اخبار داغ

رسم ماندگار مردم چهار محال و بختیاری در ماه رمضان/ از پخت نان یوخا تا کاکولی پزون

رسم ماندگار مردم چهار محال و بختیاری در ماه رمضان/ از پخت نان یوخا تا کاکولی پزون
ماه رمضان در استان چهارمحال و بختیاری همراه با سنت‌هایی مبتنی‌بر فرهنگ و آداب و رسوم است که همه‌شان نویدبخش ماه مهربانی‌ها هستند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نینوز، در گوشه و کنار ایران اسلامی، آداب و رسوم خاص و متفاوتی برای مناسبت های مختلف سال نظیر ماه مبارک رمضان وجود دارد که هر کدام از این آیین ها و آداب و رسوم، برخاسته از فرهنگ عامه و اعتقادات مردمان آن مناطق است.

در استان چهارمحال و بختیاری هم این آداب و رسوم ویژه همواره وجود داشته و چون ریشه در فرهنگ غنی و اصیل اسلامی دارد نه تنها در گذر زمان دچار خللی نشده، بلکه روز به روز بر عظمت آن افزوده شده و مردم با شوق هر چه تمام به آن ها توجه دارند.

در این میان، آداب ماه مبارک رمضان، یکی از مصادیق فرهنگ عامه مردم مؤمن این دیار است که با ریشه های عمیق مذهبی مورد توجه همگان قرار دارد.

این رسوم از قرن ها پیش دارای غنای ویژه ای است که به چند مورد از آن ها اشاره می شود:‌

پخت نان یوخا رسوم قدیم بخش سامان
مردم روستای بخش سامان این استان قبل از ورود به ماه مبارک رمضان و زمانی که می خواهند به استقبال ماه مبارک رمضان بروند به پخت نذری به نام "نان یوخا" می پردازند.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نینوز,
,
,
,
,
,
,
,
, پخت نان یوخا رسوم قدیم بخش سامان,
,
,
, ,

نان یوخا توسط زنان روستایی در منازل تهیه می شود شامل نان و شیره ای است که از شیره انگور، گردو، بادام روغن حیوانی و ... تهیه می شود ودر اصل این نان از محصولات تهیه شده خود مردم تهیه می شود و در بین تمامی اهالی روستا توزیع می شود.

کاکولی پزون رسمی ماندگار در چهار محال و بختیای
کاکولی پزون یکی از آداب قدیمی است که در سرتاسر این استان انجام می شود.

در شب ۲۷ ماه رمضان تمامی شهرهای این استان کاکولی پزون را دارند و دراین شب هر خانواده با توجه به بضاعت مالی و برآورده شدن حاجت و استجابت دعا به پخت کاکولی پرداخته و در بین مردم توزیع می کنند.

,
,
, کاکولی پزون رسمی ماندگار در چهار محال و بختیای,
,
,
,
 
,
, ,

کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار(گردو،کشکش، بادام) تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و ....زده می شود و در تنور پخت می شود.

پخت کاکولی توسط زنان فامیل صورت می گیرد ودر این پخت این نان زنان با یکدیگرهمکاری دارند.

در شهرکرد افرادی که کاکولی پخته اند در امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون، کاکولیها را در بین زائران و نمازگزاران توزیع می کنند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه