اخبار داغ

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان مطرح کرد؛

ولایتمداری ویژگی منحصر به فرد حضرت خدیجه (س) / سرزنش قریش خللی در اراده پولادین حضرت خدیجه وارد نکرد

ولایتمداری ویژگی منحصر به فرد حضرت خدیجه (س) / سرزنش قریش خللی در اراده پولادین حضرت خدیجه وارد نکرد
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: ولایتمداری و دفاع همه جانبه از اسلام و قرآن ویژگی منحصر به فرد حضرت خدیجه (س) بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام مسعود صفی یاری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،حضرت خدیجه (س) شخصیتی است که تمام زندگی خویش را وقف اسلام و ترویج آموزه‌های نورانی قرآن کرد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

وی اظهار کرد: حضرت خدیجه شایسته‌ترین زن، بهترین همسر و دوست داشتنی‌ترین مادری است که دنیا برخود دیده و جهان اسلام به خود می‌بالد که چنین شخصیتی را به‌عنوان الگو و اسوه خود قرار داده است.

,

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: در روزگار تنهایی پیامبر گرامی اسلام و غربت اسلام با جهاد مالی و مبانی به یاری دین خدا شتافت در این راه از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نشد.

,

صفی یاری تاکید کرد: این بانوی بزرگوار  سختی های زیادی در راه ترویج آموزه‌های دینی کشید و سرزنش و ملامت قریش و دشمنان اسلام کوچک‌ترین خللی در اراده پولادین و ایمان راسخ ایشان وارد نکرد.

,

وی افزود: حضرت خدیجه (س) از سویی همسری فداکار، از سویی مشاوری امین، از سوی دیگر سربازی جان برکف ودر عین حال انیس و مونس پیامبر اعظم (ص) بود و فرزند پاک و پربرکتی چون حضرت فاطمه زهرای مرضیه (س) را در دامن پرمهرش تربیت کرد و به جهان هدیه داد.

,

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان ابراز کرد: بانوان و دختران مسلمان جهان به‌ویژه ایران اسلامی باید با تأسی به حضرت خدیجه (س)، ولایتمداری و دفاع همه جانبه از اسلام و قرآن را مدنظر قرار داده و خدیجه‌وار در خط مقدم مبارزه با کفر، نفاق و فساد حرکت کنند.

,

 

,

*زندگینامه حضرت خدیجه کبری (س)

, *زندگینامه حضرت خدیجه کبری (س),

حضرت خدیجه کبری(س) حامی راستین حضرت ختمی مرتبت (ص) بود و جان و مال خویش را تقدیم مقام رسالت کرد و از میان همه زنان گیتی به عنوان رویشگاه برترین نسل و شریف ترین تبار بشریت انتخاب شد.

, .,

حضرت خدیجه(س) از خاندانی اصیل و ممتاز بنابر ادله تاریخی 68 سال قبل از هجرت در مکه به دنیا آمد.

, .,

 این بانوی بزرگوار به دلیل منش ارجمند و شخصیت ویژه به لقب هایی مفتخر گردیده که هر یک از القاب ترجمان بینش و منش بالایش و نشانگر بعدی از ابعاد چندگانه شخصیت ایشان است. برخی از القاب وی به استناد روایات، طاهره، مبارکه، صدیقه، زکیه، راضیه و کبری است.

, .,

 حضرت خدیجه(س) دارای کینه هایی نیز از جمله ام الزهرا، ام الصعالیک، ام الیتامی و ام المومنین بودند.

, .,

, , ,

حضرت خدیجه(س) از خانواده اشراف بود و میراثی داشت که آن را سرمایه نمود و به شرط مضاربه در کاروان بازرگانیقریش تجارت می کرد، ثروت وی به اندازه ای بود که در عصر جاهلیت او را بانوی قریش می نامیدند.

, .,

 حضرت خدیجه(س) بر اثر تدبیر و سعی و کوشش در تجارت و امور اقتصادی و هوشمندی توانسته بود از ثروتمندان عصر خود باشد، اما ناگفته نماند که هدف خدیجه(س) در تجارت، ثروت اندوزی نبود و هرگز تجارت را به عنوان وسیله ای برای کسب درآمدهای سرشار اما نامشروع به کار نبرد.

, .,

 ایشان هرگز درپی سودجویی و منفعت طلبی های شخصی و بی رویه نبود، بلکه تا سر حد امکان به درماندگان و یتیمان کمک می کرد و همانطور که ذکر شد او را به عنوان ام‌الصعالیک و ام الیتامی می خواندند و سرانجام همه ی اموالش را در راه اسلام صرف کرد.

, .,

حضرت خدیجه(س) هرچه داشت به پیغمبر اسلام (ص) بخشید و آن حضرت نیز به اعتراف دوست و دشمن کسی نبود که مال و ثروت بیاندوزد و چیزی برای روز مبادا نگه دارد و هر کس به او روی می آورد، دست خالی برنمی‌گشت.

, .,

در سال 618 م که بیست و پنج سال از عمر شریف پیامبر اکرم(ص) گذشته بود، حضرت خدیجه(س) را تزویج نمود در این ازدواج میمون و مبارک، یک سلسله جهات معنوی می باشد. ثمره ازدواج پرخیر و برکت حضرت نبی اکرم(ص) با حضرت خدیجه(س) بنابه روایات تاریخی، 6 فرزند است که 4 دختر و 2 پسر بوده اند.

, .,

خدیجه(س) که یار غمخوار پیامبر(ص) پیش از بعثت بود، پس از آن هم با تمام وجود حامی افکار و اندیشه های توحیدی او محسوب می شد. در حساس ترین شرایط زندگی پیامبر اسلام(ص)، چه آن زمان که وجود مبارکش در آستانه نزول وحی قرار داشت و همه چیز دگرگون شده بود و چه آن زمان که وحی الهی بر قلب پاکش نازل می شد و جهانی را به لرزه در می آورد، همواره رسول اکرم(ص) را به خوبی درک می کرد.

, .,

 آن حضرت را به درستی می شاخت و به امتیازات آن حضرت، پی برده بود. رسالت او را به روشنی فهمید و آن را با تمام جانش پذیرفت و با همه ی توان خود در راه تثبیت و گسترش آن ایستادگی کرد و به راستی که کمتر همسری می‌تواند این چنین حساس، فهمیده، باکمال و عمیق، عالم و واقع بین باشد.

, .,

در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، کمتر کسی از جامعه ی زنان، چون حضرت خدیجه کبری درخشیده است. خدیجه(س) بانویی است که بزرگترین افتخارش همسری پیامبر اکرم(ص) است

, ,

ایشان چنان شخصیتی داشت که حتی سال ها پس از رحلت وی، پیامبر اکرم(ص) هرگاه نام او را می شنید اشک بر گونه های آن حضرت جاری می شد.

, .,

یکی از امتیازات و ویژگی های برجسته حضرت خدیجه(س) انتخاب شایسته و بایسته و هوشمندانه ی او و پیشتازی اش در گزینش اسلام و گرایش به پیام زندگی ساز و عدالت آفرین آسمانی است که تحسین برانگیز و تاریخ ساز و الهام بخش است. اسلام آوردن خدیجه(س) بر آغاز دعوت عمومی پیامبر اکرم مقدم بوده است و حضرت خدیجه(س) نخستین کسی بود از زنان که مسلمان شد.

, .,

آنچه از احادیث، روایات و اعترافات علماء و دانمشندان اسلامی و همچنین شواهد تاریخی بدست می آید این است که حضرت خدیجه(س) در پذیرفتن اسلام جز پیشگام ترین افراد و به اصطلاح قرآن السابقون الاولون هستند که در صدر اسلام ملاک مهمی برای فضیلت و برتری بوده است.

, .,

حضرت خدیجه(س) برای تقویت ایمان و اطمینان قلبی اش، تلاش های فراوانی در جهت معرفت، شناخت کمالات، روحیات و صفات پیامبر(ص) انجام دادند. حضرت خدیجه(س) در زمینه ها و ابعاد مختلفی حامی اسلام و پیامبر(ص) بودند.

, .,

حضرت خدیجه (س) سه سال قبل از هجرت بیمار شد. چون بیماری خدیجه شدت یافت، عرض کرد: یا رسول الله! چند وصیت دارم: من در حق تو کوتاهی کردم، مرا عفو کن.

, .,

پیامبر (ص) فرمود: هرگز از تو تقصیری ندیدم و نهایت تلاش خود را به کار بردی. در خانه ام بسیار خسته شدی و اموالت را درراه خدا مصرف کردی.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه