اخبار داغ

گزارش/

نگاهی به رسومات هرمزگانی ها در ماه رمضان/ از آشتی کنان تا طبل زنی در سحرگاه

نگاهی به رسومات هرمزگانی ها در ماه رمضان/ از آشتی کنان تا طبل زنی در سحرگاه
ماه پربرکت رمضان برای همه آحاد مردم به ویژه مسلمان شیعه و اهل سنت هرمزگان جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد و مردم با توجه به اعتقادات و آداب و رسوم برنامه های متعددی در راستای ارج نهادن به این ماه مبارک انجام می دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ رمضان، نام نهمین ماه سال قمری بوده که در این ماه روزه بر همگان واجب است ؛ رمضان، ماه شکوه، عظمت و برکات مادی و معنوی برای اهل ایمان و بندگان خوب خدا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

ماه پربرکت رمضان برای همه آحاد مردم به ویژه مسلمان شیعه و اهل سنت هرمزگان جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد و مردم با توجه به اعتقادات و آداب و رسوم برنامه های متعددی در راستای ارج نهادن به این ماه انجام می دهند.

,

مردم ولایتمدار و متدین هرمزگان قبل از فرا رسیدن این ماه پربرکت درشهرها، بنادر و جزایر با روزه گرفتن در روزهای پایانی ماه شعبان به استقبال ماه رمضان می روند.

,

آشتی کنان رسم دیرینه مردم قبل از شروع ماه رمضان

, آشتی کنان رسم دیرینه مردم قبل از شروع ماه رمضان, آشتی کنان رسم دیرینه مردم قبل از شروع ماه رمضان,

چند روز قبل از آغاز ماه رمضان، مردم به غبار روبی، نظافت و پاکسازی خانه‌ ها، محله ‌ها، بازارها، تکایا، مساجد و حسینیه ‌ها می ‌پردازند و بر این باورند که علاوه بر خانه تکانی، باید دل را را از غم و کینه پاک کرد و عقیده دارند که همه باید با شادمانی به استقبال این ماه بروند تا اعمالشان در این ماه پر فیض قبول درگاه حق قرار گیرد.

,

دریادلان خلیج فارس در روزهای پایانی ماه شعبان کینه و کدورت ها را کنار می گذارند و اشخاصی که در طول یک سال گذشته به هر نحوی قهر کرده و یا دل شکسته شده اند به واسطه بزرگترهای فامیل و ریش سفیدهای محل آشتی کرده و نهال دوستی را در دل همه مردم میکارند.

,

 

,

, ,

خواندن روزانه یک جزء قرآن

, خواندن روزانه یک جزء قرآن , خواندن روزانه یک جزء قرآن,

مردم هرمزگان در این ماه علاوه بر گرفتن روزه اعمال مستحبی بسیاری از جمله تلاوت قرآن، خواندن ادعیه، دادن نذری و ایتام نوازی را نیز انجام می دهند.

,

از اولین شب ماه رمضان تا آخرین شب آن در نقاط مختلف استان در بین مسلمانان شیعه و سنی موسوم است که هر شب یک جز قرآن جزء خوانده شود و اهل سنت علاوه بر یک جزء قرآن هرشب نماز «تراویح»  نیز می خوانند.

,

, ,

طبل زنی سنت دیرینه هرمزگانی ها در سحرگاه ماه رمضان

, طبل زنی سنت دیرینه هرمزگانی ها در سحرگاه ماه رمضان, طبل زنی سنت دیرینه هرمزگانی ها در سحرگاه ماه رمضان,

یکی از آداب و سنت های قدیمی هرمزگانی که بیشتر در روستاهای این استان برگزار می شود، بیدار کردن اهالی برای خوردن سحری و مناجات سحرگاهی به وسیله طبل زنی توسط افراد خاصی ازمحله است.

,

در روزگاران گذشته که خبری از ساعت زنگ دار، رادیو و تلویزیون نبود مردم به واسطه صدای این طبل زنان از خواب بیدار می شدند و مردم  برای این افراد که آنها را بیدار و آگاه کرده بودند دعای خیر می کردند.

,

هرچند که در این زمانه با پیشرفت  تکنولوژی و عصر ماشینی شدن این رسم دیرینه کمرنگ شده؛ اما در حال حاضر در بعضی از روستاهای هرمزگان همچنان این سنت پا برجاست و افراد با در دست داشتن فانوس و زدن طبل و همخوانی اشعار مخصوصی شیفتگان حق را برای سحر بیدار می کنند.

,

, ,

برگزاری مراسم اموات در روزهای پایانی ماه رمضان

, برگزاری مراسم اموات در روزهای پایانی ماه رمضان, برگزاری مراسم اموات در روزهای پایانی ماه رمضان,

یکی دیگر از رسومات و اعتقادات مردم هرمزگان فاتحه خوانی برای آمرزش اموات در ماه رمضان است که هر ساله از هیجدهم رمضان تا شب عید فطر، یک شب همسایه ها و اقوام را را برای افطاری دعوت می کنند.

,

دعوت شدگان قبل  از صرف افطاری برای آمرزش روح اموات صاحبخانه قرآن تلاوت می کنند و بعد از صرف افطاری و شام برای شادی روح اموات صاحبخانه فاتحه می خوانند.

,

از افطاری هایی که در این مراسم و در ماه رمضان هرمزگانی ها مصرف می کنند، می توان به آرد برنج، لگما، حلوای انگشت پیچ، خرما بریز، ساکو، پیشو، حلوا مکرازی، زولبیا، شوربا، خرمای روغنی، حلوای نشاسته، حلوا برز، حلوای خرمایی اشاره کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه