اخبار داغ

بوکان چند هزار ساله در حسرت موزه

بوکان چند هزار ساله در حسرت موزه
جدای از موزه تاریخ بوکان در سال دوم دوره چهارم شورای اسلامی شهر بوکان خانه شاعر بلند اوازه بوکان استاد حقیقی برای احداث موزه هنر و ادب و بزرگان این دیار در نظر گرفته شد که ان نیز تا کنون و بعد از گذشت نزدیک به سال و علیرغم وعده های مختلف تاکنون اجرای نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  امروزه جدای از سایت ها و مکان های مختلف با جاذبه های زیبا و دینی، موزه ها نیز جایگاه ویژه ای در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری درحوزه های مختلف ایفا می کنند که در این میان وجود موزه های تاریخی که علاوه بر جذابیت می تواند عامل مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن جامعه ی میزبان باشد جایگاه ویژه ای را در میان گردشگران به خود اختصاص داده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

بی تردید موزه ها در حوزه های گوناوگون می توانند با معرفی فرهنگ و تاریخ غنی منطقه سبب هویت بخشی به مردم جامعه خود شوند به گردشگران نیز این فرست را می دهد که از نزدیک و با سهولت تمام ابعاد فرهنگ مردم یک منطقه اعم از صنایع دستی، لباس های محلی، آلات موسیقی، کشاورزی و دامداری، پیشینه و بسیاری مسائل مرتبط با فرهنگ مردم را بازدید و اطلاعات مورد نیاز خود را جمع اوری کند.

,

شهرستان بوکان از ان جمله شهر های است که به لحاظ دارا بودن تاریخی چند هزار ساله و همچنین فرهنگی غنی و بی بدلیل، بناهایی چندصد ساله، صنایع دستی منحصر به فرد و نام اوران بزرگ خود و گونه های متنوع جانوری پتانسیل راه اندازی موزهایی چون ” موزه فرهنگ و ادب” ، “موزه آثار تاریخی” ، ” موزه میراث روستایی” ، ” موزه عشایر” و از همه مهمتر”موزه مردم شناسی” را دارا می باشد که متاسفانه تا کنون سومی شهر پرجمعیت استان این وجود این اماکن مهم بی بهره بوده و تلاش ها نیز برای احداث و تاسیس موزه های تاریخ و مشاهیر بوکان بی نتیجه مانده است.

,

هرچند در آذرماه ۹۵ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از تصویب ۷۲۰۰ میلیون ریال اعتبار برای راهاندازی موزه تاریخ در بوکان خبر داد اما تا امروز این مهم علیرغم تلاش مسئولان شهرستانی محقق نشده و بر اساس شنیده ها قرار است زمین اهدای به موزه از طرف شهرداری نیز در ان شاهد احداث ساختمان شهرداری باشیم.

,

جباری در همان مصاحبه خود با رسانه ها عنوان کرده بود که طرح مطالعه و احداث موزه از چندی پیش در دستور کار اداره کل استان و مسئولان شهرستانی قرار گرفته بود که خوشبختانه با پیگیری‌های به‌عمل آمده و تصویب اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه استان، یک گام مهم برای احداث آن برداشته شد.

,

وی گفته بود که قبل از تصویب این اعتبار، به همت شهرداری و تصویب شورای اسلامی بوکان، زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع در یکی از مناطق مناسب شهر جهت احداث موزه، واگذار شده است.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی یادآور شده بود که این موزه شامل بخش‌های متعددی از جمله: سالن مخصوص آثار باستانی، گالری مردم‌شناسی، آزمایشگاه مرمت، کتابخانه، مخزن نگهداری اشیا، سالن برگزاری نمایشگاه موقت، سالن اجتماعات، بخش فروش محصولات فرهنگی و بخش اداری خواهد بود که در صورت تخصیص عملیات اجرایی پروژه از بهار سال ۹۶ آغاز خواهد شد.

,

با این حال و بعد از تلاش های فراوان درون شهرستانی این بودجه هیچگاه محقق نشد تا در نهایت و صبح روز یک شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۷ بار دیگر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به سیاست این اداره کل در راستای توسعه موزه ها از راه اندازی موزه های تخصصی و جدید شامل موزه های بوکان و میاندوآب، موزه مدرسه ارومیه، جنگ چالدران‌، قاجار ماکو و صلح سردشت خبر داد.

,

با این تواصیف باید دید آیا در نهایت موزه تاریخ بوکان کلنگ زنی خواهد شد یا ان نیز به سرنوشت دیگر طرح های تاریخی بوکان گرفتار خواهد شد. اکنون بوکان چند هزار ساله با مردم با فرهنگش در حسرت احداث یا تاسیس یک موزه مانده اند که امید است در سال جاری بوکان شاهد تاسیس موزه بزگان خود در خانه استاد حقیقی باشد.

,

جدای از موزه تاریخ بوکان در سال دوم دوره چهارم شورای اسلامی شهر بوکان خانه شاعر بلند اوازه بوکان استاد حقیقی برای احداث موزه هنر و ادب و بزرگان این دیار در نظر گرفته شد که ان نیز تا کنون و بعد از گذشت نزدیک به سال و علی الرغم وعده های مختلف تا کنون اجرای نشده است.

,

آذربایجان غربی دارای ۱۵ موزه دولتی و غیر دولتی است که موزه مردم شناسی ارومیه و مهاباد، موزه باستان شناسی ارومیه، نقده، خوی، میاندوآب و حسنلو، موزه سنگ سه گنبد ارومیه، کاخ موزه باغچه جوق، مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب و مجموعه جهانی قره کلیسای چالدران از جمله آنها است.

,

موزه های تپه حسنلو و تخت سلیمان تکاب و موزه سنگ سه گنبد ارومیه نیز جزو موزه های مهم و تخصصی استان هستند که در آن ها اشیای تاریخی کشف شده از این محوطه های باستانی و تاریخی به نمایش گذاشته شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه