اخبار داغ

زلزله اقتصادی شمال کرمان را لرزاند؛

هشدارهایی که مسکوت ماند/خسارت بیش از 360 میلیارد تومان به پسته باغداران زرندی

هشدارهایی که مسکوت ماند/خسارت بیش از 360 میلیارد تومان به پسته باغداران زرندی
پسته سرزمین کویری کرمان در سال های گذشته یکی از مهمترین اقلام صادراتی به اقصی نقاط دنیا بوده است؛ اما وقوع خشکسالی طی سال های اخیر و همچنین وقوع گرما زدگی وسرما زدگی بیش از حد که موجب از بین رفت محصولات باغداران و کشاورزان مناطق مختلف استان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ هر زمان که اسم ازخشکبار پسته به میان می آید نا خود آگاه توجه همگان به سمت سرزمین کویری استان کرمان جلب می شود؛ چرا که با توجه به اینکه این استان در کویر واقع شده است ظرفیت بسیار خوبی برای تولید این محصول را دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

همان گونه که از دیر باز تولید پسته در نقاطی که پتانسیل انجام این کار را وجود داشته، صورت گرفته است که می توان در بین بیست و شش شهرستان پهناورترین استان کشور از شهرستان های رفسنجان، زرند، انار، سیرجان و راور به عنوان بزرگترین مراکز تولید پسته در جهان یاد کرد.

,

پسته در سال های گذشته یکی از مهمترین اقلام صادراتی به اقصی نقاط دنیا بوده است؛ اما آنچه که رنج مردم این دیار را دو چندان کرده است وقوع خشکسالی و کم آبی شدید طی سال های گذشته و به ویژه در سال جاری و همچنین وقوع گرما زدگی وسرما زدگی بیش از حد که موجب از بین رفت محصولات باغداران و کشاورزان شده است.

,

شهرستان زرند کرمان هم که در شمال استان واقع شده است از رخداد این حوادث طبیعی بی نصیب نمانده است؛ به همین دلیل به منظور بررسی علل و انجام اقدامات صورت گرفته با دو تن از مسئولین این شهرستان به گفتگو نشسته ایم که مشروح آن را در گزارش زیر می خوانید

,

خسارت بیش از 390 میلیارد تومان به محصولات کشاورزی و دامی شهرستان زرند

, خسارت بیش از 390 میلیارد تومان به محصولات کشاورزی و دامی شهرستان زرند, خسارت بیش از 390 میلیارد تومان به محصولات کشاورزی و دامی شهرستان زرند,

علی زارعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص وضعیت اخیر رخ داده در سطح محصولات کشاورزی و به ویژه پسته این شهرستان اظهار کرد: با توجه به نوسانات دمایی که در طول زمستان سال گذشته و گرما زدگی در فروردین ماه سال گذشته وجدید با دمای بالای 32 درجه را تجربه کرده ایم؛ این نوسانات دما موجب عدم تشکیل جوانههای درخت پسته شده است.

, خبرنگار ما, خبرنگار ما,

وی ادامه داد: همچنین جوانه های تشکیل شده در سال جاری نیز به دلیل حرارت بالا با عدم تاقیح مواجه شده اند و این مسئله موجب شده است که با افت بسیار شدید محصول بالای 95 درصد رو به رور باشیم.

,

زارعی با بیان اینکه از این رخداد می توان به عنوان فاجعه و زلزله اقتصادی در شهرستان زرند یاد کرد، گفت: اتفاق پیش آمده طی بیست سال گذشته به این شدت حاد نبوده است.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند تأکید کرد: از رسانه های مختلف خواهشمندیم که به کشاورزان اطلاع رسانی لازم را انجام دهند که این مسائل را بیشتر جدی بگیرند چرا که کشاورزانی که نیاز آبی را به موقع بر طرف کرده اند محصول نسبتا بهتری دارند.

,

وی افزود: پیگیری های لازم انجام شده است و حداقل کاری که مسئولین در این زمینه می توانند انجام دهند، در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان است.

,

زارعی ابراز کرد: خسارت وارد شده به محصول پسته در شهرستان 362 میلیارد و 500 میلیون تومان، سایر محصولات باغی 7 میلیارد و 200 میلیون تومان، خسارت به دام ها به دلیل از بین رفتن مراتع بیش از 20 میلیارد تومان می باشد که در مجموع بیش از 390 میلیارد تومان به محصولات کشاورزی شهرستان خسارت وارد شده است؛ همچنین  بیش از چهل درصد محصولات به دلیل سرما زدگی از بین رفته اند.

,

دولت تدابیری برای مشکل کشاورزی در شهرستان زرند داشته باشد

, دولت تدابیری برای مشکل کشاورزی در شهرستان زرند داشته باشد, دولت تدابیری برای مشکل کشاورزی در شهرستان زرند داشته باشد,

حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما ؛با بیان اینکه در سال گذشته شاهد کاهش چشمگیر بارندگی ها در کشور و به ویژه در استان کرمان بوده ایم، اظهار کرد: طی نامه ای به وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد بحران و همچنین ارسال نامه دیگری به نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواستار تخصیص اعتبار در این زمینه شده ایم.

, خبرنگار ما, خبرنگار ما,

وی با اشاره به اینکه با توجه به پیش بینی ها تابستان 97 تابستان سخت و مشکلی را برای استان پیش رو خواهیم داشت، عنوان کرد: در فروردین ماه سال جاری نیز مکاتباتی با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی از طرف مجمع نمایندگان استان انجام شده است و پیگیر هستیم تا بتوانیم یک جلسه با حضور دو وزیر در مجمع داشته باشیم.

,

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از فروردین سال جاری که محصولات پسته شهرستان به دلیل سرمازدگی و گرمازدگی دچار خسارت بالایی شد؛  به صورت مکتوب به دولت انتقال داده شد که در این راستا به منظور در اختیار قرار دادن وام به باغداران و کشاورزان تدابیری را اتخاذ کنند تا به منظور باز پرداخت مشکلی نداشته باشند.

,

امیری خامکانی با اشاره به اینکه هفته گذشته نیز تذکر کتبی از سوی مجمع نمایندگان استان در این زمینه در مجلس تنظیم کرده ام تا جهاد کشاورزی اقدامی در این خصوص اتخاذ کند.

,

وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از چالش ها در این خصوص نرخ ارزی است که صادر کنندگان پسته با آن مواجه هستند و با توجه به اینکه برداشت پسته در سال جاری کم است؛ با همین میزان کم صادر کننده ادعای مشکل در نرخ ارز دارد و دولت هم مدعی است که هر ارز صادراتی باید در چرخه اقتصاد کشور باز گردد که در این خصوص در حال رایزنی هستیم.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه