اخبار داغ

مدیر آب منطقه‌ای شرق گلستان:

کشاورزان ۵۰ درصد کشت آبی خود را کاهش دهند / افزایش ۱۴ درصدی نزولات جوی در گالیکش

کشاورزان ۵۰ درصد کشت آبی خود را کاهش دهند / افزایش ۱۴ درصدی نزولات جوی در گالیکش
مدیر آب منطقه‌ای شهرستان‌های گنبد، مینودشت و گالیکش گفت: به‌تناسب کاهش 50 درصدی آب سطحی کشاورزی، کشاورزان نیز می‌بایست برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی 50 درصد کشت آبی خود را کاهش دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیلکوه؛ حسین قنبری در دهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب گالیکش در فرمانداری این شهرستان گفت: نزولات جوی در گالیکش از ابتدای مهر 96 تا پایان فروردین 97 نسبت به دوره مشابه 14 درصد افزایش و نسبت به درازمدت نیم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیلکوه,

وی افزود: این در حالی است که به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی جریان آب رودخانه‌ها در حوضه آبریز گرگان رود حدود 55 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

,

به گفته وی این درصد یادآور این موضوع است که به‌تناسب کاهش 50 درصدی آب سطحی کشاورزی، کشاورزان نیز می‌بایست برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی 50 درصد کشت آبی خود را کاهش دهند.

,

قنبری افزود: حجم ذخیره آبخوان‌های استان نیز در همین ایام با مقایسه آمار 25 ساله 230 میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و با توجه به پتانسیل آب زیرزمینی استان به میزان 1250 میلیون مترمکعب حدود 20 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: یقیناً برای انطباق برداشت‌ها با حجم آبخوان‌ها ضرورت صرفه‌جویی کاهش 20 درصدی سطح زیر کشت چاه‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

,
,

مدیر آب منطقه‌ای شهرستان‌های گنبد، مینودشت و گالیکش بیان داشت: برای کاهش اثرات خشک‌سالی نیاز به یاری و مساعدت و مشارکت همه اعضای شورای حفاظت است تا بتوان از این سرمایه ارزشمند به‌خوبی محافظت نمود.

,

معاون فرماندار گالیکش نیز در این جلسه گفت: مقوله آب امروز به یک موضوع مهم و قابل ملاحظه‌ای تبدیل‌شده است که با مشارکت و همیاری همه اقشار می‌توان کمبود ناشی از آن را مدیریت کرد.

,

ایوب ابوالتختی افزود: صرف برخوردهای قوه قضایی نمی‌تواند در بخش کشاورزی راهگشا باشد بلکه الگوی کشت مناسب و اختصاص یارانه و مزیت اقتصادی برای برخی کشت‌ها جهت تشویق زارعین می‌تواند نوع کشت محصولات را تغییر دهد و این موضوع نیازمند نگاه کلان است.

,

در پایان این جلسه مقرر شد کشاورزان متناسب با کاهش 50 درصدی آب سطحی سطح زیر کشت خود را کاهش و به‌تناسب 20 درصد کاهش آب زیرزمینی در این بخش نیز کاهش صورت پذیرد.

,

همچنین بحث استقرار الگوی کشت متناسب با منطقه از طریق جهاد کشاورزی شهرستان پیگیری شود و چاه‌های صنعتی و کشاورزی نزدیک آب شرب در این فصل با دقت بیشتری گزارش شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه