اخبار داغ

وداع با مرگ؛ سلام به زندگی

وداع با مرگ؛ سلام به زندگی
ارومیه به عنوان قطب پیوند کلیه در کشور و کشورهای همسایه شناخته می شود، پیوند سالانه بیش از ۱۰۰ کلیه به افرادی که دارای نارسایی های کلیوی بوده و حداقل هر هفته ۳ تا ۴ بار با مراجعه به مراکز دیالیز تحت درمان و سم زدایی بدن قرار می گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، مرکز پیوند کلیه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه یکی از فعال ترین مراکز پیوند کلیه در ایران بوده ودر حال حاضر هر هفته ۳ عمل پیوند کلیه در این مرکز انجام می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

تعداد زیادی از بیماران این مرکز از سایر نقاط کشور بویژه استان های مجاور مراجعه و تعدادی از بیماران نیز از کشورهای همسایه و ایرانی های مقیم سایر کشورها بوده اند. تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مورد پیوند کلیه در این مرکز انجام شده است.

,

*افزایش ۶۰ درصدی پیوند از مرگ مغزی

, *افزایش ۶۰ درصدی پیوند از مرگ مغزی,

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به افزایش میزان اهدای کلیه از بیماران مرگ مغزی در استان اظهار می کند: بیماری که دچار مرگ مغزی می شود هیچ‌گونه درک و پاسخی به محرک‌های محیطی ندارد، هیچ تحرک یا تنفس خودبه‌خودی ندارد،هیچ واکنش یا رفلکسی ندارد و کاملا با حالت اغما یا کما که امکان بازگشت به حیات فرد وجود دارد متفاوت است.

,

«علی شرق»، می گوید: در سال گذشته ۱۴ مورد پیوند از مرگ مغزی  به ۲۸ بیمار دیالیزی با موفقیت انجام شد که این آمار در مقایسه با سال ۹۵ بیش از ۶۰ درصد رشد دارد، امسال نیز تا کنون در کمتر از دوماه ۴ مورد اهدای اعضا از مرگ مغزی ثبت شده است.

,

وی، با اشاره به ثبت نام از علاقمندان به اهدای عضو در استان، ابراز می کند: بیش از ۱ هزار و ۲۰۰ نفر در سال ۹۶ با پرکردن فرم های اهدای عضو تمایل خود را برای اهدای اعضا پس از مرگ اعلام کردند که این میزان رشد قابل توجهی نسبت به سال های گذشته دارد.

,

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی، درباره نحوه انتخاب موارد دریافت پیوند، می گوید: اولویت اهدای عضو با توجه به حال عمومی بیماران دیالیزی انتخاب شده و بیمارانی که وضعیت وخیم تری نسبت به سایرین دارند در اولویت های اول قرار دارند که پس از بررسی سن، جنس و آزمایشات علمی چندگانه در نوبت پیوند قرار می گیرند.

,

شرق، با تاکید بر افزایش فرهنگسازی اهدای عضو از مرگ مغزی در استان و اهدای عضو به معنای واقعی کلمه و کاملا رایگان، عنوان می کند: خانواده های افرادی که دچار مرگ مغزی می شوند با مشاوره های تیم پزشکی و درمان بیمارستان و توجیه این که بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان مکان بازگشت به زندگی نداشته و اهدای اعضای قابل پیوند می تواند نجات بخش ۸ نفر باشد، نسبت به اهدای عضو عزیزان خود رضایت داده و با این کار ضمن نجات جان چندین نفر دیگر موجب طلب بخشش برای عزیز از دست رفته خود توسط گیرنده عضو پیوندی می شوند.

,

به گفته وی اهدای عضو از افراد خانواده و فامیل از جمله اهداهای بسیار خوب بوده و بهتر است در صورت نیاز یکی از اعضای خانواده به پیوند ابتدا اعضای درجه یک خانواده و فامیل او نسبت به اهدای عضو اقدام کنند که از درصد موفقیت بیشتری برخوردار است.

,

*بیمارستان طالقانی بزرگترین مرکز دیالیز استان

, *بیمارستان طالقانی بزرگترین مرکز دیالیز استان,

فوق تخصص نفرولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به منشا بیماری های کلیوی اظهار می کند: بیماری های مختلفی موجب نارسایی کلیوی در افراد می شود که از جمله آن ها می توان به فشارخون، سنگ کلیه، برخی تومورها، بیماری بافت هم بند، دیابت و تغذیه های نامناسب اشاره کرد.

,

«خدیجه مخدومی»، با تاکید بر توجه سازمان های بیمه گر به بیماران دیالیزی که هر دو کلیه خود را از دست داده و هفته ای ۳ تا ۴ بار توسط دستگاه دیالیز تصفیه خون می کنند، می گوید: متاسفانه گاهی خیلی زود دیر می شود، سازمان های بیمه گر که بیماران پیوندی و دیالیزی را مورد توجه و پوشش خاص خود قرار داده اند بهتر است به بیمارانی که در آستانه از دست دادن کلیه های خود هستند بیشتر توجه کرده و اصل همیشگی پیشگیری بهتر از درمان است را سرلوحه خود قرار دهند چرا که گاهی مسائل اقتصادی موجب رها کردن روند درمان توسط افراد شده و زمانی فرد مراجعه به پزشک دارد که کلیه های خود را کاملا از دست داده است.

,

وی، با بیان اینکه در تمام شهرهای آذربایجان غربی مراکز دیالیز وجود دارد، بیان می کند: بزرگترین و قدیمی ترین مرکز دیالیز استان در بیمارستان شهید طالقانی ارومیه قرار دارد که بیش از ۴۰۰ نفر پذیرش داشته و دستگاه های دیالیز آن نیاز به نوسازی دارد، هرچند مراکز دیالیز شهرهایی که به تازگی تاسیس شده جدیدتر بوده و بهتر است.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی، با اشاره به آمار بیماران دیالیزی که به ناچار در نوبت پیوند قرار دارند، می افزاید: بیش از هزار و ۵۰۰ بیمار همودیالیز و بیش از ۵۰ بیمار دیالیز صفاقی به انتظار پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی یا افراد سالم و حتی اعضای خانواده هستند.

,

مخدومی، می گوید: از نظر قدمت بعد از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بخش پیوند کلیه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اولین مرکز پیوند کلیه در ایران است که فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۶۷ آغاز و اولین عمل پیوند کلیه در این مرکز در سال ۱۳۶۷ و در زمان جنگ تحمیلی در بخش زیرزمینی بیمارستان طالقانی توسط بنیان گذار این مرکز دکتر علی تقی زاده با موفقیت انجام و در سال ۱۳۸۲ اولین پیوند کلیه از مرگ مغزی در این مرکز توسط دکتر محمدرضا محمدی فلاح صورت گرفت.

,

وی، می افزاید: مرگ مغزی از لحاظ علمی، قانونی و مذهبی حالت شناخته‌ شده ای از مرگ است و در صورت رضایت خویشاوندان بیمار می ‌توان از اعضای فرد دچار مرگ مغزی برای پیوند استفاده کرد. به علت این ‌که این شکل مرگ در نهایت به ایست قلبی تنفسی منجر می ‌شود، بنابراین زمان اندکی برای اهدای اعضا وجود دارد.

,

این فوق تخصص نفرولوژی، با بیان این که قوانین خاصی در زمینه تایید مرگ مغزی در کشور ما وجود دارد، می گوید: این تایید تنها توسط تیم ۷ نفره ای که از وزیر بهداشت حکم دارند انجام می شود و حتی اگر یکی از اعضای تیم نسبت به مرگ مغزی بیمار شک داشته باشد مرگ مغزی تایید نمی شود و کل عملیات متوقف می شود تا مرگ مغزی تایید شود.

,

*امکان اهدا از مرگ مغزی تنها تا ۲ هفته مقدور است

, *امکان اهدا از مرگ مغزی تنها تا ۲ هفته مقدور است,

مخدومی، با بیان این که استفاده از اعضای بیماران دچار مرگ مغزی امروز در بسیاری از کشورها ازجمله کشور ما یکی از راه های مهم تامین اعضا برای پیوند به بیماران نیازمند است، می گوید: امکان اهدا از مرگ مغزی تنها تا ۲ هفته مقدور است و خانواده ها با توجه به این نکته که اعضای عزیز از دست رفته آن ها به جای قرار گرفتن در زیر خاک می تواند نجات بخش چندین فرد دیگر باشد، بهتر است در سریع ترین زمان ممکن به پیوند اعضا رضایت دهند و زندگی بخش ۸ نفر دیگر باشند.

,

وی، ابراز می کند: افراد در کشور ما با وجود کارت اهدای عضو می ‌توانند تمایل خود به این کار در صورت دچار شدن به مرگ مغزی اعلام کنند، اما باید توجه داشت که همچنان رضایت کامل خانواده بیمار برای اهدای عضو پس از مرگ مغزی لازم است. رضایت دادن در این شرایط برای خانواده بیمار بسیار دشوار و با هیجانات و عواطف گاه متضادی همراه است، بنابراین لازم است که پزشکان و کادرهای فراهم آوری عضو با کمال متانت و آگاهی کامل این مسائل را به خانواده بیمار توضیح دهند.

,

فوق تخصص نفرولوژی و بیماری های کلیه، می گوید: البته همه بیماران دچار مرگ مغزی نامزد اهدای عضو نیستند و یا گاهی خانواده‌ شان به اهدای عضو رضایت نمی‌ دهند، بنابراین کمبود عضو به معضلی برای بیماران نیازمند پیوند تبدیل شده است.

,

به گفته پزشکان و جراحان اعضای قابل اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده، کلیه ها، لوزالمعده، پانکراس و برخی بافتهای بدن از جمله پوست، تاندون، غضروف، استخوان، مغز استخوان، دریچه قلب و قرنیه است که در این میان آذربایجان غربی به عنوان دومین استان کشور پس از پایتخت قطب پیوند کلیه شناخته می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه