اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان:

823 میلیارد تومان خسارت خشکسالی به بخش کشاورزی

823 میلیارد تومان خسارت خشکسالی به بخش کشاورزی
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت : خشکسالی، 823 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی شهرستان کرمان وارد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ علی بابایی فرماندار کرمان در کارگروه کشاورزی شهرستان با بیان این مطلب که خسارات وارده به بخش کشاورزی در اثر خشکسالی و کمبود نزولات آسمانی در شهرستان کرمان بسیار بالا بوده اظهار داشت : خسارت وارد شده به بخش کشاورزی ، تأثیرات منفی فراوانی بر اقتصاد شهرستان خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی گفت : اگر سالها پیش باور اینکه روزی ، جنگ آب رخ خواهد داد سخت بود امروز این حرف زیاد دور از ذهن نیست در حال حاضر آب به مهمترین موضوع در بحث تغذیه و زندگی مردم تبدیل شده است.

,

فرماندار کرمان سیاست وزارت کشاورزی را از سالها قبل ، واگذاری تصدی گریِ کشاورزی به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت : در همین راستا سازمان نظام مهندسی کشاورزی و انجمن صنفی کشاورزان راه اندازی گردید.

,

بابایی میزان اجرای آبیاری تحت فشار در شهرستان کرمان را در سال گذشته مناسب ارزیابی کرد و آن را مرهون تلاشهای مجموعه جهاد کشاورزی ، بخشداری ها و نیز همت کشاورزان دانست و ابراز امیدواری کرد این همکاری و هم افزایی ادامه داشته باشد.

,

رئیس کارگروه کشاورزی شهرستان پرداختِ تسهیلات روستایی و عشایری را کافی ندانست و پیگیری جهاد کشاورزی را تا تأئید کلیه طرح های مصوب شده در کارگروه و اعطای تسهیلات به آنها را خواستار شد.

,

وی تدوین سند جامع کشاورزی شهرستان و اقداماتی که در جهت تغییر الگوی کشت صورت پذیرفته را مطلوب دانست و ابراز داشت : این کار باید ادامه داشته باشد تا زمانی که به وضع مطلوب برسیم.

,

مسعودی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان با ارائه گزارشی از عملکرد سال 96 گفت : در حوزه آب و خاک با توجه به وضعیت منابع آبی به لحاظ کمی و کیفی اولویت اول ما بهینه سازی مصرف آب است عمده کارهای این حوزه و مهمترین راه مقابله با کم آبی توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار بود که در این راستا در مجموع 1300 هکتارآبیاری تحت فشار اجرا شد.

,

وی سهمیه اجرای آبیاری تحت فشار برای شهرستان کرمان را 2 هزار و 600  هکتار عنوان کرد و افزود : در شهرستان با توجه به اقدامات صورت گرفته برای 5 هزار و 55  هکتار از اراضی کشاورزی پرونده ی اخذ تسهیلات در مجموعه کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی آماده شده است که به ازاء هر هکتار ، 10 میلیون تومان وام در سال جاری داده خواهد شد.

,

مسعودی با بیان اینکه حدود 30 درصد از آب کشاورزی در کانال های خاکی هدر می رود گفت : سال گذشته با وجود محدودیتهای اعتباری توانستیم 27 کیلومتر لوله گذاری انتقال آب انجام دهیم.

,

وی اضافه کرد : 34 قنات در سال 96 مورد لایروبی و مرمت قرار گرفتند. همچنین برای بهینه سازی مصرف آب سیاستِ توسعه کشت در فضاهای گلخانه ای را دنبال کردیم  چرا که در کشت گلخانه ای با وجود مصرف آب به میزان یک دهم نسبت به کشت معمولی ، بازدهی محصول 10 برابر خواهد بود. . لذا در سال گذشته در مجموع 3 و نیم هکتار به گلخانه های شهرستان اضافه کردیم تا میزان گلخانه های شهرستان به 28 هکتار برسد و امیدواریم در سال جاری 10 هکتار به این عدد اضافه نمائیم.

,

وی ادامه داد : توسعه کشت محصولات با مصرفِ آبی کم ، سیاست دیگری بود که به منظور استفاده بهتر از آب اجرا گردید  و در این راستا کشت زرشک ، زیره سبز و گیاهان دارویی را اجرایی نمودیم. همچنین در بحث جایگزینی محصولات زراعی پرمصرف ، 11 درصد کشتِ گندم و 20 درصد کشت جو را کاهش دادیم و به جای آنها کلزا ، سیر و گلرنگ کشت گردید.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با اعلام اینکه شهرستان کرمان با تولید 600 تن گوشت ماهی ، رتبه اول را در استان به خود اختصاص داده اذعان داشت : از این میزان 363 تن را ماهی های سردآبی تشکیل می داد همچنین در بخش ماهان 11 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری پرورش داده شد.

,

وی سپس با اشاره به کم آبی های اخیر گفت : میزان بارندگی کم سبب کاهش محصول و نیز افزایش آفات و بیمارهای گیاهی گردید به طوری که در بخش پسته که میانگین تولید شهرستان بین 25 تا 30 هزار تن در سال بود بر اساس بررسی های صورت پذیرفته احتمالا تنها 4 هزار تن برداشت محصول خواهیم داشت .

,

مسعودی عنوان کرد: این میزان کاهش تولید ، علاوه بر خسارت فراوان به بخش کشاورزی در بخشهای کارگری ، تجاری و صنعتی نیز مشکل ایجاد خواهد شد. در محصول گردو هم به طور میانگین 60 درصد کاهش محصول خواهیم داشت.

,

وی خاطرنشان کرد: میزان خسارت کشاورزی در سال جاری را 823 میلیارد تومان برآورد کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه