اخبار داغ

فتح خرمشهر از زبان سردار فرهنگ دوست:

فتح خرمشهر با اسارت 13هزار عراقی شگفتی بود/سه خط بطلان بر «جئنا لنبقی»

فتح خرمشهر با اسارت 13هزار عراقی شگفتی بود/سه خط بطلان بر «جئنا لنبقی»
مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه الغدیر یزد گفت: استان یزد در عملیات الی بیت‌المقدس 135 شهید تقدیم انقلاب کرد که 77 شهید مربوط به خود شهرستان یزد است و بقیه هم مربوط به شهرستان‌های دیگر استان هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، سردار محمدمهدی فرهنگ‌دوست در مراسم گرامی‌داشت سالروز آزادسازی خرمشهر ضمن تبریک این روز گفت: عملیات الی بیت‌المقدس یکی از عملیات‌های سرنوشت‌ساز و بزرگ رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس بود در منطقه‌ای که 5400  کیلومتر مربع وسعت داشت درست 40 روز بعد از عملیات بزرگ فتح‌المبین انجام شد و آخرین عملیاتی بود که ما در خاک مقدس کشور جمهوری اسلامی ایران داشتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی افزود: دشمن منطقه را از هر لحاظ مسلح کرده بود که نیروهای ما نتوانند وارد بشوند و عملیات موفقی را شکل بدهند. چرا که اگر خرمشهر از دست عراقی‌ها و حزب بعث گرفته می‌شد اعتبار جهانی خیلی از کشورها و خصوصا حزب بعث عراق زیر سئوال می‌رفت. کشورهای مقتدری که پشت سر صدام قرار گرفته بودند یا از نظر مالی کمک می‌کردند یا از نظر نظامی یا از نظر پشتیبانی لجستیکی یا نیروی انسانی؛ همه امیدشان به این بود که صدام -این مهره دست نشانده‌شان- خرمشهر را حفظ کند و نشان بدهد که هنوز در مقابل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تاب و توان دارد.

,

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه الغدیر یزد اظهار داشت: ما برای عملیات الی بیت‌المقدس 5 قرارگاه را در نظر گرفتیم: قرارگاره مرکزی کربلا که بین سپاه پاسداران و ارتش مشترک بود، قرارگاره قدس که در قسمت شمالی منطقه یعنی در طرف کرخه نور و هویزه وارد عمل می‌شدند، قرارگاه نصر و قرارگاه فتح که در جبهه میانی از شرق وارد می‌شدند و با عبور از رودخانه کارون عملیات را شروع می‌کردند و یک تک پشتیبانی هم پیش‌بینی شده بود که قرارگاه فجر بود.

,

فرهنگ دوست تأکید کرد: برای عملیات، 4 مرحله پیش‌بینی شده بود که از تاریخ دهم اردیبهشت سال 1361 مرحله اول عملیات انجام شد و ما توانستیم از کارون عبور کنیم و 800 کیلومتر مربع از منطقه را به تصرف خودمان دربیاوریم و برای اولین بار در طول جنگ‌های دنیا بتوانیم 800 کیلومتر سرپل بگیریم. قبل از آن بیشترین سرپل -یعنی عبور از رودخانه- را خود عراق در شروع جنگ به وسعت 150 کلیومتر مربع انجام داده بود. توانسته بود از کارون عبور کند و به طرف جاده اهواز-آبادان بیاید. ولی ما توانستیم 800 کیلومتر مربع عبور کنیم و خودمن را به جاده مهم و استراتژیک اهواز خرمشهر برسانیم.

,

وی ادامه داد: در مرحله دوم عراقی‌ها پیش‌بینی‌شان این بود که ما وقتی به جاده اهواز-خرمشهر رسیدیم، یا به سمت جنوب حرکت می‌کنیم و می‌رویم به سمت خرمشهر یا به سمت شمال حرکت می‌کنیم و می رویم به سمت اهواز، تا عقبه خودمان را از حالت پل خارج کنیم و به جایی که حالت خشکی باشد برسیم؛ چون ما وقتی که از کارون عبور کردیم پنج تا پل زدیم و عقبه ما فقط پل بود یعنی دشمن با یک بمباران می‌توانست عقبه ما را مختل کند.

,

مسؤول سابق بیناد شهید یزد اضافه کرد: اما در مرحله دوم ما این دو تا را انجام ندادیم بلکه مستقیما به سمت مرز رفتیم، وقتی ما به طرف مرز رفتیم مرز را به تصرف خودمان درآوردیم، عراقی‌ها احساس خطر کردند، دیدند اگر در این منطقه بمانند محاصره می‌شوند و تعداد زیادی از نیروهایشان یا به هلاکت می‌رسند و یا اسیر می‌شوند. این بود که در 18 ام اردیبهشت عراق دو تا از دکل‌های خودش را که در منطقه هویزه مستقر کرده بود سریع به آن‌ها دستور عقب‌نشینی داد و آن‌ها آمدن برای کمک کردن به عراق در منطقه خرمشهر و در منطقه شلمچه.

,

فرهنگ دوست تصریح کرد: مرحله سوم به دلیل اینکه دشمن نیروهای زیادی را آورده بود در منطقه مستقر کرده بود، 19ام اردیبهشت ماه عملیات را شروع کردیم ولی موفق نبودیم یعنی نتوانستیم به هدف خودمان که آزادسازی خرمشهر بود برسیم. من آن موقع در منطقه بودم، این رادیو بغداد که 24 ساعته آن موقع برنامه پخش می‌کرد، یک پاسگاه ما را عراقی‌ها توانسته بودند در منطقه طلائیه به تصرف خودشان دربیاورند؛ آنقدر تبلیغات کردند در رابطه با بازپس‌گیری این پاسگاه و اینکه ما نتوانستیم خرمشهر را بگیریم که ما خودمان که در جبهه بودیم احساس می‌کردیم عراقی‌ها به اهواز رسیده‌اند!

,

وی یادآور شد: چنان تبلیغات وسیعی می‌کردند و خودشان را طوری نشان می‌دادند کأنه اصلا عملیاتی انجام نشده و تلفاتی ندادن! در صورتی که تا آن موقع عراقی‌ها چیزی حدود 6000 اسیر داده بودند و تعداد زیادی نیز کشته و زخمی داده بودند و تعداد زیادی از وسایل و تجهیزات‌شان هم به غنیمت ما در آمده یا منهدم شده بود. تا اینکه مرحله چهارم عملیات انجام شد.

,

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه الغدیر گفت: گل سر سبد عملیات بیت‌المقدس، آزاسازی خرمشهر بود. اگر خرمشهر آزاد نمی‌شد مثل این بود که رزمندگان ما هیچ عملیاتی را انجام نداده بودند؛ اگر آزاد نمی‌شد عراقی‌ها بسیار تبلیغات می‌کردند و در دنیا دوباره خودشان را بعنوان پیروز تلقی می‌کردند و شروع می‌کردند به جشن گرفتن. ولی الحمدلله در تاریخ یکم خرداد 1361 ما توانستیم با طرحی که شهید حسن باقری داد همانطوری که عراقی‌ها از جاده شلمچه به خرمشهر وارد شدند و خرمشهر را بعد از 35 روز به تصرف خودشان در آوردند، ما هم خرمشهر را محاصره بکنیم، یعنی روز دوم خرداد بچه‌های ما توانستند از طریق شلمچه خودشان را به اروندرود برسانند؛ رسیدن به اروندرود یعنی محاصره دشمن.

,

فرهنگ‌دوست افزود: یک طرف خشکی بود که ما مستقر بودیم، سه طرف هم رودخانه بود، رودخانه اروند رود و رودخانه کارون. دشمن محاصره شد ولی تا فرمانده میدانی عراقی‌ها در خرمشهر حضور داشت عراقی‌ها مقاومت می‌کردند. الحمدلله به یاری خداوند متعال این فرمانده که سرهنگ زیدان بود کشته شد، وقتی این جرثومه فساد کشته شد نیروهای ما شروع کردند به ورود به خرمشهر. عراقی‌ها دیگر تاب و توان مقاومت نداشتند، کسی نمی‌دانست نیروهایی که داخل خرمشهر هستند چند نفرند، همه پیش‌بینی می‌کردند که حدود دو سه هزار نیرو هم داخل خرمشهر است.

,

وی ادامه داد: ولی وقتی که عراقی‌ها تصمیم به تسلیم گرفتند و خواستند که تسلیم بشوند همه متوجه شدند که این نیروها خیلی تعدادشان زیاد است و اصلا قابل قیاس با آن چیزی که ما پیش‌بینی می‌کردیم نیست، 13 هزار نفر در خرمشهر خودشان را اسیر کردند. این عدد کمی نیست. خدا روحش را شاد کند شهید صیاد شیرازی را. ایشان تشریف آورده بودند یزد خود ایشان تعریف می‌کردند می‌گفتند «وقتی به ما گفتند که خرمشهر آزاد شد و بعثی‌ها دارن میان ما خودرو نداریم که این‌ها را بیاوریم منطقه چرا که تعدادشان خیلی زیاد است.» ایشان گفت «ما اعلام عمومی کردیم به شهر اهواز که هر کسی هر وسیله‌ای دارد برود کمک کند.» می‌گفت «بعد خودم با هلی‌کوپتر رفتم دیدم این نیروهای عراقی سرشان را انداختن زیر و دارن از خرمشهر میان بیرون تو جاده اهواز-خرمشهر و صف طولانی  تشکیل شده بود از این اسرا و مردم هم کمک کردند با ماشین‌های خودشان و ما توانستیم این نیروهای عراقی را تخلیه کنیم.»

,

مسؤول سابق بیناد شهید یزد تصریح کرد: 13 هزار نفر یک عدد شگفت‌انگیز است و واقعا وقتی وارد خرمشهر می‌شدی این شعار صدام خیلی جاهای خرمشهر نوشته شده بود: «جئنا لنبقی ما آمده‌ایم که بمانیم». ولی با اراده خداوند متعال و با رهبری‌های ولی فقیه زمان حضرت امام (رض) و با وحدتی که در بین نیروهای مسلح و مردم عزیز ما بود و با توکل بر خداوند متعال خرمشهر آزاد شد و حضرت امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ یعنی رزمندگان غرور نگیردتان این خدا بود که شما را به پیروزی رساند در هیچ چیزی شما بر عراق برتری نداشتید که خواسته باشید آن را علم بکنید و مثلا بگویید ما از نظر نیروی انسانی بیشترین نیرو را داشتیم.

,

فرهنگ‌دوست خاطرنشان کرد: حتی از نظر نیروی انسانی ما بر آن‌ها برتری نداشتیم، از نظر سلاح که اصلا یک جنگ نابرابر بود عراق چیزی حدود 1500 تانک و 2500 تانک و نفربر در منطقه داشت؛ در صورتی که در عملیات بیت‌المقدس حتی سپاه یگان زرهی هم نداشت. فقط برادارن ارتشی بودند که تعدادی تانک داشتند، از نظر توپ و خمپاره و غیره هم که اصلا قابل مقایسه نبود.

,

وی یادآور شد: در دوران دفاع مقدس و در عملیات بیت‌المقدس عواملی که توانست ما را به پیروزی برساند تجهیزات و امکانات و نیروی انسانی نبود، نه اینکه این‌ها را به کار نمی‌گرفتیم، چرا هر چیزی که داشتیم به کار می‌گرفتیم، ولی وابسته بودیم، فشنگ ما آمریکایی یا اسرائیلی بود، هیچ چیز از خودمان نداشتیم، باید از دشمن غنیمت می‌گرفتیم و تو سر دشمن می‌زدیم. کشور خودمان روی پای خودش نایستاده بود.

,

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه الغدیر تأکید کرد: چیزی که باعث شد ما در دوران دفاع مقدس و در عملیات الی بیت‌المقدس پیروز بشویم و دشمن را به زانو در بیاوریم عوامل دیگری بود که عبارتند از: اول، توکل به خداوند متعال، امید به خدا و نه امید به کشورهای بیگانه و نه امید به استبکتار جهانی نه امید به اروپایی‌ها. روی پای خودمان ایستادیم و توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم چون توکل‌مان به خدا بود.

,

فرهنگ‌دوست ادامه داد: دوم توسل واقعی بود که به اهل‌بیت علیهم‌السلام داشتیم، واقعا توسل واقعی بود، همین دعا که در مفاتیح هست با اخلاص خوانده می‌شد و بدون ریا بود و هیمن باعث پیروزی می‌شد. ما در دوران دفاع مقدس هیچ‌وقت یاد نگرفته بودیم لخت بشویم و سینه بزنیم، هیچ‌وقت یاد نگرفته بودیم نام امام حسین(ع) را سبک به زبان بیاریم، هیچ‌وقت یاد نگرفته بودیم قمه بزنیم. این مزخرفاتی که امروز وارد عزاداری‌های ما شده هیچ‌وقت در بچه‌های دوران دفاع مقدس نبوده و نیست.

,

وی اضافه کرد: سوم تبعیت‌پذیری بدون چون چرا از ولی زمان، از تو به یک اشاره از من به سر دویدن؛ این نبود که بگوییم دشمن استعدادش این است، دشمن این تجهیزات را دارد، دشمن این امکانات را دارد و ما نمی‌توانیم عملیات انجام بدهیم و ان‌قلت بیاوریم. وقتی حضرت امام می‌فرمودند «حصر آبادان باید شکسته شود» همه تلاش می‌کردیم که بشکنیم، وقتی حضرت امام فرمودند «مهران باید آزاد بشود» ما آن موقع برای آزادسازی مهران به 73 تا گردان نیاز داشتیم ولی وقتی امام گفتند، ما با 32 گردان حلمه کردیم به دشمن و دشمن را از مهران بیرون کردیم.

,

فرهنگ‌دوست تصریح کرد: عامل چهارمی که باعث پیروزی ما شد وحدتی بود که در بین نیروهای مسلح و مردم ما بود. همه یکی بودند همه برای اینکه دشمن را بیرون کنند، همه برای اینکه دفاع مقدسی در مقابل دشمن داشته باشند، توان خودشان را گذاشته بودند، همه کمک می‌کردند. در بین نیروهای مسلح وحدت فرماندهی خصوصا با حضور شهید صیاد شیرازی به وجود آمد و ما توانستیم این پیروزی‌ها را بدست آوریم. عامل پیروزی ما این‌ها بود و گرنه ما نسبت به دشمن برتری دیگری نداشتیم.

,

وی یادآور شد: یکی از افتخارات استان یزد در عملیات بیت‌المقدس حضور سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی در قرارگاه مرکزی کربلا بود که ایشان حضور پیدا کردند و رمز عملیات را ایشان گفتند. سه مرحله اول عملیات، رمز عملیات «یا علی‌ابن‌ابی‌طالب» بود و مرحله چهارم که آزادسازی خرمشهر بود رمز عملیات «یا محمدبن‌عبدالله» بود.

,

مسؤول سابق بیناد شهید یزد اظهار داشت: بعد از آزادسازی خرمشهر اسرائیل به سوریه حمله کرد و یک سری بدون هماهنگی امام، افرادی را به سوریه اعزام کردند و امام پیش‌بینی تاریخی خودشان را بیان کردند و گفتند «راه قدس از کربلا می‌گذرد». ما الان نردیکی قدس هستیم و ان‌شالله پیروزی ما در بیت‌المقدس و نماز به امامت رهبر انقلاب در قدس شریف را خواهیم داشت. این پیش‌بینی حضرت امام است.

,

فرهنگ‌دوست افزود: امام در طول مدت رهبری‌شان 14 تا پیش‌بینی کردند، که به غیر از سه چهارتای آن، بقیه همه‌اش عملی شده است. یکی سقوط رژیم صهیونستی و یکی هم فروپاشی استکبار جهانی است که این دو تا پیش‌بینی‌های امام هنوز عملیاتی نشده و ان‌شاالله عملی خواهد شد. همچنین یکی دیگر از پیش‌بینی‌های امام این است که این انقلاب به دست صاحب اصلی خودش حضرت امام زمان(عج) تحویل خواهد شد.

,

وی گفت: استان یزد در عملیات الی بیت‌المقدس 135 شهید تقدیم انقلاب کرد که 77 شهید مربوط به خود شهرستان یزد است و بقیه هم مربوط به شهرستان‌های دیگر استان هستند. همچنین حدود 2000 نیروزی یزدی در یگان‌های مختلف سپاه در دوران دفاع مقدس حضور داشنند. به اضافه اینکه برادران عزیز جهاد سازندگی و ارتش جمهوری اسلامی هم حضور داشتند. 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه