اخبار داغ

سرپرست شبکه دامپزشکی مبارکه:

نتیجه نمونه‌برداری از سگ خانگی مشکوک به بیماری هاری در مبارکه منفی اعلام شد

نتیجه نمونه‌برداری از سگ خانگی مشکوک به بیماری هاری در مبارکه منفی اعلام شد
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مبارکه گفت: نتیجه نمونه ‌برداری از سگ خانگی مشکوک به بیماری هاری در مبارکه در آزمایش مقدماتی از سوی انستیوپاستور بیماری هاری منفی اعلام شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد سلیمانی پور امروز در گفت‌وگو با صاحب نیوز اظهار کرد: روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری پس از ارجاع یک قلاده سگ خانگی با علایم مشکوک به بیماری هاری، کارشناسان واحد مبارزه با بیماری‌های دام به بررسی تاریخچه و پایش بیماری پرداختند که مشخص شد این سگ خانگی مورد حمله یک سگ دیگر قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

وی در خصوص بیماری هاری گفت: این بیماری یک بیماری کشنده است که توسط ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند ایجاد می شود، ویروس هاری در بزاق پنهان شده و معمولا توسط گاز گرفتن حیوان یا انسان آلوده به فرد سالم منتقل می شود.

,

سرپرست شبکه دامپزشکی مبارکه ادامه داد: علایم بیماری هاری شامل تغییر رفتار، ترس، حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، بلع سخت، گیج بودن و تلوتلو خوردن و تشنج و در نهایت مرگ است.

,

وی اضافه کرد: دوره کمون بیماری هاری هم بستگی به محل گزش و فاصله‌ای که ویروس باید از محل عارضه تا اعصاب مرکزی طی کند دارد که معمولا بازه‌ی زمانی در حدود چند ساعت تا یک سال را در بر می‌گیرد.

,

سرپرست شبکه دامپزشکی مبارکه با تاکید بر اینکه هاری از طریق گزش حیوان ‌هار به انسان انتقال پیدا می‌کند، افزود: ایران جز کشورهای درگیر هاری وحشی و دامی است و خوشبختانه آمار درگیری انسانی کمتر و از لحاظ استاندارد جهانی وضعیت مناسبی داریم.

,

وی بیان کرد: مطابق پروتکل اجرایی سازمان دامپزشکی کشور و طی هماهنگی با اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان، این سگ خانگی با رضایت صاحب دام به شیوه انسانی معدوم و از مغز آن جهت ارسال به انستیتو پاستور ایران نمونه‌برداری و لاشه در شرایط بهداشتی دفن شد.

,

سلیمانی پور ابراز کرد: صاحب دام نیز جهت واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه به شبکه بهداشت و درمان شهرستان معرفی شد و زمان ارسال آزمایشات تکمیلی اقدامات پیشگیرانه شامل واکسیناسیون سگ ها و گربه هایی که با این سگ در تماس بوده است توسط شبکه دامپزشکی ادامه خواهد یافت.

,

وی گفت: توصیه می‌شود افراد پس از مواجه با هر گونه گاز گرفتگی حیوانات، محل آسیب را با آب گرم و محلول حاوی ید شستشو دهند، زیرا این کار ویروس های احتمالی موجود در محل زخم را کاهش می‌دهد و سپس برای دریافت واکسن هاری به مراکز بهداشت مراجعه نمایند.

,

سرپرست شبکه دامپزشکی مبارکه ادامه داد: در صورتی که نتیجه آزمایش مثبت باشد تمامی سگ ها تا شعاع ۳ الی ۳۰کیلومتری کانون بسته به نوع درگیری وحوش یا دام اهلی بر علیه بیماری هاری واکسینه می شوند و اطلاع رسانی های لازم به شبکه بهداشت و محیط زیست جهت اقدامات لازم انجام می شود.

,

سلیمانی پور با بیان اینکه بیماری هاری قابل درمان نیست و فرد مبتلا محکوم به مرگ است، خاطر نشان کرد: سربازان گمنام دامپزشکی همواره با اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون سگ های گله، نگهبان و خانگی، پایش و مراقبت فعال و غیر فعال بیماری، معدوم سازی و دفن بهداشتی دام مشکوک و مبتلا، آموزش عموم و… نقش کلیدی در تضمین سلامت و امنیت غذایی جامعه ایفا می کنند.

,

گفتنی است روز گذشته خبری مبنی بر نمونه برداری از سگ خانگی مشکوک به بیماری هاری در شهرستان مبارکه در پورتال خبری اداره کل دامپزشکی استان اصفهان منتشر شد.

,

محمد سلیمانی پور سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مبارکه با اعلام این خبر گفته بود: طی هماهنگی با اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان، حیوان مذکور به شیوه انسانی معدوم و لاشه در شرایط بهداشتی دفن شد و در پایان نیز علائم بیماری، نحوه پیشگیری، انتقال و… به صاحب سگ آموزش داده شد و فرد مذکور جهت واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی به شبکه بهداشت و درمان شهرستان معرفی شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه