اخبار داغ

دره ستارگان با قدمت ۲ میلیون ساله در تنها ژئوپارک خاورمیانه/آوای شبانه باد در حفره ها ویژگی اسرار آمیز این اثر

دره ستارگان با قدمت ۲ میلیون ساله در تنها ژئوپارک خاورمیانه/آوای شبانه باد در حفره ها ویژگی اسرار آمیز این اثر
دره ستارگان که در فاصله ۵ کیلومتری از روستای برکه خلف در جزیره قشم واقع شده، یکی از جاذبه های طبیعی است که همواره مورد توجه باستان شناسان و گردشگران داخلی و خارجی می باشد، چرا که این اثر علاوه بر دارا بودن شکل های هندسی خاص ،همزمان باتاریک شدن هوا منشاء تولید صداهای اسرار آمیز است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ در فاصله ۵ کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قشم در حوالی روستای برکه خلف دره ای وجود دارد که همواره پذیرایی گردشگران و باستان شناسان می باشد، طبق تحقیقات زمین شناسی قدمت این دره که نمونه ای کم نظیر از  آثار باستانی در جزیره قشم است به ۲ میلیون سال قبل بر می گردد، این اثر طبیعی که دره ستارگان نام دارد در اثر گذر زمان و فرسایش خاک ،سنگ و  ماسه های ناشی از باد و باران به وجود آمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز؛,

مردم جزیره قشم این عقیده را دارند که در گذشته ی دور ستاره ای از آسمان به درون قلب جزیره افتاده و شکل های خاصی را بر روی خاک و سنگ و ماسه های قشم ایجاد کرده است، برخی از این مکان با عنوان ” استاره افته” یا ” استاره افتیده” یاد می کردند، اما دره ستارگان نامی است، که از شهرت بیشتری در میان اهالی جزیره و هرمزگان برخوردار است.

,

حضور ارواح و اجنه در دره ی ستارگان

, حضور ارواح و اجنه در دره ی ستارگان,

اهالی جزیره قشم بر این باورند که  همزمان با تاریک شدن هوا، ارواح و اجنه در این دره رفت و آمد می کنند، که تاکنون درستی این مطلب اثبات نشده است، شکل خاص این دره و پدیده های فرسایش باعث شده تا همزمان با وزش بادهای تند و گردش هوا در دره ستارگان صداهایی تولید شود  به همین دلیل نیز برخی از ورد به این دره در تاریکی شب امتناع می کنند.

,

نگاه گذرا به این دره یادآور کلوت های کویر لوت  است که شب ها ستارگان در آسمان آن خودنمایی می کنند، همچنین در این دره چندین شاخه که به هم نیز مرتبط هستند وجود دارد که مجموعه ای از پدیده های مختلف و خاص در آن وجود دارد.

,

, ,

بادهای شدید علت شکل گیری این بنا

, بادهای شدید علت شکل گیری این بنا,

این دره سحر انگیز در واقع ناحیه ای فرسایش یافته است که آب های سطحی و رگبارهای فصلی و بادهای شدید زمینه ساز ایجاد آن شدند، در بخش شمالی این دره فلاتی که ارتفاع آن بین ۷ تا ۱۰ متر است و در کف دره قرار دارد که بخشی از آن تاکنون دست نخورده باقی مانده است، که  جنس آن نیز از ماسه سنگ و سیمان آهکی و پوسته های فسیلی بوده است.

,

مخروط های نوک تیز ، ستون ها ، ستونک های فرسایشی، آرک هاو تیغه ها و دیواره های نواری بخش هایی هستند که در این دره می توان نظاره کرد، بارندگی های شدید که خیلی کم رخ می دهد باعث می شود تا لایه هایی که سست هستند اندکی  تغییر کنند.

,

قرار داشتن دره ستارگان در تنها ژئوپارک خاورمیانه

, قرار داشتن دره ستارگان در تنها ژئوپارک خاورمیانه,

دره ستارگان دارای ویژگی های و جذابیت های دیدنی خاصی است، به همین دلیل نیز این دره به عنوان بخشی از ژئوپارک جزیره قشم که جزو آثار طبیعی است در سازمان یونسکو ثبت شد در واقع ژئوپارک قشم به دلیل وجود اثرهای تاریخی و طبیعی، تنها ژئوپارک خاورمیانه است.

,

, ,

این دره یکی از پربازدیدترین اثرهای طبیعی است که نمونه مشابه آن در آمریکا وجود دارد، دره های ستارگان وچاه کوه که دارای عمق۱۰۰ متری است در واقع آثاری هستند که فرسایش سنگ های رسوبی زمینه ساز شکل گیری آن ها است.

,

دره چاه کوه نیز در نزدیکی کوه سنگی قرار گرفته، که از فاصله ی دور این بنا به شکل عریض و دیواره های بلند به چشم می خورد که با نزدیک شدن به آن از عرض آن کاسته شده اما دیواره های آن همواره دارای ارتفاع زیادی هستند.

,

چاه کوه دره ای با صدها حفره و تندیس

, چاه کوه دره ای با صدها حفره و تندیس,

چاه کوه در واقع نام دره ای است که صدها حفره، کاسه ، تاقچه و همچنین تندیس های زیادی در آن قرار دارد و بارش باران و بادهای شدید و آفتاب نیز باعث شده تا بر روی بدنه عمومی آن جوی های سنگی و چاه های آب به وجود بیاید.

,

از جمله دلایلی که موجب به وجود آمدن حفره ها ی زیادی در دیواره چاه کوه شده می توان به باد و بارش های سیل آسا اشاره کرد، سنگ هایی که در این دره وجود دارند عمدتا دارای آهک  و بی کربنات هستند که به واسه ی آب باران شکاف ها و حفره های کوچکی شده است که میلیون ها سال طول می کشد تا این حفره ها بزرگ شوند و به دالانه تبدیل شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه