اخبار داغ

ترس از اپیدمی قارچ های سمی سراغ هرمزگانی ها آمد

ترس از اپیدمی قارچ های سمی سراغ هرمزگانی ها آمد
اپیدمی قارچ های سمی طبیعی در برخی از نقاط کشور به شوک بزرگی مبدل شده که پرورش قارچ در استان هرمزگان را دچار اختلال کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛مسمومیت و مرگ صدها نفر ازهم میهنانمان در برخی از نقاط کشور به دلیل مصرف قارچ های سمی موجی از نگرانی و اضطراب را به دل مردم و به طبع آن خانواده های هرمزگان انداخته همچنین هشدارهای پیاپی بر عدم مصرف قارچ، مصرف کننده را به صراحت انداخته تا این پروتئین طبیعی را از سبد خرید خانوارها حذف کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

بنا به آخرین گزارش سخنگوی اورژانس کشور گفت: تاکنون ۱۸ نفر از هموطنان به دلیل مصرف قارچ‌های خودروی فوت کرده اند  که شمار مسمومان در شهرستان شیراز افزایش پیدا کرده است.

,

از آنجایی که قارچ های سمی از روی ظاهر قابل شناسایی نیستند، کسانی که نزدیک به ۵۰ سال مصرف کننده قارچ کوهی بودند، مسموم شوند چنانچه اگر هشدارهای پزشکی بر عدم مصرف قارچ های طبیعی و خودرو مورد توجه قرار می گرفت اکنون شاهد بروز اپیدمی قارچ سمی در کشور و از دست دادن هم وطنانمان نبودیم.

,

مسمومیت بیش از یک هزار نفر از هم میهنان در چندهفته اخیردر استان های کرمانشاه، کردستان، لرستان، آذربایجان غربی و شیراز به واسطه مصرف قارچ طبیعی به شوک بزرگی مبدل شده که علاوه بر مصرف کننده زندگی تولید کنندگان این محصول پرورشی را مختل کرده از این رو با عدم استقبال مردم برای مصرف قارچ  تولیدی در کارگاهها که با نظارت دقیق و عاری از هرگونه آلودگی است ضربه سختی را به تولیدکنندگان خرد و کلان وارد ساخته است.

,

در استان هرمزگان صدها تولیدکننده کوچک و بزرگ در زمینه پرورش قارچ فعالیت دارند که روزانه محصول خود را روانه بازار مصرف می کنند از این درست در زمانی که مصرف این پروتئین گیاهی جای خود را در سبد مصرف خانوارها باز کرده و تولید کننده هرمزگانی با تمام مشکلات سر راه در عرضه محصول را ترغیب به ادامه راه می کند اطلاع رسانی غیر اصولی برخی رسانه ها ضربه سختی را بر اقتصاد فعالان این عرصه وارد می کند.

,

هشدارهای مکرر بر عدم مصرف هرگونه قارچ خوراکی در حالی است که تنها استان های کرمانشاه، کردستان، لرستان، آذربایجان غربی و شیرازبه دلیل مصرف قارچ های سمی که به صورت خودرو شاهد بروز مسومیت بوده و تاکنون حتی یک مورد مسمومین ناشی از مصرف قارچ در هرمزگان گزارش نشده است.

,

طبق اظهارات سخنگوی اورژانس کشور 1500 گونه قارچ داریم که ۱۰۰ گونه کلاهک دار و ۵۰ گونه سمی هستند که از این تعداد ۶ گروه بسیار خطر ناک هستند.

,

براین اساس بارندگی های متناوب علاوه بر سرسبزی و شادابی موجب بروز انواع گیاهان در کوهها و مراتع می شود  که شناسایی  گیاهان خوراکی از گونه مشابه و غیر خوراکی نیازمند تخصص و مهارت است لذا به هم وطنانی که شناخت کامل از گونه های خودرو ندارند، توصیه می  شود از برداشت و حتی دست زدن به گیاهان در طبیعت خودداری کنند تا شاهد بروز سونامی مصرف قارچ های سمی و مسمومیت های ناشی از آن نباشیم.

,

نشانه‌های اولیه مسمومیت از طریق قارچهای سمی  تهوع، استفراغ و اسهال است و زرد شدن سفیدی چشم نشان ‌دهنده اختلال در کبد فرد است از این رو فرد مسموم باید در دقایق اولیه بعد از استفاده از این قارچ‌ها به مرکز درمانی مراجعه کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه