اخبار داغ

واکاوی طرح مباحث فرهنگی از تریبون نماز جمعه تبریز؛

گاردگیری در برابر «حرام شرعی» به بهانه‌ی فقر و اختلاس/ اسلام سلف سرویس ندارد!

گاردگیری در برابر «حرام شرعی» به بهانه‌ی فقر و اختلاس/ اسلام سلف سرویس ندارد!
اسلام سلف سرویس ندارد تا از تاکید بر مهربانی‌اش خوشمان بیاید اما از نفی بی‌حجابی، مشروب‌خواری و تاکید بر نجاست سگ بدمان بیاید و بگوییم در این مقوله ما بیشتر حالیمان می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، مدتی است در خطبه‌های نماز جمعه تبریز در کنار مباحث دینی، به مسایل اجتماعی و ضعف‌های فرهنگی نیز پرداخت می‌شود و همین مسئله بازتاب گسترده‌ای را در فضای مجازی داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

گروهی از شهروندان به طرح این مسایل روی خوش نشان داده‌اند و برخی دیگر در مواجهه با انتقاد از فروش مانتوهای جلوباز و سگ‌های زینتی و یا به نمایش درآمدن لباس زیر زنان در ویترین فروشگاه‌ها، مسایلی از قبیل اختلاس، فقر و بی‌عدالتی را پیش کشیده‌ و گفته‌اند در تریبون نماز جمعه باید این قبیل مباحث مطرح شوند!

,

چنانچه از ظاهر امر نیز پیداست، منتقدان این رویه‌ی خطیب نماز جمعه تبریز علت و دلیل قانع کننده‌ای برای رد مباحث مطروحه ندارند و در مواجهه با چنین سخنانی به «بروید جلو فساد را بگیرید»، «بگذارید مردم راحت باشند»، «مشکل این شهر سگ‌فروشی و مانتو جلوباز نیست» و پاسخ‌هایی از این دست بسنده می‌کنند.

,

همین پاسخ‌ها نیز نشان می‌دهد شهروندان منتقد خود به ایراد خرید و فروش سگ‌های زینتی از نگاه اسلام و یا قباحت به‌نمایش درآمدن لباس زیر زنان در ویترین‌ها آگاه‌اند اما از آنجایی که به مرور زمان قبح این قبیل اقدامات در سایه‌ سکوت و انفعال مسئولان شکسته شده است، اکنون در برابر انتقادات گارد می‌گیرند!

,

استدلال دوم این گروه نیز چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد و به‌سبب وجود فساد و اختلاس نمی‌شود بر سایر مباحث چشم‌پوشی کرد؛ چه‌بسا اینکه خطیب نماز جمعه تبریز پیش‌تر در نطق‌های خود تذکراتی را نیز به مسئولان پیرامون رعایت عدالت و مبارزه با فقر ارائه داده است.

,

تریبون نماز جمعه فرصتی برای نگاه همه‌جانبه به تمامی معضلات جامعه است و نمی‌شود آن را در مباحث سیاسی و یا صرفاً دینی محدود کرد. برای همین هم در طول یک سال اخیر از این تریبون در رابطه با ورزش و تراکتورسازی و یا مباحث زیست‌محیطی سخن به میان آمده است.

,

با این تفاسیر، طرح ضعف‌های فرهنگی برای جلوگیری از ترویج آن‌ها امری نکوست و آنانکه با این ضعف‌ها کنار آمده و آن‌ها را پذیرفته‌اند باید در نگرش‌های خود تجدیدنظر نمایند و بار دیگر مولفه‌های اسلامی را بازبینی کنند. فردِ مسلمان باید همه‌ی احکام اسلامی را قبول نماید و نمی‌تواند آنچه که دوست دارد را بپذیرد و آنچه که باب میلش نیست را قبول نکند.

,

خطیب نماز جمعه تبریز آنچه که مورد تاکید اسلام است را در تمامی حوزه‌ها اعم از اقتصادی، عدالت اجتماعی، زندگی سالم و قص علی‌هذه بیان می‌کند و حال اینکه مردم پند می‌پذیرند یا خیر، بستگی به خودشان دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه