اخبار داغ

بی‌اطلاعی بهارستانی‌ها از توافق با تلگرام

بی‌اطلاعی بهارستانی‌ها از توافق با تلگرام
پرده‌برداری از توافق پنهانی دولت با مدیر تلگرام بازتاب‌هایی را در پی داشت. به سراغ برخی از نمایندگان مجلس رفتیم تا نظر آن‌ها را پیرامون چندو چون این توافق بشنویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرده‌برداری روزنامه «صبح‌نو» از توافق پنهانی دولت با مدیر تلگرام بازتاب‌هایی را در پی داشت. به سراغ برخی از نمایندگان مجلس رفتیم تا نظر آن‌ها را پیرامون چندو چون این توافق و این‌که آیا اساساً دولت مجاز به این کار بوده یا خیر، جویا شویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به‌هرروی حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری در توییتی در تاریخ 6 اردیبهشت 97 از یک توافق مشروط با تلگرام سخن به میان آورده است اما مقامات دولتی از محتوا و جزئیات این توافق اطلاعاتی در اختیار مردم قرار نداده‌اند.
 توافق محرمانه نمایندگان ملت چه معنایی دارد؟ اگر توافقی بوده و تلگرام تعهداتی به ایران داده است در ازای آن چه در خواست‌هایی از دولت ایران داشته؟
 آقای آشنا در توییت خود می‌گوید: تلگرام به تعهداتش که حاصل یک توافق مشروط بوده عمل نکرده است. تلگرام با چه شروطی به ایران تعهد داده است؟

,
,
,

در گفت‌وگو با آقای رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده مجلس و عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، وی عنوان کرد که از توافق و توییت آقای آشنا اطلاعی ندارم، اما آن را پی‌گیری خواهم کرد.

,

اصغر مسعودی، نایب‌رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس اطلاعات خود در این زمینه را محدود به آن‌چه در فضای مجازی در این‌باره خوانده عنوان کرد و افزود:

,

واقعیت‌های این توافق را باید از دوستان دولتی سؤال کرد. تا آن‌جایی که من می‌دانم شاید تلگرام تعهداتی داده و نتوانسته به آن تعهدات عمل کند. وقتی تلگرام نتوانسته به تعهدات خود عمل کند طرف مقابل هم نمی‌تواند هیچ تعهدی در قبال آن داشته باشد. چون توافقات طرفینی بوده است.

,

وی در پاسخ به این سؤال که وقتی یک توافق طرفینی است آیا مردم و نمایندگان مجلس نباید اطلاع داشته باشند که از طرف دولت چه تعهداتی داده شده، گفت:
درباره تلگرام می‌دانم که قرار بوده سرورهایش داخل ایران مستقر شود که محقق نشده اما از تعهدات ایران اطلاعی ندارم. توییت آقای آشنا را دیده‌ام و اطلاعاتم به اندازه همان توییت است و چیز بیشتری در این‌باره نمی‌دانم.
مسعودی همچنین درباره اقدام نمایندگان مجلس در این‌باره گفت:تازه این مسأله را متوجه شده‌ام و هنوز جویای آن نشده‌ام.‌

,
,
,

نصراله پژمانفر، نایب‌رییس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس ‌نیز ضمن اعلام بی‌اطلاعی از این توافق به «صبح‌نو» گفت:اگر ما دولت را طبق قانون قوه مجریه کشور بدانیم، طبیعتاً دولت حق چنین توافقی را به‌طور مستقل ندارد. باید ابتدا در شورای‌عالی امنیت ملی مطرح شود. من تعجب می‌کنم از آقای رییس‌جمهوری که رییس شورای‌عالی امنیت ملی هستند و با شعار حقوقدانی و سرهنگ نبودن این مسوولیت را پذیرفته‌اند که تعهدی نسبت به مسائل قانونی و مسیر قانونی ندارند. این یک تناقض بین گفتار و شعارهای تبلیغاتی‌شان با رفتار ایشان است؛ اصلاً پایبندی به مسائل قانونی ندارند.

,

وی همچنین درباره علت پنهان‌کاری و این‌که چه مسأله‌ای می‌تواند وجود داشته باشد که دولت نمی‌خواهد مردم اطلاع داشته باشند، اظهار داشت:مسأله این دولت جای دیگری است. به‌جای پرداختن به مسائل روز مردم و معیشت مردم که همه این مسائل را در سبد برجام چید اما امروز دیگر برجامی هم نمانده و زایمانی که درباره برجام صورت‌گرفته معلوم شده که برجام کودکی از ابتدا مرده بوده است. دولت درباره وعده‌هایش با سؤال بزرگی مواجه است اما می‌خواهد زمین بازی را عوض کند و مسائل فرعی مردم را تبدیل به مسأله اصلی کند. مسأله اصلی امروز مردم تلگرام و فضای مجازی و فیلترینگ نیست، بلکه بی‌برنامگی اقتصادی، بیکاری و کوچک‌شدن سفره‌شان است.

,


پژمانفر درباره توییت آقای آشنا و عدم ارائه توضیح پیرامون توافق مشروطی که در این توییت از آن سخن به میان آمده گفت:
این مورد اول و آخر نیست. این دولت پنهان‌کاری‌های فراوانی داشته که هر کدام را مردم بعد از مدتی مطلع می‌شوند.

,
,
,

وی همچنین درباره این‌که آیا متن توافق نباید برای مردم منتشر شود، گفت:
قطعاً همین‌طور است. در قانون اساسی دولت موظف شده که توافقات مهم‌ کشور را از طریق مجلس پی‌گیری کند.

,
,

پژمانفر همچنین درباره وظیفه مجلس در این موضوع معتقد است؛ اگر چنین توافقی صورت‌گرفته باشد مجلس قطعاً وظیفه دارد که برخوردی جدی داشته باشد و وظیفه نظارتی خود را به‌درستی انجام دهد.

,

آقای محمد اسماعیل سعیدی، نماینده تبریز درباره اطلاع نمایندگان مجلس و وظیفه آن‌ها نسبت به این موضوع به «صبح‌نو» گفت:
اطلاع از توافق ندارم. باید این مسأله پی‌گیری شود و اگر توافق صحت داشته باشد وقتی شعار می‌دهند که دانستن حق مردم است باید جزئیات توافق را منتشر کنند. این موضوعات مستقیماً در ارتباط با کمیسیون فرهنگی مجلس استاما متأسفانه ما خبر نداریم. یعنی به مجلس اطلاع ندادند.

,
,


وی همچنین درباره اجازه دولت برای توافق اقتصادی گفت:درآمدهای دولت باید به‌طور شفاف در بودجه عنوان شود. هر درآمدی که دولت از هر منبعی دارد. اگر دولت بخواهد منابع و مصارفی خارج از بودجه داشته باشد و به مجلس اطلاع ندهد خلاف قانون است. اگر توافق اقتصادی اتفاق افتاده باید جزئیات آن را هم به مردم و هم به مجلس به‌طور شفاف اعلام کنند.

,
,

سعیدی همچنین درباره احضار و سؤال از وزیر در این‌باره گفت:روش بررسی این موضوع احضار وزیر نیست و باید ابتدا صحت آن معلوم شود. از مسیر خودش ابتدا باید اطلاعات کامل را به‌دست بیاوریم و اگر صحت داشت آن وقت سؤال از وزیر در دستور کار قرار می‌گیرد.خانم فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران هم از توافق بی‌اطلاع بود. ذوالقدر در این‌باره به «صبح‌نو» گفت: نمایندگان کمیسیون مربوطه یا نمایندگانی که در شورای‌عالی فضای مجازی هستند یا سایر نماینده‌ها می‌توانند این موضوع را بررسی کنند.

,

منبع: مشرق

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه