اخبار داغ

معرفی محله ای که زنان آن تولید ملی می کنند؛

زنان محله چاهستانی ها پیشرو در احیای فرهنگ سنتی/تکیه بر ظرفیت های بومی رمز اشتغال پایدار

زنان محله چاهستانی ها پیشرو در احیای فرهنگ سنتی/تکیه بر ظرفیت های بومی رمز اشتغال پایدار
محله چاهستانی ها، یکی از محلات قدیمی شهر بندرعباس است که زنان این محله از دیرباز سهم مهمی در هنر داشته اند و بخش زیادی از تولیدات بومی، ملی و صنایع دستی هرمزگان مدیون هنرنمایی دست زنان این منطقه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ ایران، کشوری دارای تنوع قومیتی و لباس های بومی خاص زیادی است که هرکدام از آنها معرف فرهنگ و نژاد مناطق مختلف این سرزمین می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مردمان بندرعباس مانند سایر نقاط کشور با صلابت و پیشینه فرهنگی قوی هستند که در حفظ و تداوم فرهنگ پیشرو بوده اند و در بیشتر محلات آن بویی از صنایع دستی به مشام می رسد که بارزترین محله در این شهر محله چاهستانی هاست.

,

محله چاهستانی ها، از محله های قدیمی با بافت فرسوده از محلات حاشیه ای شهر بندرعباس است که بیش از دوهزار خانوار در این محل ساکن هستند؛ و زنان این محله از دیرباز سهم مهمی در هنر داشته اند و بخش زیادی از ماندن هنرها و صنایع دستی هرمزگان مدیون آنهاست.

,

زنان و دختران محله چاهستانی در کنار فراگیری علم و تحصیل  در اوقات فراغات خود به یادگیری صنایع دستی نیز می پردازند تا علاوه بر رفع نیاز خود منبع در آمدی نیز داشته باشند.

,

تخصص بیشتر افراد محله چاهستانی زدن شلوار بندری است

, تخصص بیشتر افراد محله چاهستانی زدن شلوار بندری است, تخصص بیشتر افراد محله چاهستانی زدن شلوار بندری است,

با وارد شدن به خانه هر کدام از اهالی این منطقه با انبوهی از وسایل صنایع دستی مواجه می شویم که نشان از هنرمندی اهل آن خانه است و تخصص بیشتر زنان این منطقه زدن انواع شلوار بندری است.

,

شلوار بندری در بندرعباس به شلوار «دمپا تنگ» معروف است زیرا از مچ پا تا زانو تنگ بوده و بیشتر به رنگ های سبز،  قرمز، زرد، آبی و نارنجی  و با پارچه هایی از جنس تترون، پوپلین و چیت استفاده می شود که در تولید و دوخت آن زنان محله چاهستانی مهارت خاصی دارند.

,

به همین منظور به سراغ زنان محله چاهستانی ها رفتیم تا هدف از تولید و تحقق بخشیدن این صنایع دستی از زبان خود این بانوان هنرمند جویا شویم.

,

, ,

تمام تلاشمان حمایت و تحقق بخشیدن به تولید ملی است

, تمام تلاشمان حمایت و تحقق بخشیدن به تولید ملی است, تمام تلاشمان حمایت و تحقق بخشیدن به تولید ملی است,

صغری احمدی، بانوی هنرمند ساکن محله چاهستانی ها در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: از کودکی در محیطی کاملا فرهنگی و هنر دوست بزرگ شدم و تمام اعضای خانواده از مادر تا خواهر هایم هر کدام مشغول به انجام صنایع دستی از جمله انواع شلوار بندری، حصیر بافی، صدف کاری و....‌‌هستند.

, هرمز,

این بانوی هنرمند با اشاره به تخصصش در حوزه شلوار خوس لنگه ای افزود: در هرمزگان انواع و اقسام شلوارهای بندری از جمله شلوار بادله کامل، نیم بادله، خوش لنگه ای، کنه ای جنگلی، گل بالا و شلوار نخی وجود دارد که مهارت من شلوار خوش لنگه ای است که با چرخ زده می شود.

,

احمدی ادامه داد: شلوار بندری که بومیان و افراد با اصالت هرمزگانی می پوشند از تنوع زیادی برخوردار است و نه تنها با مرور زمان کهنه و قدیمی نمی شود؛ بلکه روز به روز به انواع آن افزوده شده و طرح های جدید و به روز تولید می شود.

,

وی با بیان اینکه تولید و دوخت شلوار بندری منبع درآمد است، گفت: شلوار های بندری که به صورت گروهی تولید می شود، علاوه بر برطرف کردن نیاز بازار استان به استان های همجوار و کشور های دیگر نیز صادر می شود.

,

این بانوی هنرمند با تاکید بر اینکه در راستای حمایت از تولید ملی تلاش خود را در این زمینه افزایش داده است، خاطر نشان کرد: با تشویق کردن اهالی محله که پیشتر تمایلی به تولید صنایع دستی نداشتند، آنها ترغیب به یادگیری و تبدیل به نخبه های زدن شلوار بندری شده اند.

,

, ,

محله چاهستانی ها انسان را هنرمند می کند

, محله چاهستانی ها انسان را هنرمند می کند, محله چاهستانی ها انسان را هنرمند می کند,

یکی دیگر از شهروندان محله چاهستانی های بندرعباس در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: زنان محله چاهستانی ها پیشرو در تولید بومی و ملی هستند و مصداق آن وجود نشانه های تولید از جمله چرخ خیاطی، کمه شلوار زنی و وسایل زری بافی در اکثر خانه های این منطقه است.

, هرمز,

این شهروند با بیان اینکه در سال جاری متاسفانه قیمت وسایل اولیه مورد نیاز شلوار بندری گران شده است، گفت: با توجه به رکود بازار، نوسان ارز و گرانی وسایل موجود در بازار ، قیمت وسایل اولیه مورد نیاز شلوار بندری نیز گران شده است که باید مسئولان نسبت به این موضوع نظارت کافی داشته باشند.

,

وی با تاکید بر اینکه محله چاهستانی ها انسان را هنرمند می کند، اذعان کرد: در  دوره نوجوانی سر رشته ای از زدن شلوار بندری و زری بافی نداشتم و به محض ورود به این محله و دیدن اهالی که هر کدام در گرایشی از شلوار بندری تخصص دارند، ترغیب به این کار شدم و به طور جدی کمه زنی را دنبال کردم که هم اکنون نیز موفق در این زمینه هستم.

,

این شهروند خاطر نشان کرد: تولید لباس بندری کاری پر زحمت و زمان بر است؛ ولی شیرین بوده و نباید فراموش کرد که خواستن توانستن است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه