اخبار داغ

بیکاری بومیان به قیمت اشتغال مهاجران/وقتی جوان هرمزگانی با مدرک فوق لیسانس ماهی می فروشد

بیکاری بومیان به قیمت اشتغال مهاجران/وقتی جوان هرمزگانی با مدرک فوق لیسانس ماهی می فروشد
از آنجایی که استان هرمزگان به عنوان تامین کننده سرمایه ی مالی کشور شناخته شده است، اغلب مردم از سایر نقاط کشور برای کسب درآمد به این استان مراجعه می کنند که متاسفانه این مهاجرت ها باعث شده تا عرصه ی کار برای جوانان بومی هرمزگان هر روز تنگ تر شود تاجایی که جوان تحصیلکرده هرمزگانی به دلیل بیکاری مجبور شده است در بازار ماهی فروشان مشغول کار شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ هرمزگان نام استانی است که به واسطه ی ثروت های عظیمش  این روز ها نه تنها برای مردم کشور بلکه جهان نیز شناخته شده است، این استان که همواره از آن با عنوان پایتخت اقتصادی کشور یاد می شود در چشم همگان ثروتمندترین استان کشور شناخته شده که مردمان آن در سایه ی ثروت های عظیم تجاری و نفتی روزگار مرفه ای را پشت سر می گذارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز؛,  ,

در واقع قرار گرفتن در نزدیکی کشورهای عربی که هر روز بر اندوخته های مالی آن ها افزوده می شود این تصور را ایجاد کرده که هرمزگان نیز به واسطه موقعیت استراتژیک و وجود بندرگاه ها و صادرات و واردات گنج هایی را در درون خود پنهان کرده و مردمانش بدون داشتن دغدغه های مالی زندگی می کنند.

,

این در حالی است که با عبور از کوچه پس کوچه های بندرعباس شاهد وجود مشکلات عظیمی در حوزه زیر ساخت خواهیم بود و نگاه به مردان و زنانی که روزگاری پیش از طلوع خورشید موتور لنج ها را روشن می کردند و به امید کسب روزی راهی دریا می شدند.

,

در ایامی که قدرت های استعمارگر جهانی بر روی مخازن نفتی و گاز در خلیج فارس چنبره زدند تا تور سلطه خود را بر روی مرزهای آبی کشورمان پهن کنند، دریادلان هرمزگانی که غیرتشان زبانزد است، جان خود را برای حفاظت از مرزهای آبی فدا کردند.

,

امروزه نقش هرمزگان در چرخه ی اقتصاد کشور به حدی است که در فواصل مختلف سال اقوام و نژادهای مختلف در پی کسب درآمد وارد این استان می شوند، که این موضوع باعث شده تا جوانان بومی بهای سنگینی را بپردازند و بیکاری را شغل خود بدانند.

,

کافی است که به اغلب ادارات و سازمان های دولتی و غیر دولتی و حتی مغازه های پاساژها سری بزنید تا افرادی با گویش و لهجه های متفاوتی که از سایر نقاط استان های کشور مهاجرت کرده اند را ببینید که  نه تنها در مرکز استان هرمزگان بلکه در شهرهای مختلف این استان مشغول کار هستند.

,

این موضوع به مشاغل واسطه ای استان محدود نمی شود و در صنابع و معادن استان نیز شاهد بکارگیری افراد غیر بومی هستیم که این روند در سال های اخیر با اخراج نیروهای بومی و جایگزنی آن ها با نیروهای غیر بومی شدت گرفته است.

,

به همین دلیل اغلب جوانان هرمزگانی که دارای توانمندی و تحصیلات بالا هستند، همچنان در جست وجوی کار بر سر چهار راه نشسته و با چشم دوختن به انسان هایی که در اطراف آن ها در حال رفت و آمد هستند منتظر اشاره ای از سمت آن ها برای چند ساعتی کارگری و دریافت حقوقی اندک هستند.

,

جوانان هرمزگانی که از کودکی آرزوی رسیدن به شغل مورد علاقه خود را داشتند و برای دست یافتن به آن با وجود مشکلات مالی در رشته و دانشگاهی که راه رسیدن به آرزویشان را آسانتر می کرد، مشقت ها را به جان خریده و اقدام به تحصیل کردند.

,

ماهی فروشی با مدرک فوق لیسانس!

,

محمد جواد امجدی ماهی فروش بندرعباسی در گفت و گو با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه فارغ التحصیل کارشناس ارشد رشته مدیریت دولتی است، اظهار کرد: پس از اتمام دوران تحصیل با وجود اینکه معدل خوبی داشتم به ادارات و سازمان های زیادی مراجعه کردم.

, هرمز,

جوان ماهی فروش ادامه داد: به دلیل اینکه خانواده ام از لحاظ اقتصادی شرایط مالی خوبی نداشتند و پرداخت هزینه دانشگاهی برایشان سخت بود، همزمان با تحصیل در جست وجوی کار بودم و به ناچار در ساعات مختلف روز که کلاس نداشتم در مکان های مختلف کارگری می کردم.

,

, ,

امجدی تصریح کرد: با وجود اینکه کارگری و تحصیل همزمان برایم سخت بود اما فکر به اینکه در آینده ی نزدیک به شغل مورد علاقه ی خود میرسم و درآمدی خوبی خواهم داشت باعث می شد تا با جدیت بیشتری برای موفق شدن در تحصیلم تلاش کنم.

,

وی با اشاره به اینکه در آستانه ۳۰ سالگی است، افزود: امروزه بزرگترین چالش جوانان کشور بیکاری است چرا که نداشتن شغل و درآمد باعث شده تا جوانان انگیزه ای برای تشکیل خانواده نداشته باشند چرا که همواره ترس اینکه توانایی تامین مخارج خانواده خود را نداشته باشند با آن ها همراه است.

,

فوق لیسانس مدیریت دولتی بیان کرد: متاسفانه ادارات جهت استخدام از جوانانی که تازگی درس خود را تمام کرده اند سابقه کار می خواهند، اما واقعیت این است که باید از سوی یک سازمان و اداره جهت اشتغال و توانمند سازی فرد حمایت هایی صورت گیرد.

,

امجدی با اشاره به اینکه به اینکه اکنون ۵ سال است که در بازار ماهی فروشان مشغول کار است، خاطرنشان کرد: پس از بی نتیجه ماندن مراجعات مکرر به ادارت و نبود شغل، با وجود داشتن مدرک تحصیلی ارشد تصمیم گرفتم در بازار ماهی فروشان مشغول کار شوم.

,

, ,

بکارگیری غیر بومی ها در ادارات هرمزگان

,

مصطفی احمدی، بنزین فروش هرمزگانی در گفت و گو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه مشقت های بسیاری را برای گذراندن دوران تحصیل در دانشگاه گذرانده، اظهار کرد: برای تامین هزینه ی دانشگاه، در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات مجبور بودم در زمین کشاورزی کار کنم.

, هرمز,

جوان بنزین فروش بندرعباسی افزود: بعد از پایان دوره تحصیلم جویای کار شدم اما متاسفانه به هیچ نتیجه ای نرسیدم و چون سرمایه ای برای شروع کار نداشتم بطری های بنزین را پر می کردم و در کنار جاده مشغول فروش آن ها شدم و تمام افکارم این بود که این کار موقتی است اما اکنون چهار سال از آن است که مشغول بنزین فروشی هستم.

,

احمدی بیان کرد: به کارگیری غیر بومی ها در ادارت، سازمان ها و حتی شرکت خصوصی از علت های اصلی بیکار ماندن جوانان بومی هرمزگان است که هر روز به تعداد آن ها افزود می شود و این موضوع باعث شده تا جوانان هرمزگانی مجبور شوند جهت تامین نیازهای خانواده خود به مشاغل کاذب روی آورند.

,

وی با بیان اینکه انگیزه ی تحصیل در بین جوانان هرمزگانی در حال از بین رفتن است، گفت: در هرخانواده ی هرمزگانی می توان یک یا دو جوان تحصیلکرده مشاهده کرده که مدرک تحصیلی آن ها در کسب درآمد نقشی نداشته و بلعکس هزینه هایی را بر دوش خانواده های آن ها گذاشته است.

,

فوق لیسانس ادبیات خاطر نشان کرد: با وجود اینکه هرمزگان منبع تولید سرمایه ی کشور است اما جوانان هرمزگانی که تحصیلات بالایی نیز دارندو توانایی ایجادد شغل برای خود و دیگران را دارند هیچ سرمایه ای برای شروع کار ندارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه