اخبار داغ

کارشناس سیاسی:

اروپایی‌ها در مذاکرات سال‌های 82و83 نیز به تعهداتشان عمل نکردند/ خصوصی‌سازی به پیشرفت کشور و مشارکت مردم کمک می‌کند/ ایران از عضویت در NPT سودی نبرده است

اروپایی‌ها در مذاکرات سال‌های 82و83 نیز به تعهداتشان عمل نکردند/ خصوصی‌سازی به پیشرفت کشور و مشارکت مردم کمک می‌کند/ ایران از عضویت در NPT سودی نبرده است
کارشناس سیاسی گفت: قبل از مذاکرات برجام در سال‌های 1382 و 1383 ایران مذاکراتی با سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان داشت و آن‌ها تعهداتی را پذیرفته بودند اما به هیچ‌یک از آن‌ها عمل نکردند درحالی که ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کرده بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسن قدیری‌ابیانه کارشناس سیاسی، دکترای علوم استراتژیک و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و استرالیا در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: ما باید بدانیم که هر کشوری، چه اروپا، چه آمریکا و چه دیگر کشورها، براساس منافع خودشان عمل می‌کنند و تنها و تنها منافع خودشان را در نظر می‌گیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, محمدحسن قدیری‌ابیانه کارشناس سیاسی، دکترای علوم استراتژیک و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و استرالیا در گفت‌وگو با , خاورستان،, خاورستان, خاورستان,  اظهار کرد: ما باید بدانیم که هر کشوری، چه اروپا، چه آمریکا و چه دیگر کشورها، براساس منافع خودشان عمل می‌کنند و تنها و تنها منافع خودشان را در نظر می‌گیرند.,
 
,
وی افزود: هیچ معامله و قراردادی با ایران بسته نمی‌شود که نیت آن‌ها سودرساندن به کشور ما باشد بلکه سود بردن از کشور ما است.
,
 
,
کارشناس سیاسی با اشاره به این‌که ما نیز اگر قراردادی با کشورهای دیگر منعقد می‌سازیم سود خود را ملاک قرار می‌دهیم، گفت: زمانی این توافق شکل می‌گیرد که سود هر دو طرف در آن وجود داشته باشد، مگر کشوری بر یک کشور دیگر سلطه داشته باشد یا با نفوذ، رشوه یا تهدید قردادی را به دیگری تحمیل کند. 
,
 
,
قدیری‌ابیانه با بیان این‌که داشتن رابطه با یک کشور و مذاکره با آن یا عقد قراداد با آن کشور به معنی این نیست که آن کشور را دوست تلقی می‌کنیم بلکه ممکن است آن کشور دوست یا دشمن باشد، افزود: کما این‌که مذاکراتی که با صدام صورت گرفت و در نتیجه آن اسرای ما آزاد و خاک ما را ترک کردند به این دلیل نبود که حتی برای لحظه‌ای صدام را دشمن ندانیم بلکه تردیدی در دشمن بودن او وجود نداشت.
,
 
,
وی افزود: آن‌چه باعث شده بود که صدام معاهده 1975 را پاره کند و به این توافق تن دهد، وضعیت میدانی جبهه‌های جنگ و شکست‌های آن رژیم بود.
,
 
,
کارشناس سیاسی با اشاره به این‌که ما اگر با انگلستان و کشورهای اروپایی رابطه داریم، به این معنا نیست که ما انگلستان را دوست می‌دانیم، گفت: ما در دشمن‌بودن انگلستان تردیدی نداریم، قطعنامه‌ای نیست که علیه ایران صادر شده باشد و انگلیس جزو بانیان آن نباشد.
, در دشمن‌بودن انگلستان تردیدی نداریم,
 
,
قدیری‌ابیانه حمایت از تروریسم، حمایت از صدام و مشارکت در تحریم را از سوابق انگلستان خواند و خاطرنشان کرد: لذا ما با مذاکره با اروپا و داشتن روابط با آن و بستن قراردادها که منافع ما درآن لحاظ شده باشد، مخالفتی نداریم اما مخالفت نداشتنِ با مذاکره با آن‌ها به معنی داشتن اعتماد به آن‌ها نیست ضمن این‌که ما سابقه خلف وعده و دشمنی بسیاری از این کشورها را با ایران تجربه کرده‌ایم.
, به معنی داشتن اعتماد به آن‌ها نیست,
 
,
وی با اشاره به این‌که در رابطه با برجام، اروپایی‌ها اعلام کردند که خواستار حفظ برجام هستند، افزود: در مقابلِ تعهداتی که ایران در برجام داده بود، قرار بود موانعی از سر راه ایران که با تحریم‌های ظالمانه اعمال شده بود برداشته شود، پول‌های ما که در بانک‌های خارجی مسدود شده بود برگردد، موانع روابط بانکی و جابه‌جایی پول برداشته شود و همچنین محدودیت‌ها از فروش نفت ایران برداشته شود، در حقیقت قرار نبود آن‌ها چیزی به ما بدهند بلکه قرار بود این موانع از سر راه ما برداشته شود که نه در دولت ترامپ و نه اوباما و نه اروپایی‌ها برداشته نشد.
, در حقیقت قرار نبود آن‌ها چیزی به ما بدهند بلکه قرار بود این موانع از سر راه ما برداشته شود که نه در دولت ترامپ و نه اوباما و نه اروپایی‌ها برداشته نشد.,
 
,
کارشناس سیاسی گفت: قبل از مذاکرات برجام در سال‌های 1382 و 1383 ایران مذاکراتی با سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان داشت و آن‌ها تعهداتی را پذیرفته بودند اما به هیچ‌یک از آن‌ها عمل نکردند درحالی که ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کرده بود.
, کارشناس سیاسی گفت: قبل از مذاکرات برجام در سال‌های 1382 و 1383 ایران مذاکراتی با سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان داشت و آن‌ها تعهداتی را پذیرفته بودند اما به هیچ‌یک از آن‌ها عمل نکردند درحالی که ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کرده بود.,
 
,
قدیری‌ابیانه با اشاره به این‌که اروپایی‌ها تنها راه کسب اطمینان از صلح‌آمیزبودن هسته‌ای ایران را تعطیلی تمامی فعالیت‌های هسته‌ای کشور دانستند، یادآور شد: این درخواست آن‌ها با توافق قبلی مغایرت داشت بنابراین این فرصتی که به اروپایی‌ها داده شده است و این‌که گفتند "برای حفظ برجام تلاش می‌کنند" باید منافعی که قرار بود ایران از برجام ببرد را به طور کامل تأمین و تضمین کنند.
,
 
,
وی با بیان این‌که قول اروپایی‌ها تضمین محسوب نمی‌شود، افزود: بدقولی، فریب‌کاری، بدعهدی و دروغگویی جزو ذات سیاست‌خارجی کشورهای غربی است، آن‌ها معتقدند اگر بتوانند با فریب‌کاری، سودی را حاصل کنند، چرا نکنند؟ که در این صورت برجام حفظ نخواهد شد.
,
 
,
کارشناس سیاسی به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند "ما برای عمل به وظایف خویش و تحقق پیشرفت کشور نباید منتظر توافق 5+1 می‌بودیم یا منتظر توافق با اروپایی‌ها باشیم" اشاره کرد و گفت: ما باید کار خود را با این فرض انجام دهیم که اگر آن‌ها نه‌تنها به تعهدات خود عمل نکنند بلکه بر کارشکنی‌های خویش نیز بیافزایند، در حقیقت دستگاه‌های مختلف کشور، بخش خصوصی و مردم باید عمل به اقتصاد مقاومتی را با جدیت دنبال کنند.
,
 
,
قدیری‌ابیانه با بیان این‌که عمل به اقتصاد مقاومتی مانعی برای داشتن روابط خارجی یا تلاش برای بهبود آن نیست، تصریح کرد: ما باید بدانیم هرچه در عرصه‌های مختلف تواناتر باشیم، امید آن‌ها برای تأثیر تحریم‌ها کمتر خواهد شد و اشتیاق آن‌ها برای کار اقتصادی با ایران فزونی خواهد یافت.
,  عمل به اقتصاد مقاومتی مانعی برای داشتن روابط خارجی یا تلاش برای بهبود آن نیست,
 
,
وی با بیان این‌که در حقیقت "اقتصاد مردمی" ویژگی اقتصاد مقاومتی است، افزود: مردم باید وارد عرصه‌های مختلف اقتصادی شوند، کار و تلاش آحاد مردم از یک طرف و پرهیز از اسراف و رعایت الگوهای مصرف از سوی دیگر، اجتناب از خرید کالاهای خارجی و ترجیح خرید کالای ایرانی نسبت به خرید کالای خارجی، رعایت انضباط اجتماعی و اقتصادی، بخشی از عناصر مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است.
, قتصاد مردمی, اقتصاد مقاومتی,
 
,
کارشناس سیاسی با اشاره به این‌که خصوصی‌سازی به پیشرفت کشور و مشارکت مردم کمک می‌کند، گفت: تحقق اصل 44 قانون اساسی یعنی خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی به مردم با رعایت سلامت در واگذاری‌ها از مواردی است که مقام معظم رهبری به طور مکرر از دولت‌های گذشته خواسته است.
,
 
,
قدیری‌ابیانه با بیان این‌که مطابق با معاهده NPT کشورها نباید به سمت سلاح هسته‌ای بروند یادآور شد: ما به سوخت 20 درصد برای تأمین صفحات سوخت مربوط به راکتور هسته‌ای برای ساخت رادیوداروها که جنبه درمانی و پزشکی دارد نیازمند بودیم که فروش صفحات سوخت را برای ما تحریم کرده بودند تا سلامت یک میلیون ایرانی را به گروگان بگیرند که به همت دانشمندان هسته‌ای به خصوص شهید شهریاری توانستیم خودمان آن را تأمین کنیم.
, تحریم کرده بودند تا سلامت یک میلیون ایرانی را به گروگان بگیرند,
 
,
وی با بیان این‌که در برجام ضمانت دادند که صفحات سوخت 20 درصد را به ما بفروشند، افزود: بنابراین تولید اورانیوم 20 درصد جزو جنبه‌های صلح‌آمیز است ضمنا برای هسته‌ای کردن سوخت کشتی‌ها نیاز به تأمین اورانیوم با غنای 60 درصد داریم که آن هم جزو جنبه‌های صلح‌آمیز است ضمن این‌که ایران می‌تواند به عنوان یک تجارت، اورانیم را در سطح بالا غنی‌سازی کرده و به کشورهایی که برای مقاصد صلح‌آمیز از آن استفاده می‌کنند، بفروشد.
,
 
,
کارشناس سیاسی با بیان این‌که در صورتی که تعهدات غربی در رابطه با برجام عملی نشود، عملا برجامی وجود نخواهد داشت، گفت: ایران می‌تواند صرفا در چهارچوب NPT عمل کند ضمن این‌که کشورهای دارای بمب هسته‌ای نیز باید خلع سلاح هسته‌ای شوند. 
,
 
,
قدیری با بیان این‌که متاسفانه ایران از عضویت در NPT سودی نبرده است، عنوان کرد: ایران همواره به تعهدات خود در NPT عمل کرده است اما سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای و سایر کشورها به تعهدات‌شان در حمایت از برخورداری ایران از مواهب صلح‌آمیز هسته‌ای نه‌تنها عمل نکردند بلکه همواره بر محدودیت‌ها افزودند لذا حتی خروج از NPT نیز یکی از گزینه‌های روی میز ایران است.
, قدیری با بیان این‌که متاسفانه ایران از عضویت در NPT سودی نبرده است، عنوان کرد: ایران همواره به تعهدات خود در NPT عمل کرده است اما سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای و سایر کشورها به تعهدات‌شان در حمایت از برخورداری ایران از مواهب صلح‌آمیز هسته‌ای نه‌تنها عمل نکردند بلکه , همواره بر محدودیت‌ها افزودند,  لذا حتی خروج از NPT نیز یکی از گزینه‌های روی میز ایران است.,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه