اخبار داغ

در گفت‌وگو با دانا مطرح شد؛

بررسی آینده قراردادهای جدید نفتی پس از خروج آمریکا از برجام/ مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت: طرف خارجی هر زمان بخواهد می تواند بدون پرداخت جریمه از قرارداد خارج شود!

بررسی آینده قراردادهای جدید نفتی پس از خروج آمریکا از برجام/ مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت: طرف خارجی هر زمان بخواهد می تواند بدون پرداخت جریمه از قرارداد خارج شود!
خطیبی گفت: شرکت های نفتی خارجی بسیاری از آنها چند ملیتی بوده و تنها مختص یک کشور نیستند و بسیاری از کشور های دیگر در آن شرکت سهام دارند، بنابراین دل بستن به شرکت هایی که معلوم نیست سهام داران آن وفادار به ایران هستند یا خیر کار عاقلانه ای نیست.
[

محمدعلی خطیبی کارشناس نفتی و مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به قرارداد نفتی ایران با شرکت فرانسوی توتال در خصوص توسعه فاز 11 پارس جنوبی اظهارداشت: به دلیل عدم اخذ ضمانت های لازم در مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC طرف مقابل هر زمانی که اراده کند می تواند از قرارداد بدون پرداخت کوچکترین و کمترین هزینه خارج شود که متاسفانه این امر پاشنه آشیل مدل جدید قراردادهای نفتی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی با بیان اینکه آمریکا در صورت عدم خروج فرانسه از قرارداد خود با ایران هزینه سنگینی را برای فرانسه در نظر گرفته است، گفت: اگر ایران هم هزینه سنگینی را در صورت خروج طرف مقابل از قراداد در نظر می گرفت دیگر شاهد چنین مسائلی نبودیم، آمریکا شرایطی را برای فرانسه در نظر گرفته است که اگر از قراردادهای خود با ایران خارج نشوند هزینه های بسیار سنگینی را برای آنها رقم خواهد زد، ایران باید هزینه هایی را برای خروج طرف مقابل از قرار داد در نظر می گرفت که این امر صورت نگرفته است.

,

 

,

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت ایران در ادامه با اشاره به واسپاری قراردادهای نفتی به شرکت های داخلی تصریح کرد: تاریخ به ما نشان داد که شرکت های خارجی در بزنگاه ها زمین را خالی کرده اند و از قرارداد خارج شده اند ، اگر دولت می خواهد موضوع استحصال نفت و گاز پا به پای کشور های همسایه و حتی بیشتر از آنها ادامه پیشرفت کند باید به شرکت های داخلی اعتماد کنند و میدان های نفتی را به شرکت های داخلی واگذار کنند تا آنها پیشرفت و توسعه میادین را بر عهده بگیرند.

,

 

,

خطیبی با بیان اینکه بسیاری از شرکت های نفتی خارجی چند ملیتی هستند خاطرنشان کرد: شرکت های نفتی خارجی بسیاری از آنها چند ملیتی هستند و تنها مختص یک کشور نیستند و بسیاری از کشور های دیگر در آن شرکت سهام دارند، بنابراین دلبستن به شرکت هایی که معلوم نیست سهام داران آن وفادار به ایران هستند یا خیر کار عاقلانه ای نیست و نباید به این شرکت های چند ملیتی اطمینان کرد.

,

 

,

وی ادامه داد: تمام مشکلاتی که امروز در زمینه نفتی کشور با آن مواجه شده است و شرکت های نفتی یکی پس از دیگری از ایران خارج می شوند نتیجه عدم حل مشکلات مدل جدید قراردادهای نفتی است ، نباید حساب جدی بر سر شرکت های خارجی در کشور باز کنیم.

,

 

,

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت ایران در پایان گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از استراتژیک ترین پالایشگاه های نفتی کشور است که به دست کارگران و مهندسان ایرانی ساخته شده است و امروز میبینیم که از این محل بنزین روانه بازار کشور شده است، باید دولت به شرکت های داخلی اطمینان کند و بجای دلبستن به شرکت های خارجی به داخلی ها اطمینان کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه