اخبار داغ

قائم مقام ستاد انتخاباتی روحانی در استان سمنان:

در برخورد با آقازاده‌ها نباید ملاحظه‌‌کاری شود/ مذهبی بودن استان سمنان یکی از علل آرای پایین روحانی در استان بود

در برخورد با آقازاده‌ها نباید ملاحظه‌‌کاری شود/ مذهبی بودن استان سمنان یکی از علل آرای پایین روحانی در استان بود
قائم مقام ستاد انتخاباتی روحانی در استان سمنان با بیان اینکه در برخورد با آقازاده‌ها نباید ملاحظه‌‌کاری شود گفت: اگر فرزند فلان وزیر از موقعیت ویژه‌ای استفاده کند من وظیفه دارم به آن اعتراض کنم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در سالگرد برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که به پیروزی حسن روحانی منجر شد، به سراغ منصور فرزامی‌ راد قائم مقام ستاد انتخاباتی روحانی در استان سمنان و از چهره‌های محوری اصلاح‌طلب سمنان رفتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

فرزامی راد که از دبیران بازنشسته ادبیات فارسی شهر سمنان است، هم اکنون مدیرمسئولی هفته نامه «بیان مردم» وابسته به دفتر نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس را برعهده دارد و در چند روزنامه دیگر نیز قلم می‌زند.

,

قائم مقام ستاد حامیان حسن روحانی در استان سمنان که خود را از اصلاح‌طلبان و نه اعتدالیون حامی روحانی می‌داند تاکید می‌کند «اصلاح‌طلبان در نقدهای خود نباید با هیچ جریانی تعارف داشته باشند» و می‌گوید «خطا از ناحیه هرکس که باشد خطا است و باید مورد نقد قرار گیرد»

,

وی در این گفتگوی صریح علاوه بر اظهار نظر در خصوص علت آرای پایین روحانی در استان سمنان، پیرامون عملکرد استانداران سابق و فعلی استان، انتصاب نیروهای بومی در استان و پروژه انتقال آب خزر نیز سخن گفته است.

,

بخش نخست این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

,

مرآت- در انتخابات سال 1392 دو گروه عمده از آقای روحانی حمایت کردند که در نهایت به پیروزی وی منجر شد. یکی از این گروه‌ها اصلاح طلبان بودند که پس از انصراف آقای عارف تصمیم گرفتند از آقای روحانی حمایت کنند و گروه دیگر نیز از عناصر حزب اعتدال و توسعه و نیروهای نزدیک به آقایان نوبخت و واعظی بودند که اصطلاحا اعتدالی نامیده می‌شوند. شما خود را از کدام یک از این دو گروه می‌دانید؟

, مرآت- در انتخابات سال 1392 دو گروه عمده از آقای روحانی حمایت کردند که در نهایت به پیروزی وی منجر شد. یکی از این گروه‌ها اصلاح طلبان بودند که پس از انصراف آقای عارف تصمیم گرفتند از آقای روحانی حمایت کنند و گروه دیگر نیز از عناصر حزب اعتدال و توسعه و نیروهای نزدیک به آقایان نوبخت و واعظی بودند که اصطلاحا اعتدالی نامیده می‌شوند. شما خود را از کدام یک از این دو گروه می‌دانید؟,

من به عنوان یک نیروی اصلاح‌طلب از آقای روحانی حمایت کردم چراکه خود را اصلاح‌طلب می‌دانم و البته نقدهای خود را نیز مطرح می‌کنم. اصلاح‌طلبی یعنی اگر انقلاب از مسیر حقیقی خود خارج شد آنرا تذکر دهیم و اصلاح کنیم. ما هیچ جایگزینی جز نظام جمهوری اسلامی برای ایران تصور نمی‌کنیم. بنابراین تلاش می‌کنیم هرجا که انحرافی مشاهده کردیم آنرا اصلاح کنیم.

,

همین موضوع را برای شما باز می‌کنم. شما می‌توانید سالهای نخست انقلاب را با دوران فعلی مقایسه کنید. مسئولان آن زمان را با الان مقایسه کنید. ساده‌زیستی آن زمان را با الان، املاک نجومی فعلی را با زمانی که مردم یک سیب را بین خود تقسیم می‌کردند. اخلاص و ایمان رزمندگان را با شرایط فعلی! موارد زیادی وجود دارد. وزرای سالهای نخست انقلاب را با وزرای سالهای بعد مقایسه کنید. در آن سالها کجا اختلاس داشتیم؟ کجا معاون رئیس جمهور متهم و محکوم شد؟ این‌ها اگر اصلاح نشوند انقلاب منحرف خواهد شد و به جایی می‌رود که نباید برود.

,

مرآت- شاخص‌های اصلی انقلاب اسلامی را چه می‌دانید؟ به هر صورت دایره وسیعی از مبانی و شاخص‌های انقلاب اسلامی وجود دارد که از ارزش‌های اسلامی تا موضوعات توسعه سیاسی و آزادی‌های مدنی را شامل می‌شود. دیدگاه شما چیست؟

, مرآت- شاخص‌های اصلی انقلاب اسلامی را چه می‌دانید؟ به هر صورت دایره وسیعی از مبانی و شاخص‌های انقلاب اسلامی وجود دارد که از ارزش‌های اسلامی تا موضوعات توسعه سیاسی و آزادی‌های مدنی را شامل می‌شود. دیدگاه شما چیست؟,

انقلاب همان چیزی است که امام فرمودند و بر مبانی عقیدتی ما استوار است. شاخص‌های ما همانی است که امام در نطق‌ها، بیانات و نوشته‌هایشان تاکید فرمودند. در کنار آن نیز همان موضوعاتی که مقام معظم رهبری در راستای چارچوب فکری امام مطرح کرده‌اند. ببینید مثلا در حوزه آزادی باید گفت آزادی اساسا توسط بزرگان یا شخصیت‌ها داده نمی‌شود بلکه یک حق الهی است. به خاطر دارم که شهید بهشتی می‌گفتند آنقدر زمینه‌های آزادی در قانون اساسی ما فراهم است که فرصتی پیش نخواهد آمد تا از تمام آنها استفاده کنیم.

,

مرآت- شما این شاخص‌ها را در کنار یکدیگر می‌بینید یا به برخی از آنها اولویت می‌دهید؟

, مرآت- شما این شاخص‌ها را در کنار یکدیگر می‌بینید یا به برخی از آنها اولویت می‌دهید؟,

تمام این شاخص‌ها را در کنار یکدیگر می‌بینیم و به موازات هم به آنها ارزش می‌دهیم.

,

مرآت- تحقق آزادی در ادوار مختلف انقلاب اسلامی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

, مرآت- تحقق آزادی در ادوار مختلف انقلاب اسلامی را چطور ارزیابی می‌کنید؟,

عینیت‌ها را در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم. آیا امروز در رسانه ملی همه گروه‌ها می‌توانند عقاید و دیدگاه‌های خود را بیان کنند؟ در حوزه مطبوعات آیا همه آزادند و یا نه فقط بخش خاصی آزاد هستند؟ یعنی آنچه را که کیهان می‌نویسد سایرین هم می‌توانند بنویسند؟ مثلا آقای رحیم‌پور به همین صراحت که از رییس جمهور انتقاد می‌کند می‌تواند از سایرین هم انتقاد کند؟ آیا امروز از قوه قضاییه می‌توان انتقاد کرد؟ منظور من در فضاهای رسمی است و الا در فضاهای غیررسمی مثلا آقای احمدی نژاد انتقاداتی را متوجه دستگاه قضایی می‌کنند اما آیا می‌توان این انتقادات را در فضای رسمی نیز می‌توان مطرح کرد؟ توجه کنید که این موضوع باید عمومی شود. در حالیکه طبق اصول قانون اساسی از هرکس می توان انتقاد کرد. خود رهبر معظم انقلاب گفتند می‌توانید از من هم انتقاد کنید. لذا اگر نقد به همه حوزه ها گسترش پیدا کند و البته در چارچوب قانون بتوان همه موضوعات را مورد نقد قرار داد می‌توان وجود آزادی را تایید کرد . اگر ننوشتیم دچار خود‌سانسوری شده ایم.

,

مرآت- دقیقا همین موضوع را جناح دیگر سیاسی کشور نیز می‌گوید. آنها معتقدند نمی‌توانند از دولت و گروه‌هایی که مدعی نقد هستند انتقاد کرد و نمونه آنرا هم حملات تند آقای رییس جمهور به منتقدان عنوان می کنند. نظر شما چیست؟

, مرآت- دقیقا همین موضوع را جناح دیگر سیاسی کشور نیز می‌گوید. آنها معتقدند نمی‌توانند از دولت و گروه‌هایی که مدعی نقد هستند انتقاد کرد و نمونه آنرا هم حملات تند آقای رییس جمهور به منتقدان عنوان می کنند. نظر شما چیست؟,

ما اساسا با فرد کاری نداریم. خیلی‌ها ممکن است بگویند ما ساده‌زیست هستیم اما در عمل برخلاف آن رفتار کنند. بسیاری از افراد از توزیع قدرت سخن گفته‌اند اما وقتی خودشان به قدرت می‌رسند تبدیل به کانون قدرت می‌شوند.

,

مرآت- شما ریشه این رفتارهای دوگانه را در چه می‌دانید؟

, مرآت- شما ریشه این رفتارهای دوگانه را در چه می‌دانید؟,

ما باید اهرم‌هایی داشته باشیم که این موضوعات را کنترل کنند. معتقدم اگر ما جناح‌زده نباشیم بسیاری از این موضوعات حل خواهد شد. متاسفانه جناح زده هستیم، یعنی من که در جناح اصلاح طلب هستم سعی می‌کنم اشکالات گروه خود را نبینم. فلانی که در جریان اصولگرایی است تلاش می‌کند ایرادات خود را کتمان کند. این یک موضوع کلی است. این موضوع را ناشی از فرهنگ خودمان می‌دانم. ما باید آنقدر از لحاظ فرهنگی ارتقا پیدا کنیم که بتوانیم اختلافات خود را در کنار مشترکاتمان مطرح کنیم.

,

ببینید همین الان که آمریکا از برجام خارج شده است صدها تیتر علیه دولت روانه می‌شود. مگر برجام بدون صلاحدید حاکمیت اجرا شده است؟

,

مرآت- منتقدان برجام می‌گویند در ایام مذاکرات هسته‌ای، مانور تبلیغاتی سنگینی بر روی برجام صورت گرفته است و این موضوع در نهایت به گونه‌ای به حاکمیت تحمیل شد. آیا شما این امر را به معنای همراهی کامل حاکمیت با برجام تلقی می‌کنید؟

, مرآت- منتقدان برجام می‌گویند در ایام مذاکرات هسته‌ای، مانور تبلیغاتی سنگینی بر روی برجام صورت گرفته است و این موضوع در نهایت به گونه‌ای به حاکمیت تحمیل شد. آیا شما این امر را به معنای همراهی کامل حاکمیت با برجام تلقی می‌کنید؟,

برجام تمام منافع ملی ما را در حوزه هسته‌ای به همراه داشته است و قرار بود به یک توافق برد برد تبدیل شود. حالا در این زمینه همه ما مطلع هستیم که آمریکا بدعهدی کرده است این موضوع دیگر تقصیر رییس جمهور نیست.

,

مرآت- آیا نمی‌شد بندهای برجام را محکم‌تر درنظر گرفت تا در صورت خروج آمریکا، توافق دچار مشکل نشود؟

, مرآت- آیا نمی‌شد بندهای برجام را محکم‌تر درنظر گرفت تا در صورت خروج آمریکا، توافق دچار مشکل نشود؟,

نمی‌شد. ببینید ریز تمام مباحث هسته‌ای با رهبر انقلاب هماهنگ شده بود. تمام جزئیات با ایشان هماهنگ بود. اصلا مگر می‌شود که رهبری در جریان نبوده باشند؟

,

مرآت- رهبر انقلاب 9 شرط برای اجرای برجام ابلاغ کردند. به نظر شما این شروط اجرایی شده است؟

, مرآت- رهبر انقلاب 9 شرط برای اجرای برجام ابلاغ کردند. به نظر شما این شروط اجرایی شده است؟,

چه کسی باید اجرا می‌کرد؟ تیم هسته‌ای دیگر، اگر این شروط اجرایی نشده است پس چرا رهبر انقلاب بارها تیم هسته‌ای را تایید کردند؟ من معتقدم آمریکا ما را سر میز مذاکره نبرد بلکه ما بودیم که آمریکایی‌ها را پای میز مذاکره نشاندیم.

,

مرآت- به نظر شما چه عواملی باعث شد آمریکایی‌ها پای میز مذاکره بیایند؟

, مرآت- به نظر شما چه عواملی باعث شد آمریکایی‌ها پای میز مذاکره بیایند؟,

اتحاد ملی، توانمندی‌های هسته‌ای و موضوعات دیگر که ما از آن برخوردار بودیم طرف مقابل را ناچار کرد که با ما مذاکره کند. طبیعتا آنها نیز توانمندی‌هایی داشتند که ما متقاعد شدیم پای میز مذاکره برویم.

,

ما مشمول فصل 7 سازمان ملل شده بودیم. یعنی هرکشوری می‌توانست علیه ما اقدام نظامی کند. شما می‌دانید که نرمش قهرمانانه رهبری به چه علت مطرح شد؟ برای این مطرح شد چون کشور احساس ضرورت کرد. اوضاع اقتصادی آن سالها را به یاد بیاورید. بابک زنجانی محصول چه بود؟

,

مرآت- در روزهای گذشته آقای نوبخت در خصوص فرزندان 2 وزیر که اعلام شده است دو تابعیتی هستند و در خارج از کشور مشغول کارهای تجاری بوده‌اند گفتند این افراد امورات غیررسمی تحریم‌ها را انجام می‌دهند. آیا این امر همان بابک زنجانی مورد انتقاد شما نیست؟

, مرآت- در روزهای گذشته آقای نوبخت در خصوص فرزندان 2 وزیر که اعلام شده است دو تابعیتی هستند و در خارج از کشور مشغول کارهای تجاری بوده‌اند گفتند این افراد امورات غیررسمی تحریم‌ها را انجام می‌دهند. آیا این امر همان بابک زنجانی مورد انتقاد شما نیست؟,

اگر فرزندان وزرا مشغول این کار هستند چرا قوه قضاییه برخورد نمی‌کند؟ چرا جلوی این آقازاده‌ها گرفته نمی‌شود؟ اگر آقای نوبخت گفته است فرزندان وزرا مشغول این کارها هستند نهادهای مربوطه باید ورود کنند. چرا باید بگذاریم دزدی انجام شود و تازه بعد از گذشت زمان برای آن تشکیل پرونده صورت بگیرد؟ این‌ها باید مطرح و پیگیری شود. این موضوعات را شخصا بارها نوشته‌ام و نمی‌توانیم یک گروه را تبرئه و گروه دیگر را محکوم کنیم. برای من فرقی نمی‌کند. الان هم می‌گویم اگر فرزند فلان وزیر از موقعیت ویژه‌ای استفاده کند قطعا حق شما را ضایع کرده است و من وظیفه دارم به آن اعتراض کنم. ببینید ما هیچ‌گاه نباید در پایبندی نسبت به اصول دچار تردید شویم. خطا از ناحیه هرکس که باشد خطا است حتی اگر فرزند من باشد و عمل خوب از هرکس پسندیده است حتی اگر دشمن من باشد. ما به هیچ وجه نمی‌توانیم بگوییم چون دولت آقای روحانی است اجازه دهیم فرزند یکی از مقامات خطا کند. من حتی در خصوص فرزند آن وزیر آموزش و پرورش که شبهاتی در خصوص فعالیت‌های او ایجاد شده یادداشت نوشتم. در این زمینه نباید ملاحظه هیچ فردی بشود. چه فرزند آقای خاتمی باشد، چه فرزند آقای هاشمی باشد و چه فرزند آقای خامنه‌ای. هرکدام که پای خود را از چارچوب اصولی، قانونی و اعتقادی ما فراتر بگذارند باید جلوی آنها ایستاد.

,

مرآت- در خصوص نوسانات ارزی اخیر چه دیدگاهی دارید؟ یکی از انتقادات آقای روحانی به دولت گذشته این بود که نرخ ارز صبح یک قیمت داشت و عصر یک قیمت، آن اتفاق در روزهای اخیر به شدت در حال تکرار است. نظر شما چیست؟

, مرآت- در خصوص نوسانات ارزی اخیر چه دیدگاهی دارید؟ یکی از انتقادات آقای روحانی به دولت گذشته این بود که نرخ ارز صبح یک قیمت داشت و عصر یک قیمت، آن اتفاق در روزهای اخیر به شدت در حال تکرار است. نظر شما چیست؟,

این موضوع درست است. ما در این خصوص نقدهای جدی به دولت داریم و معتقدیم تیم اقتصادی آقای روحانی باید بسیار زودتر عمل می‌کرد. البته ملت ما هم مقصر است. مردم مقادیر زیادی ارز و طلا در خانه‌های خود مخفی کرده‌اند. در مجموع نمی‌توانم بگویم به صورت مطلق از اقدامات دولت راضی هستیم.

,

مرآت- اگر موافق باشید به تحلیل نتایج انتخابات ریاست جمهوری 96 در استان بپردازیم. به نظر شما چرا رای‌های آقای روحانی در استان سمنان از رقیبشان کمتر بود؟

, مرآت- اگر موافق باشید به تحلیل نتایج انتخابات ریاست جمهوری 96 در استان بپردازیم. به نظر شما چرا رای‌های آقای روحانی در استان سمنان از رقیبشان کمتر بود؟,

ببینید استان سمنان یکی از 7 استان مذهبی کشور است. اگر به من هم آرد بدهند، کارت 150 هزار تومانی بدهند و ... و از آن طرف همه بیایند به کمک و از مسجد و محراب استفاده کنند خوب نتیجه مشخص است.  من خودم دیدم که یکی از دانشجوهایم به من گفت پدرم به این چند دلیل، هرچقدر برای او صحبت کنید به فلانی رای نخواهد داد. نیروهای ستاد ما می‌خواستند به خیرآباد بروند اما آنها را راه ندادند چون به نوعی شارژ شده بودند.

,

مرآت- گروه دیگر هم معتقد است دولت نیز تخلفاتی داشته است و حتی برخی مقامات قضایی این موضوع را اعلام کردند. نظر شما در این خصوص چیست؟

, مرآت- گروه دیگر هم معتقد است دولت نیز تخلفاتی داشته است و حتی برخی مقامات قضایی این موضوع را اعلام کردند. نظر شما در این خصوص چیست؟,

دولت هم تخلف داشته است، دولتهای قبل هم تخلف داشته‌اند اما تقلب چیز دیگری است.

,

مرآت- شما اعتقاد دارید در یکی از ادوار انتخابات تقلب نیز صورت گرفته است؟

, مرآت- شما اعتقاد دارید در یکی از ادوار انتخابات تقلب نیز صورت گرفته است؟,

من به چشم خودم ندیدم. من رئیس ستاد آقای موسوی در سمنان بودم و آرای ایشان هم مشخص بود. ما هیچ‌گاه نگفتیم در سمنان تقلب شد.

,

مرآت- اما این موضوع تا مدتها بعد توسط عده‌ای از اصلاح‌طلبان دنبال می‌شد.

, مرآت- اما این موضوع تا مدتها بعد توسط عده‌ای از اصلاح‌طلبان دنبال می‌شد.,

من همراهی نکردم. ببینید من یک وظیفه‌ای داشتم و آن هم اعتقاد به نظام بود. من قبل از اینکه معتقد به این و آن باشم معتقد به نظام هستم بنابراین ما نباید در اصول خود دچار خطا شویم. عقدیه مشخصی داریم و تا زمانی که اصول را رعایت کنند با افراد همراهی می‌کنیم.

,

مرآت- به موضوع آرای آقای روحانی در استان برگردیم.

, مرآت- به موضوع آرای آقای روحانی در استان برگردیم.,

منظور از مذهبی بودن استان سمنان این است که نیروهای مذهبی می‌توانند اجتماع را بسیج کنند. یکی دیگر از علل آرای پایین آقای روحانی این بود که آقای روحانی سمنانی هستند و شهرهای اقماری استان بخاطر سمنانی بودن وی به رقیب آقای روحانی رای دادند. علت دیگر هم این بود که آقای روحانی می‌بایست در آن مقطع به این شهرها سفر می‌کرد اما این کار را نکرد. خود شما هم می‌دانید که مسائل قومی و منطقه‌ای مسائل متعصبانه‌ای است. متاسفانه این موضوع در بسیاری از موارد به چالش منجر شده است. ضمنا فراموش نکنید که رقیب آقای روحانی بلد بود چگونه جمعیت را بسیج کند.

,

مرآت- این گفته جنابعالی مرا به یاد موضوع مشابهی انداخت. در سال 88 خانم زهرا رهنورد استدلال کردند که «چرا وقتی آقای موسوی داماد لرستان است در آن استان آقای احمدی‌نزاد رای‌های بیشتری آورده است؟» به نظر شما این استدلال درست بود؟

, مرآت- این گفته جنابعالی مرا به یاد موضوع مشابهی انداخت. در سال 88 خانم زهرا رهنورد استدلال کردند که «چرا وقتی آقای موسوی داماد لرستان است در آن استان آقای احمدی‌نزاد رای‌های بیشتری آورده است؟» به نظر شما این استدلال درست بود؟,

عرضم به حضور شما اینکه از نظر قومی استدلال درستی بود. آن تعصبی که در شهرهای لرنشین و ترک‌نشین وجود دارد در استان سمنان نیست. البته من در جریان قضایای شمارش رای نبودم و نمی‌توانم قضاوت کنم چون مستندات آماری در اختیارمان نبود.

,

گفتنی است بخش دوم این گفتگو پیرامون عملکرد استاندار جدید سمنان و انتصاب مدیران غیربومی در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

,

گفتگو و تنظیم: مسعود تبریزی

, گفتگو و تنظیم: مسعود تبریزی,

عکس: محمد نجم

, عکس: محمد نجم]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه