اخبار داغ

طلای سبز کرمان در غم بی تدبیری؛

«شرکت های دانش بنیان» تنها راه حل خروج از انقراض محصول استراتژیک پسته

«شرکت های دانش بنیان» تنها راه حل خروج از انقراض محصول استراتژیک پسته
چند صباحی است که به نظر می آید تلاش های همه جانبه زیست محیطی به نتیجه رسیده و بعداز پسته کوهی خراسان اکنون پسته کرمان در حال نابودی و انقراض است و در این زمینه تمام قصورات به عهده بلایای طبیعی بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان در حالی که اکثر کشور های بزرگ و توسعه یافته با بکار گرفتن شرکت های دانش بنیان و علم هایتک به دنبال ارگانیک سازی محصولات کشاورزی خود هستند ، اما مسئولان  این عرصه در کشور هیچ تلاشی را برای رشد و توسعه محصول استراتژیک پسته نکرده اند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

اینکه می گذارند اتفاقی به حد اعلا برسد بعد اتاق بحران تشکیل می دهند این یعنی ناتوان بودن در علم مدیریت کشاورزی ، لذا به نظر می آید مسئولان در صنعت پسته کوتاهی بزرگی همچون عدم استفاده از توان شرکت های دانش بنیان را در پرونده خود به ثبت رسانده اند زیرا اگر از این شرکت ها استفاده شده بود بی شک طرحی برای به حداقل رساندن خسارت برای این محصول ارائه شده بود اما صد افسوس که تنها به دنبال اعلام اخبار ناامید کننده هستند تا طرحی برای رشد و توسعه صنعت پسته کرمان !!!

,

سال گذشته تاجر بزرگ پسته گفته بود استان کرمان با بحران جدی مواجه است و هر سال شاهد کاهش بیشتر تولید پسته در این استان هستیم و اگر همین روند ادامه پیدا کند تا ۱۰ سال آینده دیگر در این استان پسته نخواهیم داشت هنوز از صحبت های این تاجر یک سال نگذشته است که نوسانات دمایی هم به مشکل عدم تولید پسته اضافه شد و نزدیک به 85 درصد پسته کرمان را از بین برد .

,

اسدالله عسگراولادی اعلام کرده بود : «پیش‌بینی برداشت محصول در سال جاری ( 96) 250 هزار تن بود ولی 20 درصد محصول دچار پوکی شد و به همین دلیل میزان برداشت محصول 200 هزار تن بود» زیرا  دلیل اصلی پوکی 20 درصد محصول امسال «خشکی هوا » در تیرماه بود که به بخشی از محصولات آسیب وارد کرد.

,

رئیس اتاق ایران و چین با ابراز اینکه قیمت پسته امسال نسبت به سال گذشته حدود 5 تا 6 درصد رشد داشته است، گفت: «هزینه تولید در سال جاری به‌دنبال افزایش دستمزد کارگر و... رشد داشته است و همین موضوع هم باعث شده که قیمت 5 تا 6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد».

,

بخش‌های مختلف کشورمان و به‌خصوص استان کرمان به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تولید پسته در کشور در سال‌های گذشته دچار بحران شدید آب بوده است.

,

این تاجر پسته درباره تأثیرات منفی بحران آب بر تولید پسته گفته بود ؛  «در سال‌های گذشته بحران آب اثرات بسیار شدیدی بر تولید پسته به‌خصوص در استان کرمان گذاشته است در نتیجه بحران آب برداشت محصول پسته که بیش از این 80 درصد آن در استان کرمان صورت می‌گرفت حالا به 40 درصد در این استان برسد و اکنون تولید پسته در کشور به استان‌های دیگری مانند خراسان جنوبی، یزد، سمنان، شهر دامغان و نقاط دیگر منتقل شده است و ما شاهد کشت پسته در مناطق جدیدی در کشور هستیم.

,

وی افزود : در استان کرمان  تنها  در سه شهر بزرگ  کرمان، رفسنجان و سیرجان کشت پسته صورت می‌گیرد که  با بحران جدی  آب مواجه است و هر سال شاهد کاهش بیشتر تولید پسته در این استان هستیم و اگر همین روند ادامه پیدا کند تا 10 سال آینده دیگر در این استان پسته نخواهیم داشت مگر اینکه برای مشکل آب فکری اساسی شود».

,

عسگراولادی در ادامه به تولید پسته در آمریکا هم اشاره کرد و گفت: «سال گذشته کشور آمریکا تولید بیشتری از ما داشت و از ایران جلو افتاده بود ولی امسال محصول کمتری داشته است. سال گذشته تولید آمریکا 400 هزار تن بود در حالی که ما 180 تا 200 هزار تن داشتیم ولی امسال میزان تولید محصول‌مان تقریباً به یک اندازه است».

,

"عباس سعیدی" مدیر جهاد کشاورزی شمال در رابطه با افت محصول پسته استان کرمان در سال جاری گفت: عدم تامین نیاز سرمایی در زمستان سال 96 ونوسانات دمایی اواخر اسفند و اوایل فروردین به‌خصوص گرمای بیش از حد روزهای اولیه سال، موجب ریزش جوانه‌های گل پسته و تشکیل نشدن جوانه‌های سال آینده شد.

,

وی گفت: این نوسانات چیزی بالغ بر 2200 میلیارد تومان در سال 97 در استان کرمان به محصول پسته خسارت وارد آورده است.

,

سعیدی با اشاره به این مطلب که عمده محصول پسته استان صادراتی است، گفت: سال گذشته 120 هزار تن پسته تولید ولی امسال شاید حداکثر 20 هزار تن تولید پسته استان کرمان باشد که درمقایسه با سال قبل کاهش بیش از 84 درصدی تولید این محصول را به دنبال دارد.

,

سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا آفات و استفاده از کودهایی شیمیایی در افت محصول پسته امسال دخیل بوده است، گفت: خسارت باغات پسته امسال به دلیل عدم تامین نیاز سرمایی، نوسانات دمایی، سرمازدگی، گرمازدگی و تگرگ بوده و آفات و استفاده از کودهای شیمیایی هیچ تاثیری در این خسارت نداشته‌ است.

,

با این اوصاف به نظر می رسد تلاش هایی برای رشد تولید پسته درکرمان صورت نگرفته است شاید با تسهیلات و پرداخت بیمه به باغ داران بتوان خسارت وارده به آنان را تامین کرد اما باید یاد آور شد که پسته کرمان از بهترین نوع پسته است که مسئولان برای رشد و توسعه آن هیچ تلاشی نکرده اند و با دادن کودهای نامناسب و نادرست و عدم حمایتی نخبگانی در این عرصه سبب از بین رفتن کلی پسته هستند تا روزی بتوان از آمریکای عزیزشان پسته خرید !!!

,

با جاسوسانی که از بطن محیط زیست کشور هر روز سر برآورده و به دیگر کشور ها پناهنده می شوند  به نظر می آید از بین رفتن محصولات استراتژیک ایرانی و کرمانی نیز دستخوش سیاست های مزدورانه قرار گرفته است تا ایران در عرصه کشاورزی هم نتواند رشد به سزایی داشته باشد شاید سرما و گرما بلایای طبیعی برای این محصول باشند اما باید یاداور شد ایا ایران که نخبگان بسیاری در دل خود می پروراند ، توان ارائه طرحی را برای در امان ماندن محصولات کشاورزی اش نباید داشته باشد ؟؟؟ با این سئوال به نظر می آید کل مسئولان گرامی در خواب هستند و با امید خرید محصول ساخته شده و تولید شده از دیگر کشور ها تلاشی برای رشد و توسعه این نوع محصولات ندارند  و از علم شرکت های دانش بنیان و های تک در این عرصه هیچ استفاده ایی نشده است .

,

باید این جمله در عرصه علم اقتصاد و سیاست را یاد آور شویم کشوری که نتواند مواد غذایی مردم کشورش را تامین کند جزو قدرتمندان نخواهد بود .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه