اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان خبرداد

صدور پروانه بهره برداری 15 خانه بوم‌گردی در زنجان/ زنجان در جایگاه پنجم بوم گردی کشور قرار داد

صدور پروانه بهره برداری 15 خانه بوم‌گردی در زنجان/ زنجان در جایگاه پنجم بوم گردی کشور قرار داد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: پروانه بهره برداری از 15 خانه بوم‌گردی در استان زنجان صادر شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛یحیی رحمتی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت:مجوز پروانه بهره برداری از 15 خانه بوم‌گردی در استان زنجان صادر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا،,

وی ادامه داد: زنجان با 58 اقامتگاه بوم گردی پس از استان های اصفهان، کرمان، یزد و مازندران ، رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داد.

,

این مسئول افزود: هم اکنون اصفهان با 260 اقامتگاه بوم‌گردی، کرمان با 210 اقامتگاه بوم‌گردی، یزد با 79 اقامتگاه بوم‌گردی، مازندران با 69 اقامتگاه بوم‌گردی و زنجان با 58 اقامتگاه بوم‌گردی به ترتیب رتبه اول تا پنجم راه اندازی اقامتگاه های بوم‌گردی را به خود اختصاص داده اند.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان با اشاره به اینکه هم اکنون 12 پرونده دیگر برای صدور پروانه بهره برداری اقامتگاه بوم‌گردی در حال بررسی است، افزود: بیشترین شمار اقامتگاه های بوم‌گردی زنجان در شهرستان خدابنده است که 25 اقامتگاه در آن شهرستان به بهره برداری رسیده است.

,

 رحمتی گفت: ایجرود با 11 اقامتگاه، ابهر با 7 اقامتگاه، زنجان 6 اقامتگاه، ماهنشان 4 اقامتگاه ، طارم 2 اقامتگاه و سلطانیه و خرمدره با یک اقامتگاه بوم‌گردی به ترتیب جایگاه دوم تا هفتم را در خصوص میزان اقامتگاه های بوم‌گردی به خود اختصاص داده اند.

,

,

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه برخی از روستاهای استان دارای دارای ارزش‌ های معماری، تاریخی و فرهنگی هستند، افزود: توسعه اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی برای استقرار گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار است.
رحمتی با بیان اینکه خانه‌ های بوم ‌گردی در روستاهای سهرود، شیت و درسجین افتتاح شده است،خاطرنشان کرد:مناطق جغرافیایی با آب و هوای سرد و کوهستانی استان نیز جاذبه‌هایی برای گردشگران دارد.
وی با بیان اینکه در صورت بارش برف و امکان اسکی،یکی از جاذبه های گردشگری زنجان به خودی خود فراهم می شود، تصریح کرد: توسعه گردشگری زمستانی با محوریت ورزش ‌های زمستانی در دستور کار قرار دارد.

,
, ,
,

این مسئول بیان داشت: میراث معنوی استان از جمله آداب و رسوم و سبک زندگی مناطق مختلف در فصل ‌های سرد از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان محسوب می شود.

,

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه بسیاری از گردشگران علاقه مند هستند  با فرهنگ‌ ها و سنت ‌های مختلف آشنا شوند،خاطرنشان کرد:به همین منظور دوره ‌های آموزشی برای افرادی که اقامتگاه ‌های بوم‌ گردی را دایر می ‌کنند، برگزار می ‌شود.

,

این مسئول با اشاره به اینکه توسعه خانه های بوم گردی یکی از برنامه ها و اولویت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، افزود: اینگونه اقامتگاه ها ارزان قیمت بوده و از سویی موجب میشود که گردشگر زندگی روستایی را تجربه کند.

, , , , , , ,

رحمتی تجربه زندگی روستایی را برای گردشگران یک شرایط لذت بخش و متنوع عنوان کرد و افزود: ایجاد شرایط جدید موجب افزایش گردشگران و ماندگاری آنها در مقاصد گردشگری استان زنجان خواهد شد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تصریح کرد: فراخوان استفاده از خانه های بوم گردی در شهرستان سلطانیه ارائه شده است.

, , ,

رحمتی با بیان اینکه نخستین اقامتگاه بوم ‌گردی سهرورد در شهرستان خدابنده افتتاح شد،ادامه داد:«این اقامتگاه درجه 3 است و در فاز اول ظرفیت پذیرش 10 گردشگر را دارد و در زمینی به مساحت 750 متر قرار دارد وشامل 2 اتاق است.»

,

وی درخصوص میزان سرمایه ‌گذاری نخستین اقامتگاه بوم‌ گردی زنجان عنوان کرد: «میزان سرمایه‌ گذاری اولیه ۱۰۰میلیون تومان است و سرمایه‌گذار برای تکمیل و تجهیز مجموعه در فاز دوم، به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده است.»

,

گفتنی است،اقامت‌گاه‌ های بوم‌ گردی در محیط ‌های طبیعی و با رعایت ضوابط زیست‌ محیطی، همچنین سازگار با معماری و سیمای طبیعی منطقه احداث می ‌شوند تا علاوه بر تعامل با جامعه محلی، زمینه حضور و اقامت طبیعت‌ گران را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده در محیط‌ های طبیعی فراهم کند. 

,

 در واقع اقامت ‌گاه‌های بوم‌ گردی ضمن رعایت اصول فنی و مهندسی که تضمین کننده ایمنی ساکنان ساختمان‌ ها است، با بهره ‌گیری از مصالح و دانش بومی راه ‌اندازی می ‌شوند. این اقامت ‌گاه‌ها باید با محیط طبیعی و فرهنگی پیرامون خود هماهنگ باشند و شرایط مذکور را طی مدت بهره ‌برداری و توسعه حفظ کنند.

,

 علاوه بر این، طراحی داخلی و خارجی همه اقامت ‌گاه‌های بوم ‌گردی باید با رویکرد بهره‌برداری از مبلمان و تجهیزات سنتی و بومی صورت بگیرد تا ضمن تامین رفاه برای گردشگران، فرصت آشنایی و درک فرهنگی منطقه فراهم شود.

,

انتهای پیام/

, /,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه