اخبار داغ

لنج سازی، هنر به گل نشسته خلیج فارس/ صنعت و تکنولوژی سنگی پیش پای هنر آباو اجدادی

لنج سازی، هنر به گل نشسته خلیج فارس/ صنعت و تکنولوژی سنگی پیش پای هنر آباو اجدادی
استفاده از لنج های چوبی با ورود سازمان بنادر و دریانوردی و اجرای قانون ممنوعیت ساخت لنج های چوبی از رونق افتاد و از سال 83 تیشه بی تدبیری بر پیکر بزرگ ترین صنعت دست کشور زده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛لنج سازی را می توان هنر آبا و اجدادی مردم هرمزگان دانست که با قدمت چندهزارساله خود تا آنسوی آب ها و اقیانوس های بی کردان را در نوردیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

کارگاههای بزرگ لنج سازی در کرانه خلیج فارس و سواحل مکران هرمزگان را به کانون ساخت غول پیکرترین صنعت دست ساز تبدیل کرده تا علاوه بر اشتغال زایی برای صدها کارگر ماهر و نیمه متخصص رونق شهرنشینی و یکجا نشینی را در مناطق کم برخوردار ساحلی موجب شود.

,

لافت، بندر کنگ، جاسک، سیریک، بندرعباس و میناب از گذشته تا کنون دهها کارگاه ساخت لنج را در خود جای داده اند تا علاوه بر تهیه شناورهای عظیم الجثه چوبی برای ملوانان ایرانی، سفارشات کشورهای عربی، آفریقا و هند را ارائه دهند.

,

کشورهای عربی و آفریقایی را می توان بزرگترین متقاضیان لنج های ایرانی دانست که بنا به استحکام و مقاومت در برابر تندبادهای دریایی و طوفان های اقیانوسی به این سازه چوبی گرایش پیدا کرده اند.

,

لنج و یا جهاز های ساخته شده در کرانه خلیج فارس با کاربری حمل بار و صیادی کالاهای تجارتی مانند خرما، جوز، لوز و سجاده به هند ، آفریقا و کنیا می‌بردند و از آنجا چوب، چای و پارچه به بندر کنگ می‌آوردند.

,

رونق استفاده از لنج های چوبی با ورود سازمان بنادر و دریانوردی و اجرای قانون ممنوعیت ساخت لنج های چوبی همچنین عدم صدور مجوز فعالیت به این شناورها پابرجا بود و از سال 83 تیشه بی تدبیری بر پیکر بزرگ ترین صنعت دست کشور زده شد از سوی دیگر ورود صنعت  در زمینه ساخت شناورها و گرایش به  مصنوعات پلاستیک و فایبر گلاسی بیش از پیش زمینه انحطاط این هنر را فراهم کرد.

,

تا دهه های گذشته اغلب بنادر و لنگرگاهها پر از لنج و جهازهای چوبی بود که اکنون به لطف قانون تعداد انگشت شماری قابل مشاهده است و اغلب در زمینه صیادی در محدوده معین فعالیت دارند.

,

به تازگی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از  صادرات چهار فروند لنج فایبرگلاس صیادی و باری ساخته شده توسط کارگاه های شناورسازی این استان به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد و ابراز مسرت کرد که با توجه به تدابیر اتخاذ شده و تمهیدات صورت گرفته این استان به جایگاه مهم صادر کننده این شناورها در منطقه خلیج فارس نیز دست یافته است.

,

استان هرمزگان با بهره مندی از 60 کارگاه فعال تولید شناورهای فایبر گلاس، فلزی و آلومینیومی یکی از قطب های سازنده شناورهای دریایی در کشور محسوب می شود که اکنون با وجود ثبت جهانی هنر لنج سازی رونق چندانی به خود ندیده و در مقابل افول تدریجی صنعت لنج سازی کهن را به نظاره نشسته است.

,

 

,

سازه های چوبی بزرگی که دورانی کرانه های بی کران دریا را در می نوردیدند اکنون تنها به نمادی از هنر تبدیل شده اند و ماکت های کوچک آنئدر موزه ها و برخی از میادین شهر جا خوش کرده اند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه