اخبار داغ

نماینده سابق مجلس:

اروپایی‌ها نشان دادند که به تضمین آن‌ها اعتمادی نیست/ اروپا نمی‌تواند مستقل تصمیم‌گیری کند

اروپایی‌ها نشان دادند که به تضمین آن‌ها اعتمادی نیست/ اروپا نمی‌تواند مستقل تصمیم‌گیری کند
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: اروپایی‌ها نشان دادند که به تضمین آن‌ها بر روی کاغذ اعتمادی نیست و آن‌ها قول می‌دهند اما عمل نمی‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابراهیم کارخانه‌ای در گفتگو با ندای چناران اظهار داشت: در بند ۳۶ برجام قید شده است که اگر طرفی به قرارداد پایبند نباشد طرف دیگر می‌تواند اقدام متقابل انجام دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای چناران,

نماینده مردم همدان در ادوار هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خروج آمریکا از برجام، عدم پایبندی کامل به تعهدات است لذا با توجه به بند ۳۶ برجام، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از برجام خارج شود.

,

وی بابیان اینکه آمریکا صرفاً یک عضو عادی برجام نیست، گفت: آمریکا عامل اصلی تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران است و اتحادیه اروپا به تبعیت از آمریکا تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است به‌این‌ترتیب آمریکا فرد اصلی برجام است.

,

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: بر همین اساس است که رئیس‌جمهور در مذاکرات سال‌های ۸۲ الی ۸۴ که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، بعد از دو سال مذاکره بدون نتیجه با سه کشور اروپایی، اعلام کرد که ما باید با خود آمریکا مذاکره کنیم چون اروپایی‌ها نمی‌توانند مستقل تصمیم‌گیری کنند.

,

کارخانه‌ای ادامه داد: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها از برجام کنار رفتند، باید بگوییم ساختمان اصلی برجام که آمریکا بناکننده اصلی آن بود و سخت‌ترین و گسترده‌ترین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را اعمال کرد، فروریخته است و این‌گونه نیست که با نبودن آمریکا کشورهای اروپایی بتوانند این ساختمان را بازسازی کنند.

,

نماینده مردم همدان در ادوار هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی‌که آمریکا عضو ۵+۱ بود، شاهد بودیم که شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی از ترس آمریکا از معامله و مبادله بانکی با جمهوری اسلامی ایران طفره می‌رفتند و در حال حاضر که آمریکا از برجام خارج شده است و دیگر کشورها را هم تهدید می‌کند که تعاملی با جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند، وضعیت بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی دیگر مشخص است.

,

وی بابیان اینکه اروپایی‌ها با همین بهانه (ترس از آمریکا) بخش اعظم برجام را اجرا نکردند، گفت: به نظر نمی‌رسد که مذاکره با سه کشور اروپایی منجر به این شود که مفاد برجام به‌طور کامل اجرا شود چراکه تابه‌حال اروپایی‌ها خودشان بخش اعظم برجام را اجرا نکرده‌اند و آمریکایی که بخش اعظم تحریم‌ها و تهدیدها توسط او اعمال‌شده، حالا از توافق کنار رفته است و برشدت تحریم‌ها و دشمنی‌های آن افزوده‌شده و هرگونه که بخواهد علیه جمهوری اسلامی ایران تحریم وضع کند.

,

این استاد دانشگاه اظهار کرد: از طرف دیگر اروپایی‌ها معاملات تجاری و اقتصادی اندکی با جمهوری اسلامی ایران دارند و شرکت‌های آن‌ها عملاً تحت نفوذ آمریکا هستند لذا بعید به نظر نمی‌رسد که دولت‌های اروپایی بخواهند آمریکا را رها کنند و در مقابل آن به ایستند و شرکت‌ها، بانک‌ها و سرمایه‌گذارهای آن‌ها در مقابل آمریکا بایستند و از جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

,

وی بابیان اینکه با کنار رفتن آمریکا از برجام عملاً دیگر برجام به پایان خط خودش رسیده است، تأکید کرد: بهترین تصمیم به هنگام این است که در سریع‌ترین زمان ممکن با صراحت تمام از برجام خارج شویم و تکلیف اروپایی‌ها در رابطه با مسئله تضمین عملی روشن شود، هرچند ارائه تضمین عملی از سوی اروپاییان بعید به نظر می‌رسد و مقام معظم رهبری نیز روی این مسئله تأکید داشتند.

,

کارخانه‌ای با تصریح بر اینکه اروپایی‌ها قابل‌اعتماد نیستند، گفت: در نامه ۹ بندی مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور در خصوص برجام، در چندین مورد به مسئله تضمین‌های قوی و کافی و قراردادهای قطعی و مطمئن اشاره شده بود که این مسئله با قول و قرارها و برخی مطالبی که اروپایی‌ها در قالب نامه و بیانیه صادر کردند، به‌عنوان تضمین از آن‌ها پذیرفته شد.

,

وی بیان کرد: اروپایی‌ها نشان دادند که به تضمین آن‌ها بر روی کاغذ اعتمادی نیست. آن‌ها قول می‌دهند اما عمل نمی‌کنند لذا رهبری این بار مسئله تضمین عملی را مطرح کردند یعنی اروپایی‌ها عملاً تعهدات خودشان را انجام بدهند و این اقدام عملی آن‌ها به‌عنوان تضمین پذیرفته شود.

,

این استاد دانشگاه عنوان کرد: با توجه به اینکه بانک‌ها، شرکت‌ها و سیاست‌های کلی اروپا، تحت نفوذ آمریکا است، بعید به نظر می‌رسد این اتفاق بیافتد و اروپاییان تضمین عملی ارائه کنند.

,

نماینده سابق مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته پایانی اینکه جمهوری اسلامی ایران نباید فرصت تصمیم به هنگام در خروج از برجام را از دست بدهد. الآن بهترین فرصت است و فضای جهانی نیز مناسب است؛ آمریکایی‌ها از برجام کنار رفتن و جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند اقدام متقابل انجام دهد.

,

وی اظهار کرد: اگر این مسئله دچار مرور زمان شود و مذاکره با اروپاییان طولانی شود، ایران دیگر آن فرصت مغتنم را از دست خواهد داد و در مقابل اروپایی‌ها قرار می‌گیرد لذا هر چه سریع‌تر باید تکلیف این مذاکرات روشن شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه