اخبار داغ

خودنمایی تنش بی آبی در بهشت جنوب؛

زندگی خاکستری در سایه باغ های سرسبز/ مهاجران سهم بومیان را به یغما می برند!

زندگی خاکستری در سایه باغ های سرسبز/ مهاجران سهم بومیان را به یغما می برند!
میزان آب مصرفی تمام خانوارهای بخش رودخانه با برداشت تنها یکی از چاههای حفر شده در دشت مسافرآباد برابری دارد که این امر معیشت مردم رودخانه را تحت الشعاع افراد منفعت طلبی قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛شهرستان رودان واقع در شرق هرمزگان به دلیل برخورداری از رودخانه های پرآب، باغ های سبز و درختان سربه فلک کشیده کهنسال نخل و مرکبات به بهشت جنوب معرف است اصلاحی که حقیقتا با ویژگی های بصری رودان مترادف است و می توان به عینا گوشه ای از جلوه گری خالق را نظاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

براساس آمار سازمان جهاد و کشاورزی بالغ بر 43 هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیرکشت محصولات کشاورزی می باشد که از این میزان 31 هزار هکتار به محصولات باغی و 12 هزار هکتار به محصولات زراعی اختصاص دارد.

,

بیش از 80 درصد از جمعیت این شهرستان به طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند که موجب شده این شهرستان به مهم ترین قطب تولید محصولات زراعی، باغی و خارج از فصل کشور تبدیل کرده است.

,

, ,

ظرفیت بالای کشاورزی در رودان  موجب سرازیر شده نیروهای جوانان جویایی کار و سرمایه گذاران از گوشه و کنار کشور شده به گونه ای که ایرانی کوچک از اقوام و نژادهای مهاجر را در خود جای داده است.

,

بزرگترین باغات استان هرمزگان در رودان واقع شده که مرغوب ترین مرکبات کشور را تولید می کند که دشت مسافرآباد ، نازدشت ، چاه گنجعلی و قلعه تپه از مناطق مهم کشت مرکبات و نخیلات در بخش رودخانه است.

,

از این رو بالغ بر ...هکتار از اراضی بخش رودخانه و دشت مسافرآباد به کشت انواع محصولات اختصاص داده شده است.

,

سطح زیر کشت محصولات زراعی در بخش رودخانه 2500 هکتار می باشد که محصول گندم با 850 هکتار اختصاص دارد و از نظر سطح زیر کشت کلزا نیز با 500 هکتار در استان رتبه اول کشت و تولید این محصول را داراست؛پیاز، گوجه فرنگی ، خیارسبز، بادمجان ، فلفل سیب زمینی و هندوانه از دیگر محصولات زراعی منطقه هستند.

,

, ,

همچنین بیش از 10هزار و 300 هکتار از اراضی کشاورزی بخش رودخانه به محصولات باغی اختصاص دارد که محصولات گرمسیری و نیمه سردسیری از جمله خرما، مرکبات، زیتون و انگور تولید می شود.

,

بالغ بر 4هزار و 850 هکتار از راضی بخش رودخانه به نخیلات، پرتقال 2هزار و 200 هکتار، یکهزار و 900 هکتار به لیموترش، 250 هکتار لیمو شیرین، 140هکتار انگور  و 250 هکتار به کشت نارنگی اختصاص داده شده است.

,

تولید محصولات ارگانیک با کیفیت بالا در منطقه ای که فرصت های نهفته شغلی بسیاری در خود جای داده و جوانان بسیاری را به کار و اشتغال گماشته اما بروز برخی از مشکلات و حواشی پررنگ تر از متن در منطقه را نمی توان نادیده انگاشت.

,

کمبود شدید آب و برداشت بی رویه از ذخایر زیرزمینی منطقه توسط باغداران موجب نگرانی  بومیان منطقه است به گونه ای که در چندماه اخیر شهرزیارتعلی با تنش شدید آبی روبرو و ساکنان منطقه با معضل کمبود و جیره بندی آب مواجه شده اند.

,

در سال های اخیر به واسطه احداث باغ های بی شمار در دشت مسافر و حفر چاههای عمیق بسیاری از قنوات، جوی های روان و چاههای آب قدیمی خشک شده  و اهالی منطقه روزانه شاهد مرگ دهها اصله درخت نخل و باغات کهنسال هستند.

,

, ,

در سایه برداشت حداکثری از ذخایر آب زیر زمینی  کمبود آب دربخش رودخانه به مرز تنش رسیده از این رو منطقه ای که تا چندی پیش با رودهای پر آب شناخته می شد اکنون جز مناطق بحران زده استان هرمزگان تبدیل شود.

,

نابودی باغات قدیمی که دسترنج تلاش چندین ساله و تنها منابع درآمد ساکنان رودخانه به شمار می رود  اغلب خانوارها را با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه کرده از سوی دیگر کمبود آب برای انجام امور روزمره زندگی در بخش های پایین دستی دشت مسافرآباد را مشقت بارتر کرده است.

,

بنا به اظهارات مختلف میزان آب مصرفی تمام خانوارهای بخش رودخانه با برداشت تنها یکی از چاههای حفر شده در دشت مسافرآباد برابری دارد از این رو معیشت مردم رودخانه تحت الشعاع افراد منفعت طلبی قرار گرفته که حفظ مال و سرمایه را بر زندگی همنوعان خود ارجح تر می دانند.

,

شرایط کنونی حاکم در رودخانه و برداشت های بی رویه  نوید آینده ای تاریک برای منطقه دارد که به واسطه سوء مدیریت ها و عدم نظارت دامن گیر مردمی شده که اصول باغداری را براساس سنت و با الهام از طبیعت رعایت می کردند و علاوه بر آبادانی منطقه طراوت و شادابی را عرضه می داشتند که این اصل اکنون زیرگام های سنگین سودجویان لگد مال شده است.

,

انتظار می رود تا پیش از تکرار مشکلات زیست محیطی شهرستان میناب در بخش رودخانه و بروز بحرانی که اکنون هیچ راه درمانی ندارد مسئولان اقدامی عاجل انجام دهند در غیر اینصورت  درختان نخل بی سر رودخانه نظاره گر نابودی بهشت جنوب خواهند بود.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه