اخبار داغ

نائب رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان استان زنجان:

80 درصد مواد چاقو سازی وادراتی است/سهمیه بندی مواد اولیه در کارگاه های صنایع دستی زنجان

80 درصد مواد چاقو سازی وادراتی است/سهمیه بندی مواد اولیه در کارگاه های صنایع دستی زنجان
نائب رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان استان زنجان گفت: بیش از 80 درصد مصالح چاقو سازی استان وادراتی است که نوسان ارزی بر این صنعت تاثیرگذار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محمد رضا جرجیسی امروز در گفت و گو با موج رسا، با اشاره به نوسانات ارزی پیش آمده در کشور، اظهار داشت: با توجه به این امر که بیش از 80 درصد مصالح چاقو سازی استان وادراتی است،نوسانات ارزی تاثیر بسزایی در صنایع دستی به ویژه چاقو و مس داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

وی با بیان اینکه مواد اولیه مورد استفاده در صنایع دستی استان وارداتی است، خاطرنشان کرد: برخی از اقلام به عنوان صنایع مادر کاربرد ویژه ای در صنعت چاقو سازی دارند.

,

این کارشناسی اقتصادی با بیان اینکه صنایع استان وابسته به ارز هستند، ادامه داد: نوسانات ارزی همه کارگاه های ما را به نیمه تعطیلی کشانده است.

,

نائب رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان استان زنجان یادآور شد: زنجان دارای سه وارد کننده مواد اولیه است که وابسته به تهران هستند.

,

جرجیسی با اشاره به اینکه وارد کننده اصلی مواد اولیه تهران است، ادامه داد: به همین دلیل صنایع دستی با مشکلاتی عدیده ای مواجه می شوند.

,

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود مواد اولیه  کارگاه ها سهمیه بندی شده اند، افزود: در حال حاضر کارگاهی که به 100 کیلو مواد اولیه نیاز دارد ،20 کیلو دریافت می کند.

,

نائب رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان استان زنجان افزود: اغلب کارگاه های صنایع دستی استان به دلیل نوسانات ارزی و کمبود مواد اولیه تعدیل نیرو داشته و برخی ها که توان مالی داشته اند،به کارگران استراحت فصلی داده اند.

,

جرجیسی ماه رمضان را نیز تاثیرگذار در بازار صنایع دستی عنوان کرد و گفت: باید مواد اولیه برای صنایع دستی فراهم شود.

,

گفتنی است، از حدود قرن ۱۰ هجری قمری شهر زنجان یکی از مراکز مهم صنعتی بوده است که در آن کارگاه های مختلف اسلحه‌ سازی دایر شد، با کشف مجموعه‌ منحصر به فرد مرد نمکی، پیشینه‌ تاریخی این صنعت در زنجان از هیجده قرن پیش به طور قطع مشخص است.

,

چاقوی زنجان با وجود اینکه از طریق گمرک صادراتی ندارد اما در بین کشورهای عربی از جایگاه مهمی برخوردار است و صنعتگران زنجانی غالبا شمشیر، غداره و چاقوهای تزئینی را به این کشورها صادر می کنند.

,

صنعت چاقوسازی در زنجان بطور قطع ماحصل عواملی چون موقعیت جغرافیایی و نقش زنجان در جنگهای  مختلف تاریخی (قبل از اسلام و بعد از اسلام)، موقعیت سوق‌الجیشی استان نسبت به استانهای همجوار، قرار گرفتن بر سر تمدنهای شرقی، غربی و نزدیکی به فلات مرکزی، فراهم بودن مواد اولیه و معادن غنی آهن و مس است.

,

با توجه به شواهد و مدارک به دست آمده به طور قطع اعلام تاریخ دقیق و مشخص پیرامون زمان شروع این صنعت در استان زنجان مقدور نیست، قدیمی‌ترین چاقوی به دست آمده از مجموعه‌ مرد نمکی در معدن نمک چهرآباد " روستای حمزه‌لو " متعلق به هیجده قرن پیش است.

,

این چاقو دارای دسته‌ ای از شاخ بز است و طول آن ۱۱ سانتی ‌متر که با استفاده از دو میخ پرچ به تیغه‌ای متصل شده که طول تیغه ۸٫۵ سانتی‌متر اندازه‌ گیری می شود.  غلاف آن از جنس چرم بوده و با بندی از جنس چرم به لباس وی متصل بوده است، طول غلاف ۱۵٫۵ سانتی ‌متر است در عرض آن شکافی تعبیه شده که احتمالاً وسیله‌ ای شبیه گوش‌ پاک‌کن یا نوعی سنجاق در آن جاسازی شده است.

,

چاقوی مزبور را می توان به عنوان اولین و قدیمی‌ترین سند موثق به دست آمده در خصوص صنعت چاقوسازی زنجان نام برد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه