اخبار داغ

حال ناخوش کارگران فصلی در پایتخت اقتصادی کشور؛

نداشتن امنیت شغلی سهم کارگران فصلی/ وقتی کارتن ماوایی برای خواب آنهاست!

نداشتن امنیت شغلی سهم کارگران فصلی/ وقتی کارتن ماوایی برای خواب آنهاست!
در هیاهوی شهری که پایتخت اقتصاد کشور است کسانی هستند که در گوشه و کنار خیابان ها در انتظار ماشینی نشسته اند تا آنان را برای انجام کار ببرد و از این طریق روزی حلال خانواده را به دست آورند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ شهر بندرعباس با داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های متعددی که در صنایع، معادن، نفت و گاز داراست به عنوان پایتخت اقتصادی کشور شناخته می شود و هرساله میزبان تعدادی زیادی غیر بومی بوده که سکونت دائم در این شهر را بر می گزینند و به طبع آن به صورت صعودی بر تعداد و جمعیت این شهر افزوده می شود و درخواست ساخت و ساز در این شهر نیز افزایش یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

به طبع آن در بندرعباس افرادی وجود دارند که از روی ناچاری و بیکاری رو به شغل های فصلی می آورند که تنها سه، شش تا هشت ماه از سال را مشغول به کار بوده و مابقی سال در بیکاری به سر می برند.

,

در میان این استاد کاران و کارگران ساختمانی علاوه بر بومیان هرمزگانی، تعداد زیادی افراد از شهر ها و کشورهای اطراف بندرعباس را نیز می توان دید که برای کسب روزی حلال خود به این شغل پناه آورده اند.

,

کارگران فصلی که در گرمای طاقت فرسای بندرعباس در فضای باز مشغول به کار هستند به دلیل نداشتن کارفرمای مشخص و ریختن بیمه توسط خود افراد، در زمانی که بیکار هستند نمی توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شوند و جالب اینجاست که شغل آنها نیز در ردیف مشاغل سخت قرار نگرفته است.

,

کارگران فصلی امنیت شغلی ندارند

,

بهنام کلاری، یکی از شهروندان بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: تجمع کارگران فصلی که بیشتر در چهار راه های اصلی و خیابان های پرتردد شهر حضور دارند چهره ی ناخوشایندی به شهر داده است.

,

این شهروند ادامه داد: پایگاه اصلی تجمع این کارگران در بلوار امام خمینی (ره) است که نزدیک به دوازه ورودی شهر بوده و در خور شان پایتخت اقتصادی کشور نیست که گردشگران به محض ورود به شهر با این صحنه ناخوشایند برخورد کنند.

,

کلاری با بیان اینکه کارگران فصلی امنیت شغلی ندارند، گفت: سازمانی برای حمایت از این زحمت کشان که برای کسب روزی حلال خود به صورت روزمزد کار می کنند وجود ندارد و آنها با نداشتن کارفرمای مشخص، از قراردادهای کار بی بهره اند و فقط توافقشان در حد شفایی است که امنیت شغلی این کارگران را به حد صفر می رساند.

,

وی خاطر نشان کرد: این کارفرمایان به دلیل نداشتن قرار داد مشخص هر زمان که دلشان بخواهد این کارگران را از کار بیرون می کنند.

,

کارگری در گرمای طاقت فرسا سهم کارگران فصلی

,

یکی از کارگران فصلی در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: در گذشته در یکی از روستاهای هرمزگان مشغول کشاورزی  بودم که با توجه به بحران بی آبی در استان به امید به دست آوردن شغلی مناسب راهی شهر بندرعباس شدم.

,

این کارگر تصریح کرد: در پایتخت اقتصادی کشور مدت طولانی به دنبال کار گشتم ولی شغلی مناسب را پیدا نکردم و مجبور شدم که در کنار خیابان های اصلی شهر که گروه زیادی برای کار ایستاده اند، باشم و در انتظار پیمانکار بمانم.

,

وی با بیان اینکه بعضی اوقات تا 10روز و یا بیشتر بیکار است، گفت: گاهی اوقات روزها و هفته ها بیکار بوده و مجبور هستم با دستان خالی و روی شرمنده به خانه برگردم.

,

این شهروند عنوان کرد: در شغلی که ما داریم خبری از اضافه کار، پاداش، سنوات، عیدی، حق اولاد، حق مسکن و سبد غذایی نیست و تنها باید روزانه دعا کنیم تا پیمانکاری بیاید و ما را برای کار ببرد.

,

وی خاطرنشان کرد: گروهی از کارگران فصلی به دلیل نداشتن مکانی برای اسکان و استراحت کنار خیابان ها کارتن می اندازند و کارتن ها ماوایی برای استراحت آنها می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه