اخبار داغ

لوله کشی آب بهداشتی آشامیدنی؛ آرزوی دیرینه روستای لاجانی بخش سیلوانا

لوله کشی آب بهداشتی آشامیدنی؛ آرزوی دیرینه روستای لاجانی بخش سیلوانا
روستای لاجانی به طور کامل فقط از چهار لوله آب برخوردار می باشد که اکثر اوقات بویژه در فصول گرم سال آب آنها ، قطع می شوند و مردم روستا برای آب رسانی به خانه های خود ، به ناچار از دبه ها استفاده می کنند که مردم با این شرایط سخت بلاتکلیف مانده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، روستای لاجانی سیلوانای ارومیه با ۵۴ خانوار و ۲۶۵ نفر جمعیت و فاصله ای هفت کیلومتری از روستا های دیگر در پایین دست کوه مندیل پچ مرگور از نعمت آب آشامیدنی بهداشتی لوله کشی شده  محروم می باشد که موجب نارضایتی اهالی و کوچ عده ای به شهر و روستاهای اطراف شده است و با وجود نزدیکی اتمام طرح آبرسانی به این روستا هنوز این پروژه با پیشرفت ۸۰ % هنوز به اتمام نرسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

شغل اکثر مردم  روستای لاجانی دامپروری و کشاورزی است اما سالیان طولانی است که نبود آب کافی حتی برای آشامیدن ، اهالی این روستا برای گذران زندگی ، رونق اشتغال کشاورزی و دامپروری با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است بطوریکه تاکنون نزدیک به بیست خانواده از روستای لاجانی به دلیل نبود آب آشامیدنی مجبور به فروش دام های خود شده ، از روستا کوچ کرده و در روستاهای دیگر منطقه سکونت گزیده اند.

,

اگر گذرتان به این روستا بیفتد حتما جلوه هایی از زندگی سنتی و کهن کُردی در کنار پیشرفت های ساخت و ساز منازل مسکونی اهالی این روستا را خواهید دید که خبر از امیدواری مردم روستا برای گذران زندگی میدهد اما همانطور که اشاره شد نبود آب جهت مصارف کشاورزی و آشامیدنی به یکی از دغدغه های اصلی اهالی این روستا مبدل گشته و سالیان طولانی است که با وجود پیشرفت های کنونی زیرساخت ها در بخش سیلوانا ، همچنان این روستا با نبود آب دست و پنجه نرم می کند و اهالی روستا را در ابهام فرو برده که چرا باید از نبود این نعمت الهی محروم باشند!

,

روستای لاجانی به طور کامل فقط از چهار لوله آب برخوردار می باشد که اکثر اوقات بویژه در فصول گرم سال آب آنها ، قطع می شوند و مردم روستا برای آب رسانی به خانه های خود ، به ناچار از دبه ها استفاده می کنند که مردم با این شرایط سخت بلاتکلیف مانده اند.

,

اما بالاخره بعد از مدت ها بی آبی، خبر خوبی به روستا رسید وطرح آب رسانی به روستای لاجانی تصویب شد. این خبر امیدواری به زندگی در روستا را در دل مردم چندین برابر ساخت و در همان ابتدای اجرای طرح ، چاه عمیقی در زمین های روستای میرآباد بخش سیلوانا زده شد که متاسفانه آب آن شور از آب درآمد و قابل آشامیدن نبود و این بار دیگر طرح آب رسانی به روستا بی صدا نمود.

,

اما بعد از سالها، مجددا امسال خبر خوبی از آبرسانی به روستا  ، مجددا اهالی روستا سر ذوق آورد و در همان اوایل امسال در تاریخ ۱۰ فروردین ماه ، طرح بار دیگر شروع به کار شد. این طرح با دارا بودن سه منبع آب ، در محلهای روستای منصورآباد ، پشت روستای میرآباد و روستای لاجانی آعاز بکار کرد و اینبار محل دقیق چاه عمیق برای آب رسانی در روستای منصورآباد در زمین یکی از ساکنین روستای منصور آباد انتخاب شد و استارت کار برای لوله کشی آب به لاجانی از روستای منصورآباد و میرآباد بخش سیلوانا به طول هفت کیلومتر انجام شد بطوریکه هم اکنون مرحله چاه عمیق زنی اتمام یافته و لوله کشی نزدیک به پنچ کیلومتر انجام شده است ، اما بار دیگر لوله کشی نزدیک به دو کیلومتر از این پروژه باقی مانده است، که به دلیل نبود بودجه کافی و اتمام زمان قرار داد پیمانکار مربوطه به گفته اهالی ، بار دیگراین طرح متوقف شده است.

,

امیدواریم مسئولین در سالی که ” حمایت از کالای ایرانی ” نام گرفته ، همتی نمایند و حمایتی هم در خصوص تکمیل پروژه آبرسانی روستا لاجانی داشته باشند و آرزوی چندین ساله اهالی این روستا برای آبرسانی ، امسال برآورده سازند.

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه