اخبار داغ

عضو خبرگان رهبری تشریح کرد؛

۶ شهوت حلالی که قرآن آنها را کالای دنیایی معرفی می کند

۶ شهوت حلالی که قرآن آنها را کالای دنیایی معرفی می کند
عضو خبرگان رهبری گفت: آیه ۱۴سوره آل عمران می فرماید حبّ شهوت برای انسان زینت داده شده و این دوست داشتن در شش چیز است که قرآن کریم این زینت‌ها را رد نمی‌کند و نمی‌گوید حرام است بلکه می‌گوید اینها متاع و کالای دنیا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصاحب نیوز؛ آیت الله سیدابوالحسن مهدوی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات اخلاق عملی خود در ماه رمضان، اظهار کرد: در جلسات قبل بیان شد معنای شهوت، اشتیاق نفس به چیزی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

وی تاکید کرد: هوا دارای معانی مختلفی است، هوا به‌معنای تمایل به پایین است؛ آنجا که هوا دارای فضایی است که اکسیژن در سطح زمین وجود دارد. [به این دلیل است که به لحاظ سبکی پایین است] و سوم اینکه هر شیء که خفیف الوزن باشد؛ همچنین گاهی هوا را به فضای تو خالی معنا کرده اند.

,

عضو خبرگان رهبری ابراز کرد: در قرآن کریم می‌فرماید «أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ»؛ دل‌های آنان هوا است، مفسرین معنا کرده‌اند که چیز مفیدی در دل آنها نیست  ولیکن می‌توان گفت دل‌های آنان به‌سوی سِفل و پایین تمایل دارد.

,

وی عنوان کرد:  به بررسی آیات پیرامون شهوت می پردازیم، آیه ۱۴سوره آل عمران می فرماید حبّ شهوت برای انسان زینت داده شده و این دوست داشتن در شش چیز است، شهوت نسبت به نساء، شهوت نسبت به فرزندان، شهوت نسبت به ثروت زیاد که هنگفت از طلا ونقره باشد، شهوت نسبت به اسب(مَرکب و خودرو)، شهوت نسبت به انعام و چهار پایان(دارایی) و شهوت نسبت به حرث (زراعت) است.

,

استاد حوزه اذعان کرد: دشمن وقتی می‌خواهد ضربه‌ اقتصادی به ما بزند و به‌ واسطه حرث به ما ضربه وارد می‌کند و وقتی می‌خواهد ضربه فرهنگی بزند به واسطه نسل(نسل جوان) ضربه می‌زند.

,

وی تصریح کرد: در ادامه قرآن کریم این زینت‌ها را رد نمی‌کند و نمی‌گوید حرام است بلکه می‌گوید اینها متاع و کالای دنیا است و دنیا به معنای پَستی است و قرآن می‌فرماید این شش مورد کالای همین مکان پَست است.

,

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: در آیه ۱۵ از سوره آل‌عمران مطلب دیگری را بیان می کند که آیا می‌خواهید به بهتر از نعمت های دنیایی شما را خبر دهم [برای کسانی‌که تقوا دارند نزد پروردگار باغ‌های بهشتی است که از زیر درختان آن، نهرها جاری است و همچنین زنان پاکیزه و خشنودی و رضوان خدا در آن جا است].

,

وی افزود: در این جا سوالی مطرح است که نعمت های بهشتی در این آیه همان نعمت‌های شش گانه است که در آیه ۱۴ سوره آل‌عمران موجود است، بیان شده است پس از کجا می گویید نعمت بهشتی برتر است؟

,

امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: در جواب می گوییم بله، نعمت‌ها، مانند همان نعمت‌های دنیایی است یعنی هم شهوت جنسی در آن هست و هم نعمت‌هایی مانند ثمرات ولیکن تفاوتی بین این دو است و آن اینکه نعمت بهشتی توأم با رضایت الهی است.

,

وی در پایان اشاره ای به نمونه ای از شهوت حلال کرد که اثرات آن مورد رضایت الهی است و می توان سه مستلزم را برای اینکه ازدواج موجب قرب به خداوند می‌شود، بیان کرد، انسان گناه و معصیت نکند؛ تحکیم و مودت بین زوجین که در آیۀ ۲۱سوره روم هدف ازدواج را محبت و مودت بیان کرده است؛ ازدواج منجر به تولید فرزند صالح می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه