اخبار داغ

سجاد نوروزی در تحلیل جریان نواصولگرایی:

مشکل اصول‌گرایان مشکل عمیق معرفتی و عملی است/ نواصول‌گرایی بازگشت به آرمان‌های انقلاب است

مشکل اصول‌گرایان مشکل عمیق معرفتی و عملی است/ نواصول‌گرایی بازگشت به آرمان‌های انقلاب است
عضو هیات مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت گفت: نمی‌توان گفت که اصول‌گرایان مردم باور نیستند بلکه اصول معرفتی و تربیتی که اسلام و شریعت دینی ما در مواجه با مردم توصیه کرده از طرف اصول‌گرایان رعایت نمی‌شود.
[

سجاد نوروزی؛ عضو هیات مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص اظهارات اخیر قالیباف درباره اصولگرایی اظهار داشت: مواردی که آقای قالیباف به آن اشاره کرد علت العلل و سرمنشاء مشکلات ساختاری شکست اصول‌گرایان در انتخابات متعدد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم فقط با محک انتخابات، عملکرد اصول‌گرایان را آسیب شناسی کنیم به دلایلی خواهیم رسید که مواردی که آقای قالیباف ذکر کردند بخش مهمی از این دلایل است. پس آنچه که آقای قالیباف به آن اشاره نمود امری نیست که پنهان از بقیه فعالان اصول‌گرایی باشد. اما شاید ملاحظاتی مانع از آن می‌شود که آن را بیان کنند.

,

عضو هیات مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت همچنین گفت: اگر در خلوت با فعالان اصول‌گرایی سخن بگوییم به همین موارد مورد اشاره آقای قالیباف اشاره خواهند کرد. اما بنده فراتر از انتخابات به آن نگاه می‌کنم و صرفاً محک انتخابات را ملاک قرار نمی‌دهم؛ زیرا با رجوع به سخنان آقای قالیباف متوجه می‌شویم که مشکل اصول‌گرایان یک مشکل عمیق معرفتی و عملی در دو بخش معرفت و عمل است که منجر به رفتارهایی می‌شود که آقای قالیباف هم اشاره کردند. نواقص معرفتی و فکری و تئوریک در جریان اصول‌گرایی وجود دارد که رفتارهای نابه‌هنجاری را شکل می‌دهد و این رفتارها نتایجی خاص را طی این سالیان به بار آورده است.

,

این عضو هیات مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت گفت: مسئله دیگر اینکه نمی‌توان گفت که اصول‌گرایان مردم باور نیستند بلکه اصول معرفتی و تربیتی که اسلام و شریعت دینی ما در مواجه با مردم توصیه نموده از طرف اصول‌گرایان رعایت نمی‌شود. البته اصلاح‌طلبان و لیبرال‌ها هم به مسئله مردم باوری بی‌اعتنا هستند. هدف اصلی اصلاح‌طلبان و لیبرال‌ها تطمیع مردم است و سعی می‌کنند که با تطمیع مردم و وعده‌دهی دورغین و فضا سازی کاذب افکار عمومی را شکل دهند. به این معنا که عدم احترام به افکار عمومی مسئله مشترک میان دو جناح سیاسی و حزبی در ایران است.

,

نوروزی با بیان اینکه اصول‌گرایان به‌طورکلی موضوعیت و موجودیت و حق انتخابی برای افکار عمومی در برخی از موارد قائل نیستند و بیشتر به آموزش افکار عمومی و تالیف قلوب آنها اعتقاد ندارند تصریح کرد: به اعتقاد آنها مردم و افکار عمومی موظف هستند که پیرو آنان باشند چون خود را دارای ویژگی‌های خاصی می‌دانند. مسئله اصول‌گرایان مانند کسی است که گواهینامه پایه دوم دارد و بخواهد که کامیون براند که البته تخصصی در این کار ندارد. این اتفاق در مورد اصول‌گرایان هم افتاده است و به‌طورکلی درمورد سیاست در ایرن رخ داده است. نگاه به سیاست فقط یک نگاه ابزاری است که مردم در آن ابزار هستند. پرسش‌های مبنایی این است که چرا اصلا باید وارد سیاست شد. وقتی به این پرسش جواب غلط داده شود، رفتار سیاسی غلط هم در ادامه خواهد داشت.

,

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: اصول‌گرایان هم در مباحث معرفت شناسی نقص دارند و سوالی که وجود دارد این است که سیاست هدف است و یا ابزار؟ وقتی پاسخی برای این سوال نباشد، نتیجه آن رفتارهایی می‌شود که آقای قالیباف هم به آن اشاره داشتند. پس به‌طور کلی مشکلات در جریان اصول‌گرا مبنایی است. جریان اصیل و انقلابی مبانی مشخصی دارد و وقتی سخن از نو شدن به میان می‌آید به معنای زدودن زوائد و ضعف‌ها و ایرادات است. اگر به گفتمان خود انقلاب اسلامی برگشت کنیم، مشکلات جدی وعمیقی که امروز جلوی روی خود داریم، قابل حل خواهد بود و مرم هم نواصول‌گرایی را چیزی جز بازگشت به آرمان‌های انقلاب نمی‌دانند.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه