اخبار داغ

وعده‎های 14 ساله رفع فاجعه زیست‎محیطی زریوار قرار است تا 5 ماه آینده عملی شود!

وعده‎های 14 ساله رفع فاجعه زیست‎محیطی زریوار قرار است تا 5 ماه آینده عملی شود!
قریب به 14 سال است که مدیریت های مختلف در استان کردستان می‌خواهند مانع ورود فاضلاب های مرگبار به زریوار شوند که گویا به گفته معاون استاندار کردستان قرار است این ممانعت تا 5 ماه آینده اتفاق بیفتد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، دقیقا از ‌سال ٨٣ تا به امروز کارگروه‌های بی‌شماری برای نجات حیات روبه موت دریاچه زریوار که یکی از عوامل آن ورود فاضلاب به دریاچه بوده برگزار شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

مدیرکل سابق محیط زیست کردستان در رابطه با مدیریت زریوار به صراحت گفته بود: براساس تعریف شاخص‌های پایش و نامگذاری منابع آبی در کشور و جهان، منبع آبی زریوار در زمره تالاب و پناهگاه حیات وحش قرار می‌گیرد نه دریاچه!

,

 

,

«عبدالوحید ریاضی‌فر» در زمان تصدی مدیرکلی محیط زیست کردستان، از مدیریت چندگانه ادارات دولتی که برحیات زریوار تحمیل می‌شود انتقاد و ابراز امیدواری کرده بود که دستور و حمایت استاندار وقت، به این چالش چندگانه مدیریتی در تالاب زریوار پایان دهد.

,

 

,

او همچنان به احداث سد خاکی دایک در ضلع جنوبی زریوار که در‌ سال ٧٦ توسط وزارت نیرو به بهره‌برداری رسیده است، اعتراض داشت و معتقد بود که میزان رسوب‌گذاری ناشی از دیوار و تاج این سد، موجب تخریب و نابودی زریوار می‌شود.

,

 

,

او حجم رسوب‌گذاری و ورود فاضلاب روستایی و فضولات حیوانی ازطریق رودخانه «دره تفی» به درون تالاب را از دیگر تهدیدهای حیات زریوار برشمرده  بود.

,

 

,

, ,

 

,

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان نیز در همین زمان اعتراف کرده بود که تا اوایل امسال (سال 94)، در شبانه‌روز یک‌میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر فاضلاب شهری و روستایی به درون دریاچه زریوار سرازیر می‌شود که این اتفاق، یک فاجعه زیست‌محیطی است.

,

 

,

دکتر هوشیار سایه میری مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مریوان نیز سال گذشته با ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب هدایت فاضلاب تعدادی از محله های مریوان از جمله انتهای فاز2 بهاران ، محله پشت ترمینال سابق، شهرک زاگرس و ... که به صورت روباز و کاملا غیر بهداشتی در کانال هایی تجمیع و مستقیما وارد دریاچه زریبار می گردد، گفته بود: اولویت اصلی دستگاه های مرتبط این حوزه باید هدایت اصولی و رعایت موازین بهداشتی در دفع فاضلاب شهری و هدایت به تصفیه خانه فاضلاب مریوان و جلوگیری از ورود آن به دریاچه زریوار باشد.

,

 

,

او با حیاتی دانستن این موضوع تأکید کرده بود: در صورت عدم ساماندهی فوری موضوع فاضلاب حاشیه شهر مریوان و ورود این پساب ها به دریاچه، علاوه بر در معرض خطر جدی قرار گرفتن سلامت محیط زیست و جانداران دریاچه و همچنین مسیر هدایت این فاضلاب ها، در صورت بروز بحران  بیماری های عفونی ، سلامت شهروندان و همچنین مسافران و گردشگرانی که در ایام تعطیلات در مریوان اقامت دارند، ممکن است مورد تهدید قرار گیرد.

,

 

,

, ,

 

,

معاون امور عمرانی استاندار کردستان هم سال گذشته در جلسه کارگروه استانی برنامه مدیریت جامع تالاب زریوار با بیان اینکه یکی از مهمترین نیازها در بحث نجات بخشی دریاچه زریوار، جلوگیری از ورود هرنوع فاضلاب به این دریاچه است، گفته بود: بخش قابل توجهی از کار در این حوزه انجام شده ولی برای تحقق کامل اهداف و برنامه های در دست اجرا نیاز به اعتبار داریم.

,

 

,

گویا این تأمین اعتبار صورت گرفته و امیر قادری پنجشنبه گذشته در جلسه بررسی مشکلات پروژه های عمرانی مریوان اظهار کرده بود: یکی از دغدغه های جدی در این شهر جمع آوری و هدایت آبهای سطحی و همچنین فاضلاب بویژه در مناطق نزدیک به دریاچه زریوار است.

,

 

,

او عنوان کرده است: با توجه به اولویت دار بودن این مسئله، مبلغ 2.9 میلیارد تومان اعتبار از محل ماده 10 و 12 که اعتبارات حوادث است برای جمع آوری فاضلاب در محلات سردوشی و استادیوم و سایر نقاط همجوار به زریوار در نظر گرفته شد تا شرکت آب و فاضلاب شهری استان و امور آبفا شهر مریوان طی حداکثر 5 ماه کار ساماندهی این محلات را به اتمام برساند.

,

 

,

معاون عمرانی استاندار کردستان خاطرنشان کرده است: مابقی اعتبار مورد نیاز را نیز شرکت آبفا از محل منابع داخلی تأمین می کند تا با اجرای این پروژه دیگر فاضلابی از سمت شهر وارد زریوار نشود.

,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه