اخبار داغ

صنایع تبدیلی؛ ناجی اقتصاد و بیکاری کردستان

صنایع تبدیلی؛ ناجی اقتصاد و بیکاری کردستان
استان کردستان ظرفیت های ویژه ای در زمینه کشاورزی دارد که می تواند نه تنها اقتصاد استان، بلکه اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، استان کردستان ظرفیت های ویژه ای در زمینه کشاورزی دارد که می تواند نه تنها  اقتصاد استان، بلکه اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد.استان کردستان قطب کشاورزی، دامداری وباغداری کشوراست .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی،,

 

,

در گذشته اقتصاد استان بر اساس فعالیت‌های دامداری و کشاورزی بوده ،اما امروزه به دلیل تغییر و تحول زیاد در وضعیت اجتماعی، وضعیت اقتصادی نیز دستخوش تغییراتی گشته است. کشاورزی از ارکان مهم اقتصادی کردستان است و بیشتر در دشت‌ها و جلگه‌ها و دره‌های وسیع رواج دارد در دشت‌ها و جلگه‌ها در فصل تابستان گندم، ذرت و توتون کشت می‌شود به دلیل برخورداری از شرایط طبیعی مناسب و مراتع سبز و پوشش گیاهی غنی و همچنین ویژگی‌های اقلیمی و توپوگرافی مساعد، دامداری از فعالیت‌های بسیار کهن در استان محسوب می‌شود.

,

 

,

استان کردستان به لحاظ دارا بودن پتانسیل‌های خوب از جمله آب و خاک و معادن می‌تواند در زمینه تولیدات صنعتی رشد و توسعه یابد ظرفیت ها و استعدادهای استان کردستان جهت توسعه بسیار بالا است و با سرمایه گذاری بر روی این ظرفیت ها می توان استان را به توسعه رساند. علی رغم این توانمندی های کشاورزی کردستان، متاسفانه هنوز در این استان، اکثر محصولات تولیدی به صورت خام به فروش می رسد و جای خالی صنایع تبدیلی همچنان خالی ست سری به میان کشاورزان زده ایم و نظرات ان ها را در این رابطه جویا شدیم که در ادامه می خوانید

,

.

,

, ,

 

,

اگر چنین صنایع تبدیلی در استان وجود داشت بهتر می توانستیم کار کنیم

, اگر چنین صنایع تبدیلی در استان وجود داشت بهتر می توانستیم کار کنیم,

 

,

یکی از باغداران که در قلیان روستایی نزدیک سنندج مشغول باغداری است در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به دلیل کمبود و نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در استان سالانه  چندین هزارتن از انواع میوه ها با کیفیت عالی  با قیمت هایی بسیار کم برای تهیه  به کمپوت و تبدیل به  صنایع  خوراکی دیگربه دیگر استان ها فروخته  می شود در حالیکه اگر چنین صنایع تبدیلی در استان وجود داشت بهتر می توانستیم کار کنیم و مشکلاتمان نیز کمتر می شد.

,

 

,

خلیل امام قلی ادامه داد: کشاورزان زحمت زیادی می کشند ولی زمان برداشت محصولات به دلیل نبود صنایع تبدیلی و اینکه محصولاتشان از بین نرود مجبورند ان را با قیمت کم به دیگر شهر ها بفروشند.

,

 

,

امام قلی افزود: در حال حاضر چندین فرزند تحصیل کرده دارم که همگی بیکار هستند و با خریدن این باغ سعی کرده ام که تا حدودی برای ان ها شغلی فراهم کرده باشم ولی در صورتی که  دولت با دادن وام های کم بهره به ما کمک می کرد می توانستیم با راه اندازی واحدهای تیدیلی کوچک هم از بیکاری کاسته باشیم و هم محصولاتمان را نیز با سود بیشتری می فروختیم و به بازار عرضه می کردیم.

,

 

,

, ,

 

,

یکی دیگر از کشاورزان که هر ساله زمین هایش به زیر کشت سیب زمینی می رود در گفتگو با خبرنگار تصریح کرد: با توجه به آب و هوای مناسب دشت های قروه و دهگلان هر ساله به سطح زیر کشت اضافه می‌شود و با توجه به کشت این محصول  و محدودیت آب در این شهرستان ها می‌توان برای این محصول سرمایه‌گذاری کرد.

,

 

,

علی قادر مرزی افزود: اگر صنایع تبدیلی در استان وجود داشت به راحتی می توانستیم محصولات خود را تبدیل به چیپس، انواع غذاهایی که از این محصول به دست می آید بکنیم و مجبور نبودیم انن را با قیمت بسیار کم به دلالان شهرهای دیگر فروخته .

,

 

,

قادر مرزی افزود: برخی از سال ها به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان و اضافه کشت مجبوریم این محصول خود را انبار کنیم که وقتی هم انبار می کنیم بیش از دو سوم محصولمان از بین می رود و مجبوریم انها را دور بریزیم.

,

 

,

یکی دیگر از کشاورزان که سالانه چندین هزار تن توت فرنگی برداشت می کند با اشاره به خلأ صنایع تبدیلی اظهار کرد: متأسفانه با توجه به نبود صنایع  تبدیلی وبسته‌بندی مدرن، این محصول به صورت خام به استان‌های دیگر از جمله تهران، تبریز وخراسان صادر می‌شود و با برند همان استان در کشور یا در خارج از کشور توزیع می‌شود.

,

 

,

 

,


وی ادامه داد: اگر این صنعت در شهرستان وجود داشت، با توجه به کیفیت بالای  ان می‌توانستیم با برند این استان و با بسته‌بندی مدرن به جاهای دیگر صادر کنیم که در این صورت  ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت و به اشتغالزایی استان کمک می‌کرد.

,
,

 

,

, ,

 

,

نبود صنایع تبدیلی در استان کردستان یکی از بزرگ ترین معضلات است

, نبود صنایع تبدیلی در استان کردستان یکی از بزرگ ترین معضلات است,

 

,

علی کریم نژاد کارشناس ارشد کشاورزی گفت: نبود صنایع تبدیلی در استان کردستان یکی از بزرگ ترین معضلات است.

,

 

,

وی ادامه داد:غالب مردم شهرستان های استان معیشت خود را از طریق حوزه دامداری و کشاورزی بدست می آورند و نیاز است تا مطالبات و مشکلات این حوزه مورد بررسی دقیق و جدی قرار گیرد

,

 

,

کریم نژاد افزود:نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش های زارعت، دامداری و باغ داری باعث شده، که کشاورزان کردستانی تولیدات خودرا به صورت خام به بازار عرضه کنند.

,

 

,

کریم نزاد اضافه کرد: توجه و تمرکز بر پتانسیل ها و قابلیت های منطقه ای در برنامه ریزی ها  بسیار باید مورد توجه کارگزاران استانی قرار بگیرد که این مهم، با تشکیل کارگروه های متخصص و صاحبنظر قابل حصول است. از جمله این پتانسیل های بومی، حوزه های کشاورزی و دامپروری است که در طول تاریخ، شغل اصلی مردمان این دیار و بلکه مزیت و مشخصه مردمان کرد و ساکنان استان کردستان بوده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه