اخبار داغ

برنامه غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان

برنامه غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان
داشتن یک برنامه غذایی مناسب،متعادل و متنوع در ماه مبارک رمضان کمک شایانی به‌سلامتی بدن می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک اگر در ماه مبارک رمضان از یک برنامه غذایی مناسب،متعادل و درواقع متنوع استفاده کنیم در کنار بهره‌برداری‌های معنوی از این ماه مبارک می‌توانیم کمک شایانی هم به‌سلامت جسممان داشته باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

با توجه به این‌که روزه‌داران عزیز زمانی حدود 16ساعت از خوردن و آشامیدن امساک می‌کنند توصیه‌هایی  به نظر می‌رسد تا عزیزان در طول این 16 ساعت کمتر احساس ضعف، خستگی،گرسنگی و تشنگی داشته باشند.

,

 

,

تمامی روزداران اعم از روزه داران اولی، ورزشکاران، زنان و مردان حتما وعده سحری را به طور کامل بخورند؛ زیرا  بدن ۱۶ تا ۱۷ ساعت آب و غذا دریافت نمی‌کند باعث افت شدید قند خون می شود.

,

 

,

وعده افطاری باید به‌گونه‌ای باشد که هم حس کاهش شدید قند خون سرکوب شود و هم خشکی و کم‌آبی بدن تا حدودی جبران شود و دستگاه گوارش برای دریافت مواد غذایی آمادگی پیدا کند.  

,

 

,

بهترین مواد غذایی که که می‌تواند کاهش قند خون را به‌تدریج جبران کند و به‌آرامی به حالت نرمال برگرداند قندهای طبیعی است برای یک افطاری کامل پیشنهاد می‌شود  قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و انجیرخشک استفاده شود، مواد قندی به تدریج قند خون بدن را بالا برده و تعادل قند خون را در بدن برهم نمی‌زنند.

,

 

,

, ,

 

,

 در کنار این مواد قندی بهتر است از یک لیوان شیر کم‌چرب گرم یا یک لیوان آب جوش و یا یک استکان چای کم‌رنگ گرم ، یک نوشیدنی ولرم، یک‌کاسه فرنی کم شیرین ، سوپ یا چند لقمه نان ، پنیر و گردو  و یا نان، پنیر و سبزی صرف شود تا دستگاه گوارش آمادگی لازم برای دریافت یک وعده غذایی کامل را پیدا کند.

,

 

,

افطار کردن با نوشیدنی‌های خیلی سرد و آب یخ مضر است؛ روزه داران از آب یخ و نوشیدنی‌های خیلی سرد در هیچ شرایطی برای باز کردن افطار خود استفاده نکنند زیرا موجب فشار شدید به دستگاه گوارش شده و سر دردهای شدید را در پی دارد چرا که حرارت بدن و دمای آب یکسان نیست و مقدار زیادی از آب به صورت عرق دفع شده و این عدم تعادل بین درجه حرارت بدن با آب یخ موجب بروز این عارضه می‌شود.

,

 

,

نکته قابل‌توجه دیگر این‌که اگر روزه‌دار جزء روزه اولی‌ها نیست ترجیحاً بهتر است بین افطار و شام یک‌فاصله نیم‌ساعته وجود داشته باشد تا از پرخوری و زیاده‌روی  بی‌رویه جلوگیری شود.

,

 

,

در وعده شام حتماً سفارش می‌شود که از همه گروه‌های  اصلی غذایی مثل گروه نان و غلات استفاده شود که این ممکن است به شکل برنج ،ماکارونی و یا نان‌های سبوس‌دار مثل سنگک  و بربری باشد.

,

 

,

تغذیه مناسب ماه رمضان

, تغذیه مناسب ماه رمضان,

 

,

در کنار آن می‌توان از  مواد پروتئینی کم‌چرب که قاعدتاً که پخته‌شده ،آب پز شده و یا  کباب شده هستند مثل مرغ، ماهی و گوشت قرمز بدون چربی استفاده شود.

,

 

,

از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ‌کرده به‌شدت پرهیز شود چون هم هضم آن سنگین هست و هم  آب زیادی می‌طلبد که متابولیزه شوند و درنتیجه تشنگی  را به دنبال دارند.

,

 

,

در کنارغذای شام حتماً یک‌کاسه سالاد بدون سس یا این‌یک سبزی‌خوردن  در کنارغذا میل شود که هم فیبر مناسب  را به بدن می‌رساند از و بروز یبوست در ماه مبارک رمضان جلوگیری  می‌کند و همچنین به دلیل این‌که انواع سبزی‌ها سرشار از آب هستند بخشی از آب بدن را هم تأمین می‌کنند.

,

 

,

جهت جلوگیری از بروز افت قند خون شدید روزه داران باید کمی زود‌تر از خواب بیدار شوند تا فرصت کافی برای خوردن سحری داشته باشد.

,

 

,

افطاری

, افطاری,

 

,

یک سحری مناسب می‌تواند مشابه یک ناهار ساده و یا یک صبحانه کامل باشد،در هنگام سحر از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ کردنی پر ادویه، شوری‌ها و ترشیجات جدا خوداری شود زیرا باعث عطش و تشنگی شدید در طول روز خواهد شد.

,

 

,

روزه داران حتما از غلات، حبوبات، سبزی‌های تازه و میوه‌های مختلف بعد از افطار استفاده کنند.

,

 

,

یکی از راه‌کارهای مهم پیشگیری از عطش شدید خوردن سبزی‌ها و میوه‌های آبدار مانند هندوانه است؛ بخش عظیمی از آب مورد نیاز بدن در طول روز از طریق تناول میوه های آبدارتأمین می شود.

,

 

,

از نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای پر رنگ خودداری شود چرا که این نوشیدنی‌ها باعث می‌شود در‌‌ همان ساعات اولیه روز بخشی از عظیمی از آب بدن به صورت ادرار دفع شده و باعث تشنگی در طول روز شود.

,

 

,

در طی یک تا دو ساعت اولیه مایعات مصرف شده تقریبا کامل دفع می‌شود، از هنگام افطار تا سحر به صورت متناوب حدود ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات مصرف شود تا به تدریج جذب بدن شود.

,

 

,

تغذیه ماه رمضان

, تغذیه ماه رمضان,

 

,

با توجه به طولانی بودن ساعات روزه‌داری توصیه می‌شود از وعده افطار تا وعده سحری به‌تدریج هر نیم ساعت یک‌بار آب مصرف شود و بهترین نوشیدنی که توصیه می‌شود آب آشامیدنی سالم است و درکنارآن آب‌میوه‌های خانگی و کسانی هم که عادت به خوردن چای دارند از چای کم‌رنگ  استفاده کنند و همراه با چای از خرما،شمش و یا انجیر خشک تناول کنند.

,

 

,

ازخوردن یکجای مایعات هنگام سحر پرهیز شود، خوردن یک جای مایعات باعث پرشدن حجم معده و عدم مصرف مواد غذایی مورد نیاز می‌شود.

,

 

,

خوردن سوپ‌ها و آش‌های رقیق نیز توصیه می‌شود زیرا نیاز روزه داران را به مواد غذایی و بخشی از آب بدن را تأمین می‌کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه