اخبار داغ

دلخوشی بدون پیشتوانه برای انجام معاملات تجاری؛

بدون U-Turn استفاده از ارز دوجانبه امکان پذیر نیست

بدون U-Turn استفاده از ارز دوجانبه امکان پذیر نیست
آمریکا از طریق عدم باز کردن یوترن که جزو تحریم‌های ثانویه محسوب می‌شود ایران را در داد و ستد‌های ارز دوجانبه و یا چند جانبه دچار مشکلات فروان کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تهران نیوز، تا کنون بارها صحبت از ارز  دو جانبه و چندجانبه در تبادلات بین المللی مطرح شده است، به عبارت ساده‌تر  بنا بر این اصل در تجارت بین دو کشور از پول همان کشورها استفاده می‌شود و پول سوم مانند دلار در این امر دخالت ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,

یکی از موضوعات تحریم‌ها آمریکا علیه ایران موضوع دلار بود  که به وسیله آن بسیاری از مبادلات ایران با جهان را دچار اختلال کرد، تا جای که بانک مرکزی کشور نمی‌تواند پول حاصل از فروش نفت و پتورشیمی و حتی مواد خام صادراتی را دریافت کند.

این سوال ممکن است در ذهن بسیاری از مردم به وجود آید که چرا ایران نمی‌تواند از ارز دو جانبه استفاده کند؟ و برای گرفتن پول باید از دلار استفاده کند؟

U-turn (یوترون) اصطلاحی که شاید بسیاری از افراد با آن بیگانه باشند، در سال ۱۹۹۶، داماتو، سناتور نیویورک مجلس سنا با ارائه طرحی، تحریم‌های ایران را به قانون تبدیل کرد. قانون داماتو به ممنوع کردن هرگونه سرمایه گذاری آتی بیش از ۴۰ میلیون دلار درسال برای توسعه بخش نفت وگاز در ایران، توسط هر شرکتی دردنیا، تاکید می‌کند. همچنین این قانون ایران را در استفاده از دلار با محدودیت‌هایی مواجه کرد.

با افزایش توسعه صنعت و فناوری نیاز به نفت و گاز و همچنین مواد خام برای برخی از صنایع و محصولات به شدت افزایش پیدا کرد، در زمان بوش به دلیل نیاز بازار جهانی در قالب یک فرمان اجرایی، مقرر کرد که بانک‌های غیر آمریکایی و غیر ایرانی بتوانند دلار ایران را به ارز دیگری همچون یورو تبدیل کنند. این فرآیند اصطلاحا U-turn نام گرفته است. این اتفاق به‌رغم قانون داماتو و با فرمان اجرایی رئیس جمهور وقت آمریکا انجام شد تا بازار نفت جهانی با شوک کاهش عرضه نفت خام مواجه نشود. این روند تا زمان حمله آمریکا به عراق ادامه داشت. پس از اشغال عراق و صادرات نفت عراق به بازارهای جهانی و همچنین به‌دلیل تحریم‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران، سال ۲۰۰۸رئیس‌جمهور وقت فرمان اجرایی جدیدی مبنی بر محدودیت‌های شدیدتر برای درآمدهای دلاری ایران را صادر کرد. از آن پس ایران دیگر نمی‌توانست از U-turn استفاده کند.

یوتورن یک قانونی بود که آمریکا برای دور زدن تحریم‌های ارزی جلوی پای کشورمان گذاشت تا از این طریق منابع سرشار ایران را در دست بگیرد، این قانون نه تنها سبب وابسته‌تر شدن کشور به دلار می‌شود بلکه سعی می‌کرد منابع ایران را با قیمتی که ممکن بود در آن زمان به بیش‌ترین رقم خود برسد به ارزانی در دسترس دیگر کشورها قرار داد.

تا قبل از سال ۲۰۰۸ بانک‌های ایرانی با واسطه بانک‌های خارجی (مانند بانک‌های سوییسی) از چرخه دلار استفاده می‌کردند.  به عبارت دیگر بانک‌های ایرانی بدون داشتن ارتباط مستقیم با سیستم بانکی آمریکا و با استفاده از بانک‌های دیگر از خدمات دلاری بهره می‌بردند. چرا که هرگونه استفاده از دلار در نظام بانکی در هرکجای جهان نیازمند اخذ مجوز لازم از نظام بانکی آمریکاست.

بعد از تحریم‌های شدید ایران در دهه ۸۰ برخی از بانک‌های اروپایی فعالیت خود را با بانک‌های کشور از دست ندادن چرا که سود هنگفتی از تبدیل دلار به یور به دست  می‌‌آوردند که بعدها از سوی دولت آمریکا به پرداخت جریمه‌های سنگین مواجه شدند. و همین اتفاق باعث شد که دلار حاصل از فروش نفت ایران با هیچ کدام از ارزها مبادله نشود.

حال با این وجود «یوترن» مبتنی بر این است که هر نوع معامله‌ی نفتی ایران با ارزی غیر از دلار، باید در بازار جهانی یا در کشور مقصد، ابتدا به دلار برگردد، سپس معامله رسمیت پیدا کند. هر کس بخواهد با ایران معامله کند، چه کالا از ایران بخرد و چه کالا به ایران بفروشد، این معامله باید در یک دوربرگردان در نظام مالی آمریکا به دلار تبدیل شود؛ سپس اجازه مراوده با ایران را خواهد داشت. این همان یوترنی است که معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که آمریکا تعهد برداشته شدن آن را در قضیه برجام به ایران نداده است.

*دلار بزرگ‌ترین سلاح جنگ

کورس بینک یکی از اقتصادانان آمریکای در سال ۱۹۹۵ در مقاله‌ای عنوان می‌کند که دیگر برای تهاجم به کشورها به ابزار نیاز نیست بلکه جهان را باید به سمت مصرف دلار آمریکا پیش برد تا با این کار بر تک تک مردم دنیا تسلط داشته باشید. با همین محور آمریکا به صورت گسترده به تبالادات خارجی با دلار پرداخت و آن را به گونه در جهان رواج داد تا به عنوان پول اول جهان محسوب شود. به عبارت دیگر  قدرت دلار به اندازه‌ای شد که هیچ کشوری نمی‌تواند بدون این ارز تبادلات تجاری انجام دهد.

قانون یوترن نیز یکی از ابزارهای جنگ ارزی به حساب می‌آید که اگر کشوری از آن خارج شود نمی‌تواند تبادلات تجاری انجام دهد. زمانی که در تبادلات کلانی تجاری وارد می‌شویم باید تمام ارزهای دوجانبه و مبادلاتی در مرحله‌ای به دلار تبدیل شود در غیر این صورت با بلوکه شدن پول مواجه می‌شویم. در سیر تبادلات تجاری حتی اگر به درهم باشد در مرحله‌ای فرستادن آن نیاز است که به دلار تبدیل شود تا بتوانیم فعالیتی صورت بگیرد.

کتاب «جنگ‌های ارزی» در سال ۲۰۰۸ و آغاز ریاست‌جمهوری اوباما نوشته شده است.جیمز ریکاردز نویسنده‌ی این کتاب در دو فصل اول آن داستان «بازی جنگ ارزی»در پنتاگون را توضیح می‌دهد.در این بازی دشمن دلار آمریکاْ روسیه، چین و ایران تعریف شده‌اند. این بازیِ جنگْ هشت سال پیش توسط آمریکایی‌ها انجام شد و در طی سه سال گذشته به‌طورجدی درصحنه عملیاتی این جنگ را اجرا کرده‌اند.

در سال ۹۰ با افزایش تحریم‌ها جنگ اقتصادی به عیله ایران شدت گرفت و به شدت کشور را دچار اختلالات پولی و بانکی کرد.

*برجام U-Turn را باز نگرداند

بعد از توافق برجام انتظار می‌رفت که تحریم یوترن برداشته شود اما در هیچ کدام از بندهای مربوط به تحریم‌های آمریکا و تعهدات آن کشور در برداشتن تحریم‌ها، اشاره به تحریم U-Turn دلار نشده است. در نتیجه این تحریم پابرجا خواهد بود. این نکته را آدام ژوبین که جانشین دیوید کوهن در اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری شده است و نیز کنت کاتزمن در گزارش مرکز تحقیقات کنگره مورد تاکید قرار می‌دهند.

آدام ژوبین در ۱۳ مرداد (۵ آگوست) ۱۵ روز بعد از جمع‌بندی توافق جامع در مجلس سنا می‌گوید: «بانک‌های ایرانی قادر نخواهند بود تا دلار آمریکا را از طریق نیویورک تمیز (clear) کنند»

کاتزمن نیز در آخرین گزارش خود از سلسله گزارش‌های «تحریم‌های ایران»  که در ۱۲ مرداد (۴ آگوست) منتشر شده است،‌به ممنوعیت استفاده از U-turn اشاره کرده و از عدم برداشته شدن این تحریم بر اساس برجام می‌گوید. به همین خاطر بود که سیف در یک سخنرانی اعلام کرد هیچ چیز از برجام عاید ما نشده است.

علاوه بر این موضوع مطرح شدن FATF سبب شد که بانک‌های اروپایی حاضر به فعالیت با بانک‌های داخلی نشوند. حال با خروج آمریکا از برجام این اوضاع به شدت وخیم‌تر شده است.

خبرگزاری Globalresearch  در ماه گذشته خبری با عنوان با تیتر ،” واشنگتن با استفاده از جنگ ارز برای بی ثبات کردن ایران” نوشت: در اطراف رئیس جمهور آمریکا، بویژه جان بولتون، رئیس جدید امنیت ملی و معاون وزیر امور خارجه، مایک پومپو،  اعتقاد دارند با تحریم‌های اقتصاد و ایجاد هرج و مرج و همچنین ایجاد یک بحران عمیق اقتصادی می‌توان نظام کنونی ایران را تغییر داد.

این رسانه همچنین می‌نویسد: در هفته های اخیر ارز ایران کاهش یافته است، تحریک خرید و فروش دلار در بازار سیاه و تشدید بحران داخلی در حال افزایش است. در حالی که ترامپ در ماه مه می‌تواند تجدید توافق هسته ای ایران را لغو کند، تحریم های رسمی جدید را مجددا به تصویب رساند، شواهد نشان می دهد که بازی های کثیف از سمت  واشنگتن ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای تضعیف ریال وجود دارد.

همچنین در این خبرگزاری آمده است: آنچه در حال وقوع است، برای ثبات در ایران بسیار خطرناک است. این یک نوع بسیار ظریف از جنگ مالی از واشنگتن است. در این مرحله، جنگ پولی به وجود می‌آید و موجب وحشت در میان ایرانیان می شود که منجر به ریزش ریال و به پایین ترین حد خود از زمان انقلاب اسلامی می‌گردد.

با این اوضاع می‌توان به خوبی محاسبه کرد که تمام پول نفت ایران به دلیل این شرایط بلوکه شده یا اینکه کالا و مواد مختلفی به کشورمان صادر کردند.

اسکاندن در سرمقاله خود در سال ۲۰۱۶ می‌نویسدبسیاری از ناظران تعجب می کنند که مجوز عمومی U-turn به عنوان بخشی از امداد تحریم های ایالات متحده تحت توافق نامه بازگردانده نمی شود، و وزارت خزانه داری ایالات متحده عملا قصد دارد  هیچ گونه اجازه‌ای از طریق موسسات مالی ایالات متحده و همچنین یوترن با ایران صورت نگیرد و در صورت سر پیچی هر بانک یا موسسه مالی منجر به مجازاتهای مدنی یا کیفری خواهد شد.

*آیا یوترن جزو تحریم‌های اولیه است

هرچند دلار ارز ملی آمریکاست اما در حال حاضر یک کارکرد جهانی داشته و وقتی نظام بانکی یک کشور اجازه استفاده از آن را ندارد، مشکلاتی در ابعاد بین‌المللی ایجاد می‌شود. آمریکا به عنوان صاحب دلار حق سو استفاده از دلار را ندارد و خلاف تعهدات این کشور در کنفرانس برتوون وودز است. آمریکا دارای یک مسئولیت بین‌المللی در قبال دلار است و تحریم استفاده از چرخه دلار را نمی‌توان یک تحریم اولیه دانست.

دکتر مجید شاکری کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز   در پاسخ به این سوال که آیا یوترن جزو تحریم‌های اولیه است گفت: یوترن دلار یک تحریم هسته‌ای و ثانویه است که به همین دلیل می‌بایست طبق توافق برداشته شد در حالی که آن‌ها این موضوع را جزو تحریم‌ها اولیه محسوب کردند به همین دلیل طبق توافق قرار نبوده است که تحریم‌های اولیه آمریکا برداشته شود.

هرچند یورو یک ارز مهم در بازارهای جهانی است اما در مقابل دلار٬ انتخاب بیشتر بانک‌ها دلار است زیرا چرخه اصلی گردش‌های مالی جهان بر این ارز استوار است. با توجه به مکانیسم تبدیل ارز در اتاق پایاپای ارزی آمریکا به نام «یوترن» و ردیابی دقیق دلار در شبکه‌های مالی و بانکی٬ عملاً هر دلاری که به‌حساب ایران واریز شود ولو با تغییر نوع ارز٬ قابل‌شناسایی است٬ هر تراکنش در یوترن دارای کدی اختصاصی است و همین موضوع امکان دور زدن را فراهم نمی‌کند.

*جنگ ارزی آمریکا و چین

این سری اقدامات ارزی در جهان را به عنوان جنگ ارزی تلقی می‌کنند. آمریکا بارها ملت‌های آسیایی را از طریق جنگ ارزی یا شکسته داده یا باعث ایجاد خسارت‌های زیادی برای آن کشور شده است. به عنوان مثال در ۲۰۱۶ آمریکا جنگی ارزی علیه چین راه اندازی کرد، این کشور با وجود رشد اقتصادی ۱۱درصد دچار زیان بالای شد که در نهایت بعد از ۴۵ رو اعلام آتش بس شد.

این جنگ بر سر تعیین نرخ برابری بین دو ارز یوآن و دلار درگرفت. به این صورت که چینی‌ها برای این‌که بتوانند صادرات ارزان داشته باشند باید ارزش یوآن را پایین نگه دارند؛  از سوی دیگر، اگر ارزش یوآن پایین نگه‌داشته شود، سرمایه‌گذار خارجی که در چین سرمایه‌گذاری کرده ـ و عمده‌ی آن‌ها را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند‌ ـ اعتراض خواهد کرد و سرمایه خود را از چین خارج می‌کند؛ چراکه ارزش سرمایه‌اش به واسطه‌ی پایین بودن ارز چین بی‌ارزش خواهد شد. این در حالی است که اگر چین بخواهد ارزش یوآن را بالا نگه دارد، صادرات برای خودش گران می‌شود.

در این اجلاس نخست‌وزیر چین، آقای شی جین‌پینگ گزارشی از «جنگ ارزی» سال گذشته چین و آمریکا ارائه کرد. طبق این گزارش، بیش از ۴۰ درصد از اقتصاد چین در این جنگ ارزی نابود شد. کشور چین به مدت بیست‌وپنج سال رشد اقتصادی بالای ۱۱ درصد داشت؛ اما در اثر این جنگ اقتصادی بسیار سهمگین، اقتصاد آن برای اولین بار بعد از بیست‌وپنج سال به زیر ۷ درصد سقوط کرد. حدود ۵۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی چین و ۴۰ درصد از بورس این کشور از بین رفت.

در همین رابطه این کشور به سرعت استراتژی خود را تغییر داد و دو راهکار مهم را در دستور کار خود قرار داد که اولین آن  یک میلیارد جمعیت غیرپیشرفته خود را «مصرف‌گرا» کنند و کارهای تولیدی خود را در سیاست تجارت داخلی به سمت داخل ببرند و عملاً «اقتصاد مقاومتی» را آغاز کردند همچنی چینی‌ها تصمیم گرفتند به‌جای ادامه‌ی کپی‌کشی در تمام صنایع که در طول سی چهل سال پیش پی گرفته‌اند به سمت ابداع روی آورده و با توجه به جمعیت یک میلیارد نفری خود در تولید پیشگام باشند.

یکی از دلایل اینکه ایران نمی‌تواند پول نفت خود را به صورت ارز دوجانبه دریافت کند موضوع یوترن است که سیف رئیس بانک مرکزی بدون اشاره بدون آنکه نامی از یوترن بیاورد، برجام بدون آن را بی حاصل تلقی کرد.

با توجه به موفق بودن راه اقتصاد مقاومتی در چین و جواب دهی آن دولت می‌بایست هر چه سریع‌تر موضوع اقتصاد مقاومتی را در دست بگیرد و با اجرای کردن آن راه حلی برای خروج از وضعیت موجود داشته باشد.

انتهای پیام/

,

یکی از موضوعات تحریم‌ها آمریکا علیه ایران موضوع دلار بود  که به وسیله آن بسیاری از مبادلات ایران با جهان را دچار اختلال کرد، تا جای که بانک مرکزی کشور نمی‌تواند پول حاصل از فروش نفت و پتورشیمی و حتی مواد خام صادراتی را دریافت کند.

,

این سوال ممکن است در ذهن بسیاری از مردم به وجود آید که چرا ایران نمی‌تواند از ارز دو جانبه استفاده کند؟ و برای گرفتن پول باید از دلار استفاده کند؟

,

U-turn (یوترون) اصطلاحی که شاید بسیاری از افراد با آن بیگانه باشند، در سال ۱۹۹۶، داماتو، سناتور نیویورک مجلس سنا با ارائه طرحی، تحریم‌های ایران را به قانون تبدیل کرد. قانون داماتو به ممنوع کردن هرگونه سرمایه گذاری آتی بیش از ۴۰ میلیون دلار درسال برای توسعه بخش نفت وگاز در ایران، توسط هر شرکتی دردنیا، تاکید می‌کند. همچنین این قانون ایران را در استفاده از دلار با محدودیت‌هایی مواجه کرد.

,

با افزایش توسعه صنعت و فناوری نیاز به نفت و گاز و همچنین مواد خام برای برخی از صنایع و محصولات به شدت افزایش پیدا کرد، در زمان بوش به دلیل نیاز بازار جهانی در قالب یک فرمان اجرایی، مقرر کرد که بانک‌های غیر آمریکایی و غیر ایرانی بتوانند دلار ایران را به ارز دیگری همچون یورو تبدیل کنند. این فرآیند اصطلاحا U-turn نام گرفته است. این اتفاق به‌رغم قانون داماتو و با فرمان اجرایی رئیس جمهور وقت آمریکا انجام شد تا بازار نفت جهانی با شوک کاهش عرضه نفت خام مواجه نشود. این روند تا زمان حمله آمریکا به عراق ادامه داشت. پس از اشغال عراق و صادرات نفت عراق به بازارهای جهانی و همچنین به‌دلیل تحریم‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران، سال ۲۰۰۸رئیس‌جمهور وقت فرمان اجرایی جدیدی مبنی بر محدودیت‌های شدیدتر برای درآمدهای دلاری ایران را صادر کرد. از آن پس ایران دیگر نمی‌توانست از U-turn استفاده کند.

,

یوتورن یک قانونی بود که آمریکا برای دور زدن تحریم‌های ارزی جلوی پای کشورمان گذاشت تا از این طریق منابع سرشار ایران را در دست بگیرد، این قانون نه تنها سبب وابسته‌تر شدن کشور به دلار می‌شود بلکه سعی می‌کرد منابع ایران را با قیمتی که ممکن بود در آن زمان به بیش‌ترین رقم خود برسد به ارزانی در دسترس دیگر کشورها قرار داد.

,

تا قبل از سال ۲۰۰۸ بانک‌های ایرانی با واسطه بانک‌های خارجی (مانند بانک‌های سوییسی) از چرخه دلار استفاده می‌کردند.  به عبارت دیگر بانک‌های ایرانی بدون داشتن ارتباط مستقیم با سیستم بانکی آمریکا و با استفاده از بانک‌های دیگر از خدمات دلاری بهره می‌بردند. چرا که هرگونه استفاده از دلار در نظام بانکی در هرکجای جهان نیازمند اخذ مجوز لازم از نظام بانکی آمریکاست.

,

بعد از تحریم‌های شدید ایران در دهه ۸۰ برخی از بانک‌های اروپایی فعالیت خود را با بانک‌های کشور از دست ندادن چرا که سود هنگفتی از تبدیل دلار به یور به دست  می‌‌آوردند که بعدها از سوی دولت آمریکا به پرداخت جریمه‌های سنگین مواجه شدند. و همین اتفاق باعث شد که دلار حاصل از فروش نفت ایران با هیچ کدام از ارزها مبادله نشود.

,

حال با این وجود «یوترن» مبتنی بر این است که هر نوع معامله‌ی نفتی ایران با ارزی غیر از دلار، باید در بازار جهانی یا در کشور مقصد، ابتدا به دلار برگردد، سپس معامله رسمیت پیدا کند. هر کس بخواهد با ایران معامله کند، چه کالا از ایران بخرد و چه کالا به ایران بفروشد، این معامله باید در یک دوربرگردان در نظام مالی آمریکا به دلار تبدیل شود؛ سپس اجازه مراوده با ایران را خواهد داشت. این همان یوترنی است که معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که آمریکا تعهد برداشته شدن آن را در قضیه برجام به ایران نداده است.

,

*دلار بزرگ‌ترین سلاح جنگ

, *دلار بزرگ‌ترین سلاح جنگ,

کورس بینک یکی از اقتصادانان آمریکای در سال ۱۹۹۵ در مقاله‌ای عنوان می‌کند که دیگر برای تهاجم به کشورها به ابزار نیاز نیست بلکه جهان را باید به سمت مصرف دلار آمریکا پیش برد تا با این کار بر تک تک مردم دنیا تسلط داشته باشید. با همین محور آمریکا به صورت گسترده به تبالادات خارجی با دلار پرداخت و آن را به گونه در جهان رواج داد تا به عنوان پول اول جهان محسوب شود. به عبارت دیگر  قدرت دلار به اندازه‌ای شد که هیچ کشوری نمی‌تواند بدون این ارز تبادلات تجاری انجام دهد.

,

قانون یوترن نیز یکی از ابزارهای جنگ ارزی به حساب می‌آید که اگر کشوری از آن خارج شود نمی‌تواند تبادلات تجاری انجام دهد. زمانی که در تبادلات کلانی تجاری وارد می‌شویم باید تمام ارزهای دوجانبه و مبادلاتی در مرحله‌ای به دلار تبدیل شود در غیر این صورت با بلوکه شدن پول مواجه می‌شویم. در سیر تبادلات تجاری حتی اگر به درهم باشد در مرحله‌ای فرستادن آن نیاز است که به دلار تبدیل شود تا بتوانیم فعالیتی صورت بگیرد.

,

کتاب «جنگ‌های ارزی» در سال ۲۰۰۸ و آغاز ریاست‌جمهوری اوباما نوشته شده است.جیمز ریکاردز نویسنده‌ی این کتاب در دو فصل اول آن داستان «بازی جنگ ارزی»در پنتاگون را توضیح می‌دهد.در این بازی دشمن دلار آمریکاْ روسیه، چین و ایران تعریف شده‌اند. این بازیِ جنگْ هشت سال پیش توسط آمریکایی‌ها انجام شد و در طی سه سال گذشته به‌طورجدی درصحنه عملیاتی این جنگ را اجرا کرده‌اند.

,

در سال ۹۰ با افزایش تحریم‌ها جنگ اقتصادی به عیله ایران شدت گرفت و به شدت کشور را دچار اختلالات پولی و بانکی کرد.

,

*برجام U-Turn را باز نگرداند

, *برجام U-Turn را باز نگرداند,

بعد از توافق برجام انتظار می‌رفت که تحریم یوترن برداشته شود اما در هیچ کدام از بندهای مربوط به تحریم‌های آمریکا و تعهدات آن کشور در برداشتن تحریم‌ها، اشاره به تحریم U-Turn دلار نشده است. در نتیجه این تحریم پابرجا خواهد بود. این نکته را آدام ژوبین که جانشین دیوید کوهن در اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری شده است و نیز کنت کاتزمن در گزارش مرکز تحقیقات کنگره مورد تاکید قرار می‌دهند.

,

آدام ژوبین در ۱۳ مرداد (۵ آگوست) ۱۵ روز بعد از جمع‌بندی توافق جامع در مجلس سنا می‌گوید: «بانک‌های ایرانی قادر نخواهند بود تا دلار آمریکا را از طریق نیویورک تمیز (clear) کنند»

,

کاتزمن نیز در آخرین گزارش خود از سلسله گزارش‌های «تحریم‌های ایران»  که در ۱۲ مرداد (۴ آگوست) منتشر شده است،‌به ممنوعیت استفاده از U-turn اشاره کرده و از عدم برداشته شدن این تحریم بر اساس برجام می‌گوید. به همین خاطر بود که سیف در یک سخنرانی اعلام کرد هیچ چیز از برجام عاید ما نشده است.

,

علاوه بر این موضوع مطرح شدن FATF سبب شد که بانک‌های اروپایی حاضر به فعالیت با بانک‌های داخلی نشوند. حال با خروج آمریکا از برجام این اوضاع به شدت وخیم‌تر شده است.

,

خبرگزاری Globalresearch  در ماه گذشته خبری با عنوان با تیتر ،” واشنگتن با استفاده از جنگ ارز برای بی ثبات کردن ایران” نوشت: در اطراف رئیس جمهور آمریکا، بویژه جان بولتون، رئیس جدید امنیت ملی و معاون وزیر امور خارجه، مایک پومپو،  اعتقاد دارند با تحریم‌های اقتصاد و ایجاد هرج و مرج و همچنین ایجاد یک بحران عمیق اقتصادی می‌توان نظام کنونی ایران را تغییر داد.

,

این رسانه همچنین می‌نویسد: در هفته های اخیر ارز ایران کاهش یافته است، تحریک خرید و فروش دلار در بازار سیاه و تشدید بحران داخلی در حال افزایش است. در حالی که ترامپ در ماه مه می‌تواند تجدید توافق هسته ای ایران را لغو کند، تحریم های رسمی جدید را مجددا به تصویب رساند، شواهد نشان می دهد که بازی های کثیف از سمت  واشنگتن ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای تضعیف ریال وجود دارد.

,

همچنین در این خبرگزاری آمده است: آنچه در حال وقوع است، برای ثبات در ایران بسیار خطرناک است. این یک نوع بسیار ظریف از جنگ مالی از واشنگتن است. در این مرحله، جنگ پولی به وجود می‌آید و موجب وحشت در میان ایرانیان می شود که منجر به ریزش ریال و به پایین ترین حد خود از زمان انقلاب اسلامی می‌گردد.

,

با این اوضاع می‌توان به خوبی محاسبه کرد که تمام پول نفت ایران به دلیل این شرایط بلوکه شده یا اینکه کالا و مواد مختلفی به کشورمان صادر کردند.

,

اسکاندن در سرمقاله خود در سال ۲۰۱۶ می‌نویسدبسیاری از ناظران تعجب می کنند که مجوز عمومی U-turn به عنوان بخشی از امداد تحریم های ایالات متحده تحت توافق نامه بازگردانده نمی شود، و وزارت خزانه داری ایالات متحده عملا قصد دارد  هیچ گونه اجازه‌ای از طریق موسسات مالی ایالات متحده و همچنین یوترن با ایران صورت نگیرد و در صورت سر پیچی هر بانک یا موسسه مالی منجر به مجازاتهای مدنی یا کیفری خواهد شد.

,

*آیا یوترن جزو تحریم‌های اولیه است

, *آیا یوترن جزو تحریم‌های اولیه است,

هرچند دلار ارز ملی آمریکاست اما در حال حاضر یک کارکرد جهانی داشته و وقتی نظام بانکی یک کشور اجازه استفاده از آن را ندارد، مشکلاتی در ابعاد بین‌المللی ایجاد می‌شود. آمریکا به عنوان صاحب دلار حق سو استفاده از دلار را ندارد و خلاف تعهدات این کشور در کنفرانس برتوون وودز است. آمریکا دارای یک مسئولیت بین‌المللی در قبال دلار است و تحریم استفاده از چرخه دلار را نمی‌توان یک تحریم اولیه دانست.

,

دکتر مجید شاکری کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز   در پاسخ به این سوال که آیا یوترن جزو تحریم‌های اولیه است گفت: یوترن دلار یک تحریم هسته‌ای و ثانویه است که به همین دلیل می‌بایست طبق توافق برداشته شد در حالی که آن‌ها این موضوع را جزو تحریم‌ها اولیه محسوب کردند به همین دلیل طبق توافق قرار نبوده است که تحریم‌های اولیه آمریکا برداشته شود.

, تهران نیوز,

هرچند یورو یک ارز مهم در بازارهای جهانی است اما در مقابل دلار٬ انتخاب بیشتر بانک‌ها دلار است زیرا چرخه اصلی گردش‌های مالی جهان بر این ارز استوار است. با توجه به مکانیسم تبدیل ارز در اتاق پایاپای ارزی آمریکا به نام «یوترن» و ردیابی دقیق دلار در شبکه‌های مالی و بانکی٬ عملاً هر دلاری که به‌حساب ایران واریز شود ولو با تغییر نوع ارز٬ قابل‌شناسایی است٬ هر تراکنش در یوترن دارای کدی اختصاصی است و همین موضوع امکان دور زدن را فراهم نمی‌کند.

,

*جنگ ارزی آمریکا و چین

, *جنگ ارزی آمریکا و چین,

این سری اقدامات ارزی در جهان را به عنوان جنگ ارزی تلقی می‌کنند. آمریکا بارها ملت‌های آسیایی را از طریق جنگ ارزی یا شکسته داده یا باعث ایجاد خسارت‌های زیادی برای آن کشور شده است. به عنوان مثال در ۲۰۱۶ آمریکا جنگی ارزی علیه چین راه اندازی کرد، این کشور با وجود رشد اقتصادی ۱۱درصد دچار زیان بالای شد که در نهایت بعد از ۴۵ رو اعلام آتش بس شد.

,

این جنگ بر سر تعیین نرخ برابری بین دو ارز یوآن و دلار درگرفت. به این صورت که چینی‌ها برای این‌که بتوانند صادرات ارزان داشته باشند باید ارزش یوآن را پایین نگه دارند؛  از سوی دیگر، اگر ارزش یوآن پایین نگه‌داشته شود، سرمایه‌گذار خارجی که در چین سرمایه‌گذاری کرده ـ و عمده‌ی آن‌ها را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند‌ ـ اعتراض خواهد کرد و سرمایه خود را از چین خارج می‌کند؛ چراکه ارزش سرمایه‌اش به واسطه‌ی پایین بودن ارز چین بی‌ارزش خواهد شد. این در حالی است که اگر چین بخواهد ارزش یوآن را بالا نگه دارد، صادرات برای خودش گران می‌شود.

,

در این اجلاس نخست‌وزیر چین، آقای شی جین‌پینگ گزارشی از «جنگ ارزی» سال گذشته چین و آمریکا ارائه کرد. طبق این گزارش، بیش از ۴۰ درصد از اقتصاد چین در این جنگ ارزی نابود شد. کشور چین به مدت بیست‌وپنج سال رشد اقتصادی بالای ۱۱ درصد داشت؛ اما در اثر این جنگ اقتصادی بسیار سهمگین، اقتصاد آن برای اولین بار بعد از بیست‌وپنج سال به زیر ۷ درصد سقوط کرد. حدود ۵۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی چین و ۴۰ درصد از بورس این کشور از بین رفت.

,

در همین رابطه این کشور به سرعت استراتژی خود را تغییر داد و دو راهکار مهم را در دستور کار خود قرار داد که اولین آن  یک میلیارد جمعیت غیرپیشرفته خود را «مصرف‌گرا» کنند و کارهای تولیدی خود را در سیاست تجارت داخلی به سمت داخل ببرند و عملاً «اقتصاد مقاومتی» را آغاز کردند همچنی چینی‌ها تصمیم گرفتند به‌جای ادامه‌ی کپی‌کشی در تمام صنایع که در طول سی چهل سال پیش پی گرفته‌اند به سمت ابداع روی آورده و با توجه به جمعیت یک میلیارد نفری خود در تولید پیشگام باشند.

,

یکی از دلایل اینکه ایران نمی‌تواند پول نفت خود را به صورت ارز دوجانبه دریافت کند موضوع یوترن است که سیف رئیس بانک مرکزی بدون اشاره بدون آنکه نامی از یوترن بیاورد، برجام بدون آن را بی حاصل تلقی کرد.

,

با توجه به موفق بودن راه اقتصاد مقاومتی در چین و جواب دهی آن دولت می‌بایست هر چه سریع‌تر موضوع اقتصاد مقاومتی را در دست بگیرد و با اجرای کردن آن راه حلی برای خروج از وضعیت موجود داشته باشد.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه