اخبار داغ

مدیر شبکه و مرکز بهداشت گالیکش:

۸۰ درصد مرگها ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی به دلیل فشار خون است

۸۰ درصد مرگها ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی به دلیل فشار خون است
مدیر شبکه و مرکز بهداشت گالیکش گفت: فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و قند خون بالا، مصرف دخانیات، عدم مصرف مقدار کافی میوه و سبزی، اضافه‌وزن و چاقی و کم‌تحرکی مهم‌ترین عوامل خطرزا برای بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیلکوه؛ بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی اولین عامل کشنده در سراسر جهان هستند که در سال سبب مرگ 5/17 میلیون نفر یعنی در هر 2 ثانیه یک مرگ می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیلکوه,

بااین‌حال در صورت کاهش عوامل خطر این بیماری‌ها به مقدار زیادی قابل‌پیشگیری هستند.

,

دکتر حسن رحیم زاده مدیر شبکه و مرکز بهداشت شهرستان گالیکش صبح امروز در جلسه سالروز جهانی فشارخون بالا، مهم‌ترین عوامل خطر بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی را فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و قند خون بالا، مصرف دخانیات، عدم مصرف مقدار کافی میوه و سبزی، اضافه‌وزن و چاقی و کم‌تحرکی بیان نمودند.

,

وی افزود: درمجموع این عوامل مسئول 80 درصد مرگ‌های ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی هستند. بعضی از این عوامل مانند فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و مصرف دخانیات قابل‌تغییر و کنترل و بعضی مانند جنس و سابقه خانوادگی غیر قابل‌تغییر هستند.

,

به گفته وی فشارخون بالا 1.8 میلیارد نفر در سراسر دنیا را گرفتار کرده است. فشارخون بالا علائم آشکاری ندارد و معمولاً شناخته نمی‌شود و راهی برای اطلاع از آن وجود ندارد مگر این‌که توسط خود فرد یا یک کارمند بهداشتی اندازه‌گیری شود.

,

برای کارکنان بهداشتی شناسایی و معمولاً کنترل آن ساده است. چون فشارخون روزبه‌روز تغییر می‌کند، اندازه‌گیری باید در چند نوبت و موقعیت انجام شود تابه‌تایید برسد.

,

رحیم زاده افزود: علیرغم این‌که فشارخون بالا علائمی ندارد، اما می‌تواند آسیب مهمی به قلب و شریان‌ها بزند. ازاین‌جهت از هر فرد باید خواسته شود از مقدار فشارخون خود و وجود عوامل خطر و میزان خطر خود مطلع باشد.

,

مدیریت شبکه و مرکز بهداشت شهرستان گالیکش تصریح کرد: شناسایی فشارخون بالا آسان و معمولاً کنترل این بیماری از طریق تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش مصرف نمک و افزایش فعالیت بدنی و یا در صورت لزوم دارودرمانی نیز راحت است.

,

وی بابیان اینکه بیماری فشارخون بالا به علت بی علامت بودن یک قاتل خاموش است که به‌ندرت در قربانیان خود نشانه یا علائم بالینی ایجاد می‌کند تأکید کرد: مردم هم باید از چرایی خطرناک بودن افزایش فشارخون خون و نیز چگونگی خودکنترلی آن آگاهی یابند و بدانند که افزایش فشارخون و دیگر عوامل خطرسازی مانند دیابت ممکن است باهم روی دهند.

,

رحیم زاده اضافه کرد: فشارخون بالا با پرفشاری خون سبب عوارض مختلفی در بدن می‌شود و ممکن است به خطر بزرگ‌تری مانند سکته قلبی و مغزی، بیماری کلیوی، اختلالات چشمی، کما، یا حتی مرگ منجر شود. درمجموع این شرایط اولین علت بار بیماری در کشورهای توسعه‌یافته در دنیا است. این بدین معنی است که فشارخون بالا اثر زیادی بر هزینه مراقبت‌های بهداشتی و میزان مرگ در دنیا دارد. درحالی‌که فشارخون می‌تواند به‌سادگی در جامعه یا در مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از دستگاه فشارسنج اندازه‌گیری و به‌موقع شناسایی شود.

,

به گفته وی فشارخون بالا که پرفشاری خون هم نامیده شده است، معضلی بزرگ برای سلامت عمومی در تمام کشورها به شمار می‌آید.

,

وی اظهار داشت: روز جهانی فشارخون، سالانه فرصتی برای تأکید بر ارتقاء و بهبود پیشگیری و کنترل فشارخون بالا فراهم می‌کند. این روز هرسال با استفاده از یک موضوع خاص سال که توسط اتحادیه جهانی فشارخون بالا انتخاب می‌شود، برگزار می‌شود تا این بسیج را در سطح بین‌المللی اثربخش‌تر کند.

,

وی افزود: از سال 2014سالانه به مدت 5 سال این بسیج با موضوع یکسان از میزان فشارخون خود مطلع شوید» know your blood pressure »، برای توسعه برنامه‌هایی برای غربالگری فشارخون و شناسایی بیماران مبتلابه فشارخون بالا، تکرار خواهد شد.

,

رحیم زاده با اشاره عوامل رفتاری که نقش مهمی در افزایش فشارخون بازی می‌کنند گفت: تخمین زده می‌شود رژیم غذایی ناسالم به نیمی از فشارخون بالا مرتبط است. حدود 30 درصد فشارخون بالا به افزایش مصرف نمک و حدود 20 درصد به رژیم غذایی با پتاسیم کم(میوه و سبزی کم)مرتبط است. فعالیت بدنی به 20 درصد از فشارخون بالا مرتبط است. چاقی به 30 درصد از فشارخون بالا مرتبط است. مصرف زیاد الکل نیز سبب فشارخون بالا می‌شود. عدم مصرف دخانیات خصوصاً برای افراد دارای فشارخون بالا مهم است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه