اخبار داغ

نائب رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان زنجان:

افزایش قیمت جهانی، موجب گران شدن مس شده است/ متغییر بودن قیمت ها به دلیل عدم نظارت

افزایش قیمت جهانی، موجب گران شدن مس شده است/ متغییر بودن قیمت ها به دلیل عدم نظارت
نائب رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان استان زنجان گفت:در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت جهانی، قیمت کالاهای تولید شده در استان زنجان نیز افزایش یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محمد رضا جرجیسی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،با اشاره به نوسانات ارزی پیش آمده در کشور، اظهار داشت:قیمت صنایع مس با نوسانات جهانی دلار تعیین می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مس در زنجان افزایش یافته است، افزود: به دلیل افزایش قیمت جهانی مس، این کالای ایرانی نیز با افزایش قیمت مواجه بوده است.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: در شش ماهه اول سال جاری  نرخ مس طبق نوسانات ارائه می شود.

,

نائب رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ما به صورت رندمی بازار را رصد می کنیم، افزود: برخی از واحدها افزایش بیشتری داشته و برخی نیز با قیمت کمتری ارائه می کنند.

,

جرجیسی بیان داشت: در حال حاضر گرده مس خام در بازار با قیمت های متفاوت 46 و 500 و 43 و 48 هزار تومان ارائه می شود.

,

وی با بیان اینکه عدم نظارت بر بازار موجب تغییر قیمت از کارگاهی به کارگاه دیگر شده است، گفت: باید نظارت بر قیمت های ارائه شده انجام شود.

,

گفتنی است،قدمت استفاده از مس بر اساس مدارک و شواهد باستانشناسی به 9500 ق.م می رسد و تا قبل از هزاره 5 ق.م(کشف ذوب مس) به صورت خالص بکار رفته و از شیوه چکش کاری سرد برای شکل دادن به آن استفاده می شده است.

,

 امروزه با استناد به مدارک غیرقابل انکار که از گوشه کنار ایران یافت شده است،می توان شمال و مرکز ایران را جزء  قدیمی ترین مراکز فلزکاری جهان و نیز فلزکاران ایران از پیشگامان کشف ذوب مس در جهان باستان دانست که فراوانی معادن مس در ایران، مؤید این نکته است.

,

با توجه به کشف کوره ذوب مس در سگز آباد قزوین واقع در ((تپه قبرستان))، توسط ((دکتر مجدزاده))  و نزدیک بودن این منطقه از لحاظ جغرافیایی به زنجان، که احتمالاً اولین کوره ذوب مس است و نیز وجود معادن بزرگ مس در منطقه نظیر معدن مس ((رشید آباد)) می توان به قدمت استفاده از این فلز در زنجان پی برد.

,

 با ممنوعیت استفاده از طلا و نقره برای ساخت ظروف، روند استفاده از فلزاتی چون مس افزایش یافت. زیرا فلزی چکش خوار، شکل پذیر، با قابلیت تورق و مفتول شدن و اجرای تزئینات مختلفی چون مشبک کاری، قلمزنی، حکاکی، فلزکوبی، ترصیع و کنده کاری و ... ، است. در طول تاریخ درکنار دیگر کاربردهای مس از این فلز برای ضرب سکه نیز استفاده شده است.

,

اوج هنر فلزکاری دوره اسلامی مربوط به سلجوقیان است که در این دوره زنجان در کنار مراکزی چون خراسان، موصل، همدان قرار داشت.

,

در زمان حاضر خوشبختانه صنعت مس زنجان پس از یک رکود چند ساله دوباره احیاء شده است و مسگری های سنتی در کنار صنعتی شدن به این امر مشغول هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه