اخبار داغ

میزگرد برجام- 1؛

تیم مذاکره کننده تغییر پیدا کند/ برجام حقوق هسته ای را از ملت ایران گرفت

تیم مذاکره کننده تغییر پیدا کند/ برجام حقوق هسته ای را از ملت ایران گرفت
کارشناس مسائل سیاسی گفت: حقیقت این است که برجام ۹۵ حق هسته ای را از ما گرفت. به این صورت که در ۱۵ حق منع کامل شدیم، ۲۸ حق را از ما سلب و ۵۲ حق هم به صورت زمان های ۱۵ و ۲۰ ساله از ایران سلب شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصاحب نیوز؛ اتفاقات اخیر سیاسی درباره برجام یکی از داغ ترین و چالشی ترین مباحث نه تنها در ایران و امریکا بلکه در بسیاری از کشورهای امریکایی، اروپایی و آسیایی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز, ؛ اتفاقات اخیر سیاسی درباره برجام یکی از داغ ترین و چالشی ترین مباحث نه تنها در ایران و امریکا بلکه در بسیاری از کشورهای امریکایی، اروپایی و آسیایی است.,

بسیاری از تحلیل گران و اندیشمندان سیاسی داخل و خارج، این اقدام ترامپ را ناشیانه و ناصحیح خواندند امّا بعضی از زوایای این طرح شاید برای بسیاری از مردم هنوز مبهم و گنگ باشد.

,

برای آشنایی بیشتر با برجام و این که اکنون باید با این قرارداد چطور برخورد کرد، با دکتر بیژن شمس، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی به گفتگو  نشستیم.

,

جایگاه ایران را در معادلات جهانی چطور می بینید؟

, جایگاه ایران را در معادلات جهانی چطور می بینید؟, جایگاه ایران را در معادلات جهانی چطور می بینید؟,

ما هشت سال دفاع مقدس را به خوبی مدیریت کردیم، جنگ 33 روزه را به خوبی مدیریت کردیم، بزرگ ترین و پر تنش جنگ ایدئولوژیک را در سوریه مدیریت کردیم و موفق شدیم که در طول قرن های مختلف این کار بی نظیر بود، در همین جا هم می توانیم این کار را انجام دهیم، امروز ایران قدرتمند است و در منطقه حرف اول را می زند، در هندسه جهانی ایرانی ها حرف اول را می زنند و این حرف خود امریکایی هاست.

,

نظر شما نسبت به عملکرد تیم مذاکره کننده در برجام چیست؟

, نظر شما نسبت به عملکرد تیم مذاکره کننده در برجام چیست؟, نظر شما نسبت به عملکرد تیم مذاکره کننده در برجام چیست؟,

تیم مذاکره کننده در شش ماهه اول یک پیش برجام یا همان برجام اولیه را ترسیم کردند. گزارش برگ(فکت شیت) داخلی صادر نشد و گزارش برگی که به دست مردم رسید، از طرف امریکایی ها صادر شد و شفاف نبود. تیم مذاکره کننده در نوع مذاکره به نوعی ضعیف عمل کرد که برآورد دشمن این بود ما در نقطه ضعف قرار داریم و با همین برآورد گام های بعدی را برداشتند.

,

در همین خصوص اولین گامی که برداشته شد این بود که در تاریخ معین به تعهدات خود عمل نکردند. تیم ایرانی از منتقدان تحصیل کرده و واقف بر امور بین الملل استفاده نکردند و به جای این که به منتقدان برجام فحاشی می کردند باید با آن ها نشست های مشورتی برگزار می کردند و آن ها را افرادی کم سواد و بی سود خطاب نمی کردند.

,

تفاوت تیم مذاکره کننده ما و غرب چه بود؟

, تفاوت تیم مذاکره کننده ما و غرب چه بود؟, تفاوت تیم مذاکره کننده ما و غرب چه بود؟,

طرف های مقابل سه سطح تیم مذاکره کننده داشتند. یک تیم طراحی، یک تیم اجراء و تیم دیگر هم مذاکره می کرد؛ امّا تیم مذاکره کننده ما همه این کارها را می خواست یک جا انجام دهد و برای همین در نتیجه گیری و محاسبه دچار اشتباه شد.

,

برخی معتقدند که برجام از حقوق هسته ای ما کم کرد، این ادعا درست است؟

, برخی معتقدند که برجام از حقوق هسته ای ما کم کرد، این ادعا درست است؟, برخی معتقدند که برجام از حقوق هسته ای ما کم کرد، این ادعا درست است؟,

حقیقت این است که برجام 95 حق هسته ای را از ما گرفت به این صورت که در 15 حق منع کامل شدیم، 28 حق را از ما سلب و 52 حق هم به صورت زمان های 15 و 20 ساله از ایران سلب شد.

,

پس با این که حق هسته ای را از ما گرفتند، تلاش های اروپایی ها درباره مسائل هسته ای برای چیست؟

, پس با این که حق هسته ای را از ما گرفتند، تلاش های اروپایی ها درباره مسائل هسته ای برای چیست؟, پس با این که حق هسته ای را از ما گرفتند، تلاش های اروپایی ها درباره مسائل هسته ای برای چیست؟,

سه کشور اروپایی که تلاش می کنند در برجام بمانند و به ایران هم همین پیام را می دهند، شاید به دنبال این هستند که 52 حق هسته ای دیگر که در دو مرحله 15 و 20 ساله قرار است منع شویم را منع کامل کنند.

,

چرا می گویید تیم مذاکره کننده ما ضعیف عمل کرد؟

, چرا می گویید تیم مذاکره کننده ما ضعیف عمل کرد؟, چرا می گویید تیم مذاکره کننده ما ضعیف عمل کرد؟,

با این اوصافی که درباره مسائل هسته ای می بینیم، شاید اعضای تیم مذاکره کننده فکر می کردند ما تا آخر زمان و عمر بشر به انرژی هسته ای نیاز نداریم و گویا اعتماد صد در صدی به امریکا داشتند؛ از طرفی تیم مذاکره کننده ما تضمین لازم را به خانم موگرینی داد. بعد از قرارداد شش ماهه اول فاز اول برجام، در آب سنگین اراک بتن ریختند. می توانستند راهکار دیگری ارائه بدهند و غیرفعال بودن را از آب سنگین محرز کنند، ولی کامل آب سنگین را بتن ریختند.

,

به نظر می رسد که تیم مذاکره کننده در برجام بسیار ضعیف عمل کرده و نقاط ضعف خودش را به دشمن نشان داده و دشمن هم برای همین با یک جنگ ادراکی وارد کار شد، تیم ما علامت هایی را به طرف مقابل داد که دشمن براورد کرد ایران در نقطه ضعف است.

,

حال باید با برجام چه کرد؟

, حال باید با برجام چه کرد؟, حال باید با برجام چه کرد؟,

تیم مذاکره کننده برای ادامه موضوع باید تغییر پیدا کند. می بینیم که تیم مذاکره کننده امریکایی هم عوض شد. تیم مذاکره کننده باید از ملت ایران عذرخواهی کند چون هم دستاوردهای ضعیفی داشت و هم این که در زمان لازم از مشورت های لازم با کارشناسان داخلی خوب بهره نبردند و نیز از چارچوب هایی که رهبری تعیین کردند اطاعت نکردند. اگر تیم مذاکره کننده ما تغییر بنیادی کند و بازوهای فکری و اجرایی قوی تری ایجاد کند، می تواند در شرایط موجود تصمیم گیری بهتری داشته باشد.

,

همین طور که دنیای غرب به دنبال منافع خودش است،؛ خیلی نمی شود به تعهدات و موضع گیری های سه کشور اروپایی اعتماد کرد. باید زمانی برای این سه کشور مشخص کرد که اگر این ها در یک زمان مشخص و به طور کامل و جامع به تعهدات خود در برجام عمل نکنند، یک سویه ان را فسخ کنیم و مسیر هسته ای را در جهت اقتصاد مقاومتی، برگشت به ریل حق هسته ای ادامه دهیم.

,

تغییر برآورد فکری امریکا درباره ایران چقدر می تواند مؤثر باشد و این کار باید چگونه انجام شود؟

, تغییر برآورد فکری امریکا درباره ایران چقدر می تواند مؤثر باشد و این کار باید چگونه انجام شود؟, تغییر برآورد فکری امریکا درباره ایران چقدر می تواند مؤثر باشد و این کار باید چگونه انجام شود؟,

دنیای غرب به دنبال منافع یک جانبه خود در برجام بودند. می بایست مانند قرارداد 1384 که با ورود سانتریفیوژها برآورد دشمن را از خودمان تغییر دادیم، برآورد امریکا و اروپا از ما تغییر پیدا کند و با ورود به ریل اصلی حق هسته ای و برگرداندن سانتریفیوژ این کار انجام شود.

,

اگر دشمن احساس کند که ما از آن ها ترسیدیم و تیم مذاکره کننده نتواند این برآورد را تغییر دهد، به همین اعمال خود ادامه می دهند و در غیر این صورت موضع گیری های آن ها معکوس می شود و حق هسته ای ما را در  جای خود می دانند.

,

امریکا درباره کره شمالی کاملا تغییر موضع داد؛ وقتی کره شمالی گفت ما آماده ورود به جنگ هستیم امریکا هم برآورد خود را عوض کرد، تا مادامی که بخواهند ما را از استراتژی چماق و هویج بترسانند و ما هم از این که مبادا جنگ شود بترسیم، آن ها بیشتر به این کارها ادامه می دهند و این را نقطه ضعف ما قلمداد می کنند.

,

و سخن آخر شما درباره وضعیت فعلی کشور با برجام ؟

, و سخن آخر شما درباره وضعیت فعلی کشور با برجام ؟, و سخن آخر شما درباره وضعیت فعلی کشور با برجام ؟,

ما برای حق هسته ای شهدای هسته ای دادیم و بدون دانش خارجی، تلاش مجدانه کردیم و این دانش کاملا بومی سازی است. به نظر می رسد که حق هسته ای چون منفعت ملّی جامعه ماست و متعلق به هیچ حزب و گروه و دسته خاصی و همچنین دولت خاصی نیست. برجام معاهده ای است که قرار است منفعت ملی و استراتژی آینده ما را رقم بزند.

,

به نظر می رسد در این جا نباید خطاهای گذشته را بکنیم و باید فضای سیاسی بازی ایجاد کنیم تا کسانی که کارشناس در امور بین المللی هستند بیایند و یک همفکری با تیم های مختلف اتاق فکری درست شود. ما اکنون نیازمند یک تیم کامل بدون در نظر گرفتن فرایندهای مختلف جناحی و جناح های مختلف سیاسی هستیم و منتقدان را کنار نزنیم و یک وحدت ملی در یک گفتمان ملی احتیاج داریم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه