اخبار داغ

یادداشت؛

تاملى بر اهداف و نتایج حمله رژیم سعودی به یمن

تاملى بر اهداف و نتایج حمله رژیم سعودی به یمن
ششم فروردین ماه مصادف است با سالروز حمله ددمنشانه سعودی‌ها به ملت مظلوم یمن که در فروردین ۱۳۹۴ به بهانه حمایت از رئیس‌جمهوری فراری یمن، همه‌جانبه به این کشور حمله کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما ؛ امروز با گذشت سه سال از حمله سعودی‌ها، هیچ دستاوردی برای آن‌ها حاصل نشده است و رژیم سعودی که آمده بود ظرف سه ماه پرونده یمن را ببندد و پیروز این جنگ بیرون آید، با وجود بکارگیری انواع تجهیزات مدرن خریداری شده از غرب و میلیاردها دلار هزینه، این ملت یمن است که با دستان خالی پیروز جنگ سه ساله هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما ؛,

انقلاب مردم یمن در سال ۲۰۱۱ منجر به فرار «عبدالله صالح» رئیس جمهور پیشین این کشور به عربستان شد. پس از این ماجرا «عبدربه منصورهادى» به‌ عنوان رئیس جمهور موقت یمن انتخاب شد، اما در عمل وى نتوانست انتظارات مردم انقلابى یمن را برآورده کند.

,

عربستان هدف از حمله خود را حمایت از منصورهادى رئیس جمهور در جهت بازگشت به قدرت بیان کرد.

,

در درجه اول رقابت‌هاى منطقه‌اى ایران و عربستان و تلاش آل سعود براى تغییر موازنه قدرت به نفع خود به‌عنوان مهم‌ترین دلیل شروع جنگ مطرح است. در واقع عربستان خود را در رقابتى پایان ناپذیر با ایران مى‌داند و از همین رو یمن نیز به‌عنوان یکى از صحنه‌هاى تقابل ریاض و تهران تبدیل شد.

,

براساس گزارش‌ها تعداد کشته‌ها در هزارمین روز این جنگ ۱۳ هزار و ۶۰۳ نفر بودند که از این تعداد ۲۸۸۷ نفر کودک و ۲۰۲۷ تن دیگر زن بودند. ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر نیز از مردم یمن آواره شدند.

,

عربستان و امارات در سال ۹۷ هزینه‌هاى بیشترى را متحمل خواهند شد و موشک‌هاى بیشترى از سوى انصارالله به این دو کشور شلیک خواهد شد.

,

عربستان به همراه امارات و برخى دیگر از ریزکشورهاى عربى از روز ششم فروردین ماه ۹۴ به بهانه حمایت از رئیس جمهور فراری یمن به این کشور حمله کرده‌اند و در طى سه سال گذشته ائتلاف سعودى در بسیارى از حوزه‌ها در برابر انقلابیون یمن شکست را قبول کرده است. در واقع عربستان تنها با کمک‌هاى تسلیحاتى آمریکا و انگلیس توانسته است تا بزرگترین بحران ۵۰ سال اخیر جهان را رقم بزند و هزاران غیر نظامى را به شهادت برساند.

,

واشنگتن و لندن نیز با فروش سلاح‌هاى مدرن به ریلاض، دلارهاى نفتى را از ریاض به کشورهاى خود انتقال داده‌اند. اکنون سه سال از این نبرد گذشته و هیچ دورنمایى براى پایان آن دیده نمى‌شود. از طرف دیگر امارات و عربستان نیز در جنوب یمن دچار تضاد منافع شده‌اند و بارها نیروهاى دو طرف رودرروى یکدیگر صف آرایى کرده‌اند و همین مسأله بحران یمن را پیچیده تر کرده است. براى ترسیم آینده پیش روى این بحران در ابتدا باید اهداف شروع جنگ وهم‌چنین نتایج آن بررسى شوند.

,

* روند شروع جنگ یمن‌

,

انقلاب مردم یمن در سال ۲۰۱۱ منجر به فرار عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین این کشور به عربستان شد. پس از این ماجرا عبدربه منصورهادى به‌عنوان رئیس جمهور موقت یمن انتخاب شد، اما در عمل وى نتوانست انتظارات مردم انقلابى یمن را برآورده کند. به‌همین‌دلیل زمانى که طى یک همه پرسى یکجانبه در سال ۲۰۱۴ منصورهادى به‌عنوان رئیس دائم یمن انتخاب شد جنبش انصارالله به همراه جنبش حراک در جنوب یمن ضمن تحریم این همه پرسى به‌شدت با اقدامات منصورهادى مخالفت کردند. در ادامه این روند در فوریه ۲۰۱۵ عوض بن مبارک رئیس دفتر منصورهادى به اتهام جاسوسى توسط جنبش انصارالله بازداشت شد و این مسأله باعث شد تا منصورهادى و خالد بحاح نخست وزیر یمن با هدف فشار بر انصارالله استعفا دهند. جنبش انصارالله در واکنش به این استعفا بیانیه قانون اساسى صادر و طبق آن شوراى ریاست جمهورى تشکیل و مجلس نمایندگان منحل شد. پس از این مسأله منصورهادى به عدن فرار کرد و از کشورهاى شوراى همکارى خلیج فارس خواستار دخالت نظامى در یمن شد. به‌دنبال این درخواست ائتلاف متجاوزان تشکیل و یمن مورد حمله قرار گرفت.

,

* اهداف حمله به یمن‌

,

عربستان هدف از حمله خود را حمایت از منصورهادى رئیس جمهورهادى در جهت بازگشت به قدرت بیان کرد. اما این مسأله کاملا ظاهرى بود و عربستان به‌دنبال اهداف خود بود. در واقع با تغییر تیم حاکم بر دربار سعودى پس از مرگ ملک عبدالله، محمد بن سلمان وزیر دفاع وقت که به‌دنبال تهاجمى کردن سیاست خارجى عربستان در منطقه بود سعى داشت که با حمله به یمن به‌نوعى مشروعیت داخلى و بین‌المللى براى خود کسب کند. بن سلمان در این مسیر یک نبرد و جنگ دو هفته‌اى را پیش بینى کرده بود اما بر خلاف پیش بینى وى، این جنگ وارد چهارمین سال خود شده و یمن تبدیل به باتلاق بن سلمان شده است.

,

در درجه اول رقابت‌هاى منطقه‌اى ایران و عربستان و تلاش آل سعود براى تغییر موازنه قدرت به نفع خود به‌عنوان مهم‌ترین دلیل شروع جنگ مطرح است. در واقع عربستان خود را در رقابتى پایان ناپذیر با ایران مى‌داند و از همین رو یمن نیز به‌عنوان یکى از صحنه‌هاى تقابل ریاض و تهران تبدیل شد. علاوه بر این عربستان انصارالله یمن را به‌عنوان نسخه دوم حزب‌الله لبنان دانسته و اعلام کرده که اجازه شکل‌گیرى حزب‌الله دوم در مرزهاى جنوبى خود را نخواهد داد. از سوى دیگر انقلاب یمن باعث شده بود که گروه‌هاى داخلى به‌دنبال ایجاد نوعى دموکراسى و تقسیم قدرت در یمن باشند و این به‌معناى اتحاد یمن و تقویت این کشور بود. یمن مستقل و قدرتمند براى عربستان همواره یک تهدید بزرگ بوده است و ازاین‌رو انقلاب مردم یمن از نظر عربستان به‌معناى تشکیل یک یمن مقتدرو مستقل بود و به‌همین‌دلیل عربستان با هدف تضعیف این کشور حملات خود را در سه سال گذشته ادامه داده است.

,

* نتایج جنگ سه ساله‌

,

جنگ سه ساله یمن باعث شده است که این کشور فقیر عربى خسارت‌هاى زیاد را متحمل شود. براساس گزارش مرکز حقوق و توسعه در صنعا تعداد کشته‌ها در هزارمین روز این جنگ ۱۳ هزار و ۶۰۳ نفر بودند که از این تعداد ۲۸۸۷ نفر کودک و ۲۰۲۷ تن دیگر زن بودند. علاوه بر این ۲۱ هزار تن دیگر زخمى شدند. در ۳۳ ماه نخست این تجاوز، ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر از مردم یمن آواره شدند. علاوه بر این خسارت‌هاى مادى و معنوى ناشى از حملات ائتلاف سعودى باعث نابودى زیرساخت‌هاى یمن شده است. طبق آخرین گزارش‌ها، ۴۰۹۳۵۶ خانه، ۸۲۶ مسجد، ۸۲۷ مدرسه، ۱۱۸ مرکز آموزشى و دانشگاهى، ۳۰۱ بیمارستان و بهدارى، ۵۲۴ منبع آب آشامیدنى، ۱۰۶ مرکزآموزشى، ۱۵ فرودگاه، ۲۱۴۴ جاده و پل، ۵۴۸ کامیون مواد غذایى و ۶۹۲ فروشگاه مواد غذایى تخریب و نابود شده‌اند. علاوه بر این طبق اعلام صلیب سرخ، ۸۰ درصد مردم یمن به آب آشامیدنى، غذا، سوخت و تجهیزات بهداشتى دسترسى ندارند. هم‌چنین به‌دنبال حملات عربستان و نابودى زیرساخت‌هاى بهداشتى ۲۲ استان یمن شاهد شیوع بیمارى وبا بوده و بیش از یک میلیون نفر به این بیملارى مبتلا شده و ۲ هزار نفر نیز قربانى شده‌اند. علاوه بر این طبق اعلام وزارت داریى یمن نرخ بیکارى به‌دنبال حمله عربستان به ۶۰ درصد رسیده و ۸۵ درصد افراد جامع زیر خط فقر زندگى مى‌کنند.

,

اما انقلابیون یمن نیز با حمله به استان‌هاى جنوبى عربستان باعث تحمیل خسارت‌هاى زیادى بر عربستان شده‌اند. در ۳۳ ماه نخست این جنگ، ۱۲۰۰ تانک و خودروى زرهى عربستان، ۱۲ آپاچى و ۵ جنگنده اف ۱۵ و اف ۱۶ و هم‌چنین ۱۰ کشتى جنگى و ده‌ها قایق جنگى توسط انقلابیون یمن منهدم شده‌اند. علاوه بر این حمله عربستان به یمن باعث کاهش ذخایر ارزى ریاض از ۷۳۷ میلیارد دلار به ۴۳۷ میلیارد دلار شده است. در واقع به‌دنبال شکست‌هاى متعدد آل سعود در جنگ یمن اخیرا پادشاه عربستان رئیس ستاد ارتش به همراه فرمانده نیروى هوایى و زمینى ارتش این کشور را برکنار کرد. هم‌چنین این جنگ باعث شده است تا رسانه‌هاى مستقل غربى بن سلمان را به‌عنوان جنایتکار جنگى معرفى کنند و در سفر وى به انگلیس نهادهاى حقوقى و مدنى علیه وى اعتراضات بسیارى انجام دادند.

,

* پایان سخن‌

,

با توجه به اهداف شروع جنگ یمن و هم‌چنین خسارت‌هاى یمن و عربستان در این جنگ، به نظر مى‌رسد که پایان جنگ در سال ۹۷ بسیار دور از انتظار باشد. در واقع عربستان بدون دستاورد ملموس بعید است که حاضر به خروج از این بحران باشد. ریاض به‌دنبال آن است تا با یک دستاورد میدانى ملموس به پاى میز مذاکره برود و در طرف مقابل انصارالله نیز هرگونه مذاکره را منوط و مشروط به توقف حملات ریاض مى‌داند. به‌همین‌دلیل محتمل‌ترین سناریو در سال ۹۷ تلاش عربستان براى تشدید حملات و فرسایشى کردن نبرد خواهد بود. البته همزمان با این سناریو، امارات نیز تلاش‌هاى خود را با هدف تجزیه یمن تشدید خواهد کرد. در نتیجه این دو سناریو عربستان و امارات در سال ۹۷ هزینه‌هاى بیشترى را متحمل خواهند شد و موشک‌هاى بیشترى از سوى انصارالله به این دو کشور شلیک خواهد شد. در کل مى‌توان تأکید کرد که عربستان در شرایط کنونى به‌دنبال دستیابى به حداقلِ دستاوردها با هدف رهایى از باتلاق یمن است. طبق آمار رسانه‌هاى غربى عربستان روزانه نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار در جنگ یمن خسارت‌بیند و همین مسأله با توجه به کسرى بودجه این کشور مى‌تواند مهم‌ترین دلیل براى تلاش آل سعود از باتلاق یمن باشد.

,

علیرضا کلاگر 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه