کنعان روشن اغلو، کارشناس مسائل دینی در جمهوری آذربایجان، بر این باور است که نوعی کاپیتالیسم اسلامی طی یک دهه گذشته در جوامع اسلامی در حال شکل گیری است و افطار کردن متفاوت مسلمانان غنی و فقیر با فلسفه روزه داری در ماه مبارک رمضان در تضاد است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، با آغاز ماه مبارک رمضان بالطبع مراسم و میهمانیهای افطاری مختص این ماه در جمهوری آذربایجان نیز رونق گرفته است. مسلمانان در این ماه مبارک بعضا به جای پذیرایی از میهمانان خود در خانه ترجیح میدهند مهمانیهای افطار و حتی سحری را در رستورانهای شهر ترتیب دهند اما نکته قابل توجه در این میان قیمت منوهای ارائه شده در رستورانهای مختلف بوده است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,در برخی از رستورانهای شهر باکو منوی افطاری بین 15 و 20 منات متغیر بوده است. در برخی از رستورانها حتی وعده سحری نیز ارائه میشود، به عنوان مثال رستوران "اوز سوت باکو" امسال هم وعده سحری و هم وعده افطار به مشتریان خود ارائه میدهد. قیمت غذاهای لیست شده در منوی سحری 13 منات می باشد که برای کودکان زیر 7 سال به صورت رایگان و برای کودکان 7 الی 15 سال 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است؛ منوی افطاری نیز در این رستوران از 22 منات تا 30 منات متغیر است.
در دیگر رستورانهای شهر باکو از جمله رستوران های مادو، دافنه، قوچ ات، ساحل و آناتولی نیز قیمت غذاهای ارائه شده در منوهای سحری و افطار کم و بیش ما بین 13 الی 30 منات بوده است. قیمت غذاهای ارئه شده در رستوران های شهر همانطور که در سطور بالا آورده شده است به نحوی برای عموم جامعه قابل دسترسی بوده و اکثریت جامعه توانایی پرداخت این قیمتها را دارند اما در برخی از رستوران ها و هتل های این شهر با قیمت هایی مواجه می شویم که پرداخت این مبالغ به جز برای اقلیتی خاص اعم از مدیران دولتی و سرمایه داران غیرممکن میباشد.
به عنوان مثال در رستورانهای گون آیدین، چهار فصل و آبشرون قیمت غذاهای سرو شده در وعده افطار کمتر از 60 منات نبوده است حتی در برخی از رستورانها قیمتهای سرسام آور 120 و 160 منات نیز به چشم میخورد. حال با در نظر گرفتن این قیمتها در نظر بگیریم اگر یک نفر روزانه فقط یک وعده را به تنهایی در این رستوران های گران قیمت افطار کند ماهیانه باید 1800 منات خرج کرده باشد، آیا این امر میتواند به چیزی غیر از اسراف کردن تعبیر شود؟
در این ارتباط کنعان روشن اغلو، کارشناس مسائل دینی بر این باور است که نوعی "کاپیتالیسم اسلامی" طی یک دهه گذشته در جوامع اسلامی در حال شکل گیری است. به گفته وی افطار کردن متفاوت مسلمانان غنی و مسلمانان فقیر با فلسفه روزه داری در ماه مبارک رمضان در تضاد است.
این کارشناس مسائل دینی خاطر نشان میسازد که طی سالهای اخیر نوعی طرز حیات لوکس در جوامع اسلامی از جمله در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، و کشورهای اروپایی با عنوان "غذاهای حلال" در حال شکل گیری بوده است که جمهوری آذربایجان نیز از این روند تاثیر پذیرفته است. در واقع این طرز زندگی به نوعی به رشد "صنایع حلال" منجر شده است که نتیجه تبلیغاتی آن نیز به نوعی ارائه خدمات لوکس در قالب سنتهای اسلامی و به این ترتیب خلق "کاپیتالیسم اسلامی" بوده است. فلسفه روزه و روزهداری در این ماه مبارک، برقراری برابری و برادری در میان مسلمانان بوده است حال آنکه این طرز حیات به نوعی با فلسفه روزه داری در این ماه مبارک در تضاد میباشد.
این عالم دینی با اشاره به فلسفه روزه داری تاکید می کند: هرچند در منابع دینی هیچ محدودیتی برای خرج کردن برای سفرههای افطار و سحر وجود ندارد اما بهتر است انسانها به درک ماهیت این ماه مبارک تلاش کنند نه به پهن کردن سفره های پر زرق و برق. ما نباید ماه مبارک رمضان را به ماه پرخوری و شکم پرستی تبدیل کنیم بلکه باید به جای پرداختن به ابعاد مادی این ماه به ابعاد معنوی این ماه دقت نماییم و به جای نمایش دادن عکسهای سفره های افطاری در شبکه های اجتماعی، آیات قرآنی را در شبکههای اجتماعی باز نشر دهیم که اقدام به مراتب مبارکی است.
گفتنی است قیمت هر منات در حال حاضر 3 هزار و 300 تومان به فروش میرسد و با این حساب میتوان گفت قیمت هر وعده غذا در رستورانهای مجلل باکو تا 550 هزار تومان نیز میرسد.
انتهای پیام/
در برخی از رستورانهای شهر باکو منوی افطاری بین 15 و 20 منات متغیر بوده است. در برخی از رستورانها حتی وعده سحری نیز ارائه میشود، به عنوان مثال رستوران "اوز سوت باکو" امسال هم وعده سحری و هم وعده افطار به مشتریان خود ارائه میدهد. قیمت غذاهای لیست شده در منوی سحری 13 منات می باشد که برای کودکان زیر 7 سال به صورت رایگان و برای کودکان 7 الی 15 سال 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است؛ منوی افطاری نیز در این رستوران از 22 منات تا 30 منات متغیر است.
در دیگر رستورانهای شهر باکو از جمله رستوران های مادو، دافنه، قوچ ات، ساحل و آناتولی نیز قیمت غذاهای ارائه شده در منوهای سحری و افطار کم و بیش ما بین 13 الی 30 منات بوده است. قیمت غذاهای ارئه شده در رستوران های شهر همانطور که در سطور بالا آورده شده است به نحوی برای عموم جامعه قابل دسترسی بوده و اکثریت جامعه توانایی پرداخت این قیمتها را دارند اما در برخی از رستوران ها و هتل های این شهر با قیمت هایی مواجه می شویم که پرداخت این مبالغ به جز برای اقلیتی خاص اعم از مدیران دولتی و سرمایه داران غیرممکن میباشد.
به عنوان مثال در رستورانهای گون آیدین، چهار فصل و آبشرون قیمت غذاهای سرو شده در وعده افطار کمتر از 60 منات نبوده است حتی در برخی از رستورانها قیمتهای سرسام آور 120 و 160 منات نیز به چشم میخورد. حال با در نظر گرفتن این قیمتها در نظر بگیریم اگر یک نفر روزانه فقط یک وعده را به تنهایی در این رستوران های گران قیمت افطار کند ماهیانه باید 1800 منات خرج کرده باشد، آیا این امر میتواند به چیزی غیر از اسراف کردن تعبیر شود؟
در این ارتباط کنعان روشن اغلو، کارشناس مسائل دینی بر این باور است که نوعی "کاپیتالیسم اسلامی" طی یک دهه گذشته در جوامع اسلامی در حال شکل گیری است. به گفته وی افطار کردن متفاوت مسلمانان غنی و مسلمانان فقیر با فلسفه روزه داری در ماه مبارک رمضان در تضاد است.
این کارشناس مسائل دینی خاطر نشان میسازد که طی سالهای اخیر نوعی طرز حیات لوکس در جوامع اسلامی از جمله در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، و کشورهای اروپایی با عنوان "غذاهای حلال" در حال شکل گیری بوده است که جمهوری آذربایجان نیز از این روند تاثیر پذیرفته است. در واقع این طرز زندگی به نوعی به رشد "صنایع حلال" منجر شده است که نتیجه تبلیغاتی آن نیز به نوعی ارائه خدمات لوکس در قالب سنتهای اسلامی و به این ترتیب خلق "کاپیتالیسم اسلامی" بوده است. فلسفه روزه و روزهداری در این ماه مبارک، برقراری برابری و برادری در میان مسلمانان بوده است حال آنکه این طرز حیات به نوعی با فلسفه روزه داری در این ماه مبارک در تضاد میباشد.
این عالم دینی با اشاره به فلسفه روزه داری تاکید می کند: هرچند در منابع دینی هیچ محدودیتی برای خرج کردن برای سفرههای افطار و سحر وجود ندارد اما بهتر است انسانها به درک ماهیت این ماه مبارک تلاش کنند نه به پهن کردن سفره های پر زرق و برق. ما نباید ماه مبارک رمضان را به ماه پرخوری و شکم پرستی تبدیل کنیم بلکه باید به جای پرداختن به ابعاد مادی این ماه به ابعاد معنوی این ماه دقت نماییم و به جای نمایش دادن عکسهای سفره های افطاری در شبکه های اجتماعی، آیات قرآنی را در شبکههای اجتماعی باز نشر دهیم که اقدام به مراتب مبارکی است.
گفتنی است قیمت هر منات در حال حاضر 3 هزار و 300 تومان به فروش میرسد و با این حساب میتوان گفت قیمت هر وعده غذا در رستورانهای مجلل باکو تا 550 هزار تومان نیز میرسد.
انتهای پیام/
در برخی از رستورانهای شهر باکو منوی افطاری بین 15 و 20 منات متغیر بوده است. در برخی از رستورانها حتی وعده سحری نیز ارائه میشود، به عنوان مثال رستوران "اوز سوت باکو" امسال هم وعده سحری و هم وعده افطار به مشتریان خود ارائه میدهد. قیمت غذاهای لیست شده در منوی سحری 13 منات می باشد که برای کودکان زیر 7 سال به صورت رایگان و برای کودکان 7 الی 15 سال 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است؛ منوی افطاری نیز در این رستوران از 22 منات تا 30 منات متغیر است.
,در دیگر رستورانهای شهر باکو از جمله رستوران های مادو، دافنه، قوچ ات، ساحل و آناتولی نیز قیمت غذاهای ارائه شده در منوهای سحری و افطار کم و بیش ما بین 13 الی 30 منات بوده است. قیمت غذاهای ارئه شده در رستوران های شهر همانطور که در سطور بالا آورده شده است به نحوی برای عموم جامعه قابل دسترسی بوده و اکثریت جامعه توانایی پرداخت این قیمتها را دارند اما در برخی از رستوران ها و هتل های این شهر با قیمت هایی مواجه می شویم که پرداخت این مبالغ به جز برای اقلیتی خاص اعم از مدیران دولتی و سرمایه داران غیرممکن میباشد.
,, ,
به عنوان مثال در رستورانهای گون آیدین، چهار فصل و آبشرون قیمت غذاهای سرو شده در وعده افطار کمتر از 60 منات نبوده است حتی در برخی از رستورانها قیمتهای سرسام آور 120 و 160 منات نیز به چشم میخورد. حال با در نظر گرفتن این قیمتها در نظر بگیریم اگر یک نفر روزانه فقط یک وعده را به تنهایی در این رستوران های گران قیمت افطار کند ماهیانه باید 1800 منات خرج کرده باشد، آیا این امر میتواند به چیزی غیر از اسراف کردن تعبیر شود؟
,در این ارتباط کنعان روشن اغلو، کارشناس مسائل دینی بر این باور است که نوعی "کاپیتالیسم اسلامی" طی یک دهه گذشته در جوامع اسلامی در حال شکل گیری است. به گفته وی افطار کردن متفاوت مسلمانان غنی و مسلمانان فقیر با فلسفه روزه داری در ماه مبارک رمضان در تضاد است.
,این کارشناس مسائل دینی خاطر نشان میسازد که طی سالهای اخیر نوعی طرز حیات لوکس در جوامع اسلامی از جمله در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، و کشورهای اروپایی با عنوان "غذاهای حلال" در حال شکل گیری بوده است که جمهوری آذربایجان نیز از این روند تاثیر پذیرفته است. در واقع این طرز زندگی به نوعی به رشد "صنایع حلال" منجر شده است که نتیجه تبلیغاتی آن نیز به نوعی ارائه خدمات لوکس در قالب سنتهای اسلامی و به این ترتیب خلق "کاپیتالیسم اسلامی" بوده است. فلسفه روزه و روزهداری در این ماه مبارک، برقراری برابری و برادری در میان مسلمانان بوده است حال آنکه این طرز حیات به نوعی با فلسفه روزه داری در این ماه مبارک در تضاد میباشد.
,, ,
این عالم دینی با اشاره به فلسفه روزه داری تاکید می کند: هرچند در منابع دینی هیچ محدودیتی برای خرج کردن برای سفرههای افطار و سحر وجود ندارد اما بهتر است انسانها به درک ماهیت این ماه مبارک تلاش کنند نه به پهن کردن سفره های پر زرق و برق. ما نباید ماه مبارک رمضان را به ماه پرخوری و شکم پرستی تبدیل کنیم بلکه باید به جای پرداختن به ابعاد مادی این ماه به ابعاد معنوی این ماه دقت نماییم و به جای نمایش دادن عکسهای سفره های افطاری در شبکه های اجتماعی، آیات قرآنی را در شبکههای اجتماعی باز نشر دهیم که اقدام به مراتب مبارکی است.
,گفتنی است قیمت هر منات در حال حاضر 3 هزار و 300 تومان به فروش میرسد و با این حساب میتوان گفت قیمت هر وعده غذا در رستورانهای مجلل باکو تا 550 هزار تومان نیز میرسد.
,انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه