اخبار داغ

زلزله خاموش شهریار را تهدید می‌کند

زلزله خاموش شهریار را تهدید می‌کند
مطابق اسناد اداره کل حفاظت محیط زیست تهران، سالانه ۳۶ سانتیمتر مربع فرونشست زمین در دشت شهریار گزارش شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  راه مبین ، مطابق اسناد اداره کل حفاظت محیط زیست تهران، سالانه ۳۶ سانتیمتر مربع فرونشست زمین در دشت شهریار گزارش شده است. این تغییرات در سطح زمین یک مسئله طبیعی است اما فرونشست فوق می تواند یک بحران باشد.فرونشست زمین در شهریار یک تهدید است و علت اصلی، وجود چاه های غیرمجاز و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  راه مبین,

بیشترین هدر رفت آب در آبیاری باغات و مزارع می باشد اما تصور اینکه باغات را نابود کنیم تا آب حفظ شود خسال باطل است لذا باید آب را مدیریت کرد، بنابراین باید بررسی کرد که مدیریت این منابع آبی به عهده چه کسانی است؟ سازمان آب و فاضلاب موظف شده تا فاضلاب شهری را جمع آوری کند و پس از تصفیه، آن را به باغات برساند.

,

تقریبا سه سال پیش کلنگ احداث تصفیه خانه شهریار در شاهد شهر به زمین خورد و حدود یکسال است که به بهره برداری رسیده ولی دریغ از آن که حتی یک قطره از آن آب را به شهریار بدهند. زمین های شهریار از رودخانه کرج سیراب می شد، سد کرج را احداث کردند و آب آن را به استان تهران بردند، قرار بر ای نشد تا از سد طالقان به شهریار حق آب بدهند ولی آن هم وعده ای بیش نبود.

,

همچنین مصوب کردند فاضلاب تهران را تصفیه کنند و به زمین های تشنه دشت شهریار برسانند که فقط بخشی از آن به واسطه کانال محمدیه عملی شد ولی جوابگو نیست و آخرین لطف را اداره فاضلاب به شهریار داشت که با پول مردم لوله گذاری کرده و فاضلاب را تصفیه کرده و حالا می گویند اگر طالب هستید خودتان هزینه کنید و آب را انتقال دهید این در حالی است که اداره فاضلاب متعهد شده بود تا علاوه بر ایجاد خط برگشت آب تصفیه شده به باغات، بخشی را نیز به آبهای زیرسطحی تزریق کنند اما به نظر می رسد آفت منفعت طلبی سازمان، مانع از اجرای تعهداتش شده است.

,

سوال اینجاست، آیا مدیران اداره فاضلاب از بلایی که بر سر دشت مظلوم شهریار می آورند آگاه هستند یا خیر؟ اگر اشراف به این موضوع ندارند که تکلیف مشخص است ولی اگر اعتراف دارند، چرا سکوت می کنند؟ چرا برای حفظ زمین . محیط زیست که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و دولت می باشد، بی تفاوت مانده اند.

,

جان زمین در خطر است و مدیران سکوت کرده اند ، سه اداره آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی و آبخیزداری و منابع طبیعی با بیش از ۱۰۰ نیروی کارشناس در شهریار مشغول به کار هستند و شهریار هر روز خشک تر می شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه