اخبار داغ

انگیزه اولین بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن/ مردمی که جلوتر از مسئولان هستند

انگیزه اولین بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن/ مردمی که جلوتر از مسئولان هستند
در اولین روز از بازگشایی نمایشگاه قرآن و در ساعات اولیه آن که صدای چکش‌کاری‌ها و دستگاه‌های پرس، صداهای گوش‌خراشی را ایجاد کرده بود، گمان اینکه بازدیدکنندگانی هرچند اندک حضور داشته باشند، نمی‌رفت، اما در این ساعات شاهد حضور مردمی بودیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی قرآن کریم از ساعت ۱۷ روز گذشته ۳۰ اردیبهشت‌ماه برای عموم بازگشایی شد تا به مدت حدود دو هفته پذیرای علاقه‌مندان به ساحت قدسی قرآن کریم باشد. نمایشگاهی که از همان ساعات اولیه بازگشایی، بازدیدکنندگان خاص خود را دارد. بازدیدکنندگانی که به نظر می‌رسد، حضورشان در ساعات اولیه بیست و ششمین دوره نمایشگاه، تلافی غیبت مسئولان در این نمایشگاه طی سال‌های گذشته و افتتاحیه امسال بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

در اولین روز از بازگشایی نمایشگاه قرآن و در ساعات اولیه آن که صدای چکش‌کاری‌ها و دستگاه‌های پرس، هارمونی ناموزونی با غرفه و بازدیدکنندگان به وجود آورده است، گمان اینکه بازدیدکنندگانی هرچند اندک حضور داشته باشند، نمی‌رفت، اما در این ساعات شاهد حضور مردم هستیم. مردمی که اگرچه در اولین برخورد با غرفه‌های نیمه‌کاره روبه‌رو شدند، اما آمده‌اند تا اینجا و در مصلای امام خمینی(ره) به مسئولان گوش‌زد کنند حتی در بازدید از نمایشگاه قرآن نیز از آنها جلوتر هستند. 

,


در اولین ساعات از اولین روز بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن به سراغ این بازدیدکننده‌ها رفته‌ایم، آنها که با حضورشان افتخار اولین بازدیدکننده نمایشگاه قرآن را به نام خود ثبت کرده‌اند.

,
,


بخش فروش از آن دست بخش‌هایی است که معمولاً نه تنها در روز اول، بلکه در تمام روزهای نمایشگاه قرآن بیشترین بازدیدکننده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و امسال نیز به نظر می‌رسد، اینگونه باشد. «حوریه سلمانی» یکی از بازدیدکننده‌‌های این بخش از نمایشگاه قرآن است.

,
,


با دقت و وسواسی که یک بانوی ۴۵ ساله با زبان روزه می‌تواند، داشته باشد مشغول زیر و رو کردن کتاب‌ها و محصولات عرضه شده در نمایشگاه است. از او در مورد علت حضورش در ساعات اولیه سوال می‌کنم و اینکه از چه طریق در جریان برپایی نمایشگاه قرآن قرار گرفته است. 

,
,


همزمان با سوال پرسیدن به دنبال قیمت مفاتیحی که در دست دارد؛ می‌گردد و با حالتی که انگار از دیدن قیمت روی جلد یکه خورده و ناامید شدن از خرید مفاتیح در لحن صدایش واضح شده است، از حضور هر ساله‌اش در نمایشگاه می‌‌گوید.

,
,

نمایشگاه قرآن
حوریه سلمانی می‌افزاید: با توجه به تجربه‌ای که دارد، معمولاً روزهای ابتدایی نمایشگاه قرآن خلوت‌تر است و از همین خلوتی برای خریدهایی که دارم، استفاده می‌کنم. بیشترین انگیزه‌ای که از حضور در نمایشگاه دارم هم به خرید قرآن و کتب دینی برمی‌گردد. معمولاً خریدهایی از این دست را از طریق حضور در نمایشگاه برآورده می‌کنم.

, نمایشگاه قرآن,
,


از وی در مورد اینکه در روزهای آینده هم در نمایشگاه حضور خواهد یافت یا خیر نیز می‌پرسم که حضور خود را منوط به پیدا کردن کتب مدنظر می‌داند. 

,
,


به گزارش ایکنا، سال‌هاست که از نمایشگاه قرآن به عنوان تفرجگاهی معنوی یاد می‌شود که در تلاش است تا محتوای مورد نیاز خانواده‌ها در بخش دین و قرآن را تأمین کند. تفرجگاهی که اگرچه در حجم و تیراژ بالا خانواده‌ها را جذب نکرده، اما مکان مناسبی برای آن بخش از جامعه که همیشه دغدغه‌هایی متناسب با محتوای نمایشگاه قرآن داشته‌اند؛ بوده است.

,
,


خانواده‌ای سه نفره که خستگی یک روز کاری به خوبی در چهره‌شان مشهود است و گوشه‌ای نشسته‌اند تا استراحتی داشته باشند، نظرم را جلب می‌کند. از شیراز برای یک کار اداری به تهران آمده‌اند و با دیدن تبلیغات نمایشگاه قرآن در سطح شهر ترغیب شده‌اند تا سری به مصلای امام خمینی(ره) بزنند.

,
,


حسین مرادی، کاردانی مددکاری اجتماعی دارد و آمده است تا برآوردی از نمایشگاه قرآن داشته باشد از وی در مورد علت حضورش در روز اول نمایشگاه می‌پرسم که می‌گوید: حقیقت امر این است که با این دید آمده‌ام تا مخاطبان نمایشگاه قرآن را ببینم، یعنی می‌خواستم ببینم چه قشری از نمایشگاه قرآن بازدید می‌کند. بیشتر قشر مذهبی مخاطب آن هستند یا دیگر اقشار جامعه نیز در این نمایشگاه حضور می‌یابند.

,
,


مرادی با اشاره به اینکه در بازدیدی که از نمایشگاه داشته است، شاید نیمی از نمایشگاه راه افتاده و نیمی دیگر از آن هنوز مشغول غرفه‌آرایی هستند، می‌افزاید: من هر جای تهران که مراجعه داشتم، تبلیغات نمایشگاه کتاب را مشاهده می‌کردم، اما در بحث نمایشگاه قرآن چیز خاصی را مشاهده نکردم و تبلیغات در حد نمایشگاه قرآن نبوده است.

,
,


از وی در این سوال که آیا غرفه یا بخشی بوده است که در روز اول شما را غافلگیر کرده باشد، نیز می‌پرسم، می‌گوید: در بازدیدی که داشتم موضوع غافلگیرکننده‌ای را ندیدم، شاید غافلگیری روز اول غرفه‌هایی که خالی بودند، هست. من قبل از حضور در نمایشگاه، انتظار فروش قرآن و یا نمایشگاهی شبیه به نمایشگاه کتاب بودم، اما با چیزی متفاوت‌تر از نمایشگاه کتاب مواجه شدم.

,
,

نمایشگاه قرآن
«محمد جمعه» از مهاجران افغان ساکن ایران از دیگر بازدیدکننده‌های روز اول نمایشگاه قرآن است. وی برای اولین بار است که به نمایشگاه قرآن آمده و به دنبال غرفه‌ای که قرآن رایگان توزیع می‌کند؛ می‌گردد. او تبلیغات نمایشگاه را که دیده است ترغیب شده تا در روز اول نمایشگاه در آن حضور یابد. او البته انتظار داشت که بیش از هر چیز دیگر قرآن‌های نفیس و خطی را در نمایشگاه قرآن ببیند. زیبایی و رنگ و لعاب نمایشگاه قرآن چشم او را گرفته و قصد دارد تا در شب‌های آینده باز هم از نمایشگاه بازدید کند. 

, نمایشگاه قرآن,
,


نزدیک به درب‌های ورودی نمایشگاه قرآن بخش هنری در پهنه‌ای حدوداً ۵۰۰ متری گسترده شده و آثار هنری با محتوای قرآنی در قالب‌های متنوعی چشم در چشم بازدیدکنندگان به دیواره‌ها آویزان شده‌اند تا شاید نگاه و دید جدید به زندگی آنها بدهند.

,
,


جوانی حدوداً ۳۵ ساله که خود را رضا رستم‌لو، شاغل در وزارت ارتباطات معرفی می‌کند چشم در چشم تابلوهای هنری به دنبال مفاهیم قرآنی می‌گردد.

,
,

از وی در مورد علت انتخاب روز اول برای بازدید از نمایشگاه قرآن که می‌پرسم به این موضوع که برنامه‌ریزی کرده است تا هر شب در نمایشگاه حضور یابد و به بازدید از یک بخش خاص بپردازد، اشاره می‌کند و می‌گوید: من وظیفه خودم می‌دانم که در نمایشگاه قرآن حضور داشته باشم و هر سال تقریباً این کار را انجام می‌دهم. با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب بسیار شلوغ بود پیش بینی می‌کردم نمایشگاه قرآن نیز اینگونه باشد و برای همین روز اول را برای بازدید انتخاب کردم.

,


وی با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن در گذشته یک ماهه بود، می‌افزاید: طی سال‌های اخیر نمایشگاه به دو هفته کاهش پیدا کرده است و به نظر من اینکونه نباید می‌شد؛ چرا که نمایشگاه قرآن نباید محدود به یک زمان خاص باشد، بلکه باید در تمام طول سال و هر روز نمایشگاه قرآن برپا باشد.

,
,

نمایشگاه قرآن
این بازدیدکننده نمایشگاه قرآن همچنین در پاسخ به این سوال که امسال بخش غافلگیرکننده‌ای در نمایشگاه قرآن مشاهده کرده است یا خیر، می‌گوید: در بخش هنری یک بخش از فضا را به کاریکاتورهایی با محتوای طنز اختصاص داده‌اند که به نظر من جالب بود.

, نمایشگاه قرآن,
,


رستم‌لو در پایان صحبت‌های خود حدیثی از امام هادی(ع) را از جیب خود خارج می‌کند و آدرس بخشی که جملات درخواستی بازدیدکنندگان را خوشنویسی می‌کند، می‌پرسد. بخشی که بعید است در نمایشگاه وجود داشته باشد و اگر هم باشد کمتر کسی سراغی از آن خواهد داشت.

,
,


رستم‌لو را با حدیثی که در دست دارد و به دنبال خوشنویس نمایشگاه می‌گردد تنها می‌گذارم و به دنبال پاسخی برای این سوال که قرآن برای بازدیدکنندگان در روز اول از چه اهمیت و اولویتی برخوردار بوده است که آنها را با زبان روزه به مصلی کشانده است؛ می‌گردم و به این فکر می‌کنم مسئولان نمایشگاه برای افرادی که دغدغه قرآنی دارند چه تسهیلاتی در این بخش از تهران فراهم آورده است.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه