اخبار داغ

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین عنوان کرد

آزادسازی بیش از ۴ هزار مترمربع از فضای ادارات/ ۵ میلیون برگ سند در استان جمع‌آوری شده است

آزادسازی بیش از ۴ هزار مترمربع از فضای ادارات/ ۵ میلیون برگ سند در استان جمع‌آوری شده است
رئیس مرکزاسناد و کتابخانه ملی استان گفت: اسناد موجود در سازمان‌ها و ارگان‌ها مساحت بسیاری را اشغال می‌کند که با تلاش سازمان اسناد تاکنون ۴ هزار و ۶۷۰ مترمربع از مساحت ادرات استان آزاد شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک سازمان علمی، آموزشی، پژوهشی و خدماتی است که اساسنامه آن به تصویب مجلس رسیده و ریاست آن برعهده رییس جمهور است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

شکل‌گیری این سازمان به پیش از انقلاب و سال ۱۳۱۹ باز می‌گردد و در سال ۱۳۵۸ اقدامات و فعالیت‌هایی به منظور تکمیل این سازمان صورت گرفته شد.

,

بهترین راه برای حفظ هویت هر شخص و ملتی حفظ میراث مکتوب بر جای مانده از آن است لذا باید نسبت به احیای فرهنگ و تمدن گذشتگان تعصب داشته باشیم.

,

سیدمهدی حسینی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ و هنر شاخص، اظهار کرد: ۵۱ سال سابقه‌ی پایتختی شهر قزوین منابع اسنادی و آثار غنی فرهنگی را با خود به همراه دارد که بهره‌وری از آن‌ها در حوزه فعالیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان است.

, شاخص،,

وی افزود: ازسوی دیگر موقعیت جغرافیایی و صنعتی، قزوین را به منطقه مهاجر پذیر کشور تبدیل کرده به گونه‌ای که همواره در طول تاریخ شاهد حضور اقوام و طوایف مختلف فرهنگی بوده است.

,

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان تصریح کرد: با توجه به سابقه تاریخی استان قزوین، اسناد بسیاری در منازل و ادارات وجود داشت که ایجاد اعتماد جهت واگذاری آن‌ها تنها در گرو وجود این مرکز در استان بود.

,

این مسوول اضافه کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط امام جمعه وقت مرحوم آیت الله باریک بین و نمایندگان مجلس، این سازمان در سال ۹۲ در استان تاسیس گردید.

,

حسینی ابراز کرد: در بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان ما در ادارات استان پرونده‌های بسیاری با قدمت ۸۰ الی ۱۰۰ ساله یافت شد که در بایگانی‌های ادارات باقی مانده و سازمان‌ها اطلاعی از ارزش آن نداشتند.

,

وی در ادامه گفت: کارشناسان بسیاری را به منظور امهاء و انتقال پرونده‌ها به ادارات اعزام کردیم و همچنین در این زمینه از سایر استان‌ها نیز کمک گرفته شد.

,

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان تاکید کرد: کارشناسان فعال در سازمان اسناد دوره‌های تخصصی را گذرانده‌اند و اگر پرونده‌ها فاقد ارزش برای نگهداری باشند زیر نظر مدیر سازمان و حراست، امهاء و به کارخانه خمیرکاغذ می‌رود و هزینه این امر به خزانه بازمی‌گردد.

,

این مسوول بیان کرد: پرونده‌های موجود در ادارات در ابتدا دارای ارزش اولیه هستند اما زمانی که توسط ادارات استفاده نشوند دارای ارزش ثانویه شده و اسناد معتبر به اداره ملی اسناد منتقل و در آرشیو نگهداری می‌شود.

,

حسینی عنوان کرد: پرونده‌های ادارات پس از مرمت، فهرست نویسی شده و درون مخزن به صورت محرمانه نگهداری می‌شود.

,

وی با بیان اینکه از تعداد ۵ میلیون برگ سند یافت شده ۱۳۲۳ سند فهرست نویسی شده است، افزود: این اسناد در پایگاه رسا برای استفاده دانشجویان استان قرار داده شده است .

,

این مسوول تصریح کرد: دانشجویان تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در دوره‌های کارورزی خود با سازمان همکاری می‌کنند و کارگاه‌هایی توسط سازمان برای پیشرفت دانشجویان در این زمینه برپا می‌شود.

,

وظیفه نگهداری از آثار و اسناد ادارات تنها برعهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان است

,

رئیس مرکزاسناد و کتابخانه ملی استان بیان کرد: در این سازمان کلیه اسناد مرسلات، عکس‌ها و نوارها در مراحل و روش‌های متعدد توسط کارشناسان گردآوری و آرشیو می‌شود.

,

وی با بیان اینکه وظیفه سازمان کتابخانه‌ها واسناد ملی نگهداری از اسناد مالی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، تاریخی و شفاعی است، افزود: برخی از ادارات در این امر دخل و تصرف داشته‌اند که با پیگیری‌های صورت گرفته به آن‌ها متذکر شده‌ایم.

,

حسینی در ادامه اضافه کرد: هیج یک از ادارات و ارگان‌ها نمی‌توانند آرشیوی برای نگهداری از اسناد خود داشته باشند و این کار برعهده سازمان اسناد است لذا از مدیران تقاضای همکاری می‌کنیم.

,

این مسوول گفت: تعدادی از اسناد آرشیوی قزوین در تهران قرار دارد و به محض احراز استاندارهای لازم توسط ساختمان سازمان به قزوین انتقال داده می‌شود.

,

رئیس مرکزاسناد و کتابخانه ملی استان عنوان کرد: اسناد موجود در سازمان‌ها و ارگان‌ها مساحت بسیاری را اشغال می‌کند که با تلاش اداره اسناد تاکنون ۴ هزارو ۶۷۰ مترمربع از مساحت ادارات استان آزاد شده است.

,

تایید و نگهداری از پایان نامه دانشجویان استان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام می‌شود

,

وی تصریح کرد: پیش از این در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا پایان نامه‌ها باید به سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان تهران انتفال داده می‌شد اما در حال حاضر توسط استان تحویل گرفته می‌شود.

,

این مسوول گفت: واسپاری کتاب و نشریه در استان، همکاری با انتشارات استان و سازمان رشاد و همچنین برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی با حضور اساتید مطرح کشور از جمله برنامه‌های برگزار شده در سال جاری توسط سازمان اسناد است.

,

حسینی ابراز کرد: کارگاه‌های آموزشی بسیاری از جمله ۳۰ کارگاه در زمینه اسناد شناسی، اسناد خوانی و واسپاری کتاب برای انتشارات‌ها از سال ۹۲ تا کنون برگزار شده است.

,

رئیس مرکزاسناد و کتابخانه ملی استان تاکیدکرد: بسیاری از استان‌ها نگارش دانش‌نامه را آغاز کرده‌اند و استان قزوین نیز نگارش دانش‌نامه استان را در دست دارد.

,

وی تشریح کرد: خانواده‌های اصیل و مذهبی استان نسخ خطی بسیاری را از گذشتگان خود به ارث برده‌اند و مکانی به منظور نگهداری از آن‌ها ندارند که سازمان ملی اسناد مسئولیت نگهداری از این استاد را برعهده می‌گیرد.

,

این مسوول با بیان اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی  همواره به دور از سیاست‌زدگی و در حال تلاش برا ی خدمت به مردم است، اضافه کرد: دغدغه کارشناسان ما در مرکز اسناد جمع‌آوری و نگهداری آثار دارای قدمت است لذا همشهریان در این امر به ما اعتماد داشته باشند.

,

اعتبارات قابل توجهی برای خرید اسناد در اختیار سازمان قرار داده شده است

, اعتبارات قابل توجهی برای خرید اسناد در اختیار سازمان قرار داده شده است,

حسینی خاطر نشان کرد: همشهریان می‌توانند اسناد خود را به عنوان هدیه، امانت و یا در قبال پرداخت مبلغ دراختیار سازمان اسناد قرار دهند تا بتوان آن‌ها را برای نسل‌های آینده حفظ کرد.

,

وی در پایان با بیان اینکه اعتبارات قابل توجهی برای خرید اسناد در اختیار سازمان قرار داده شده است افزود : از اسنادی که به بحث فرهنگی و اجتماعی استان پرداخته همواره نمایشگاه‌هایی در مدارس و دانشگاه‌ها استان برگزار می‌شود.

,

جمع‌آوری اسناد و بهینه‌سازی آن برای نسل‌های آینده، گردآوری، حفاظت، مرمت ،ساماندهی آثار چاپی وخطی در داخل وخارج از کشور از اهداف سازمان اسناد و کتابخانه ملی در جای جای کشور است و پیاده سازی این اهداف نیازمند اعتماد و توجه بیش از پیش مردم و مسولین به این سازمان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه