اخبار داغ

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی در خبرداد

تشکیل زنجیره ارزش 4 طلای راهبردی خراسان جنوبی و ارتقای فناوری در آن در سال‌جاری/ مسئولان جلوی سیل واردات و قاچاق کالا به داخل کشور را سد کنند

تشکیل زنجیره ارزش 4 طلای راهبردی خراسان جنوبی و ارتقای فناوری در آن در سال‌جاری/ مسئولان جلوی سیل واردات و قاچاق کالا به داخل کشور را سد کنند
رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی گفت: مسئولان ضمن تأمین مایحتاج مورد نیاز دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها از کالاهای داخلی باید جلوی سیل واردات کالاهای مشابه و همین‌طور قاچاق به کشور را به معنای حقیقت کلمه سد کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید سعیدرضا احمدی‌زاده رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، پیرامون صحبت‌های مقام معظم رهبری در دوم خردادماه در جمع مسئولان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به اقتصاد دانش‌بنیان، اظهار کرد: طبق تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصادی است که بر اساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و در آن سرمایه‌گذاری در دانش و صنایع دانش‌پایه مورد توجه خاص قرار می‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

وی افزود: در حقیقت در صنایع دانش‌بنیان سطح بالایی از سرمایه‌گذاری به ابداع و نوآوری اختصاص می‌یابد و فن‌آوری‌های کسب شده با شدت بالایی مصرف شده و نیروی کار از تحصیلات عالی برخوردار است.

,

 

,

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از موانع توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در تجربه کشورهای نفت‌خیز جهان دیده می‌شود؛ در اقتصادی که تمام درآمد آن از محل خام‌فروشی نفت تأمین می‌شود، صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان غیرمنطقی و غیراصولی تلقی خواهد شد.

,

 

,

احمدی‌زاده ادامه داد: در این کشورها ساختارهای دولت براساس مدیریت دانش نیست و به همین دلیل پیشرفت دور از دسترس می‌ماند و در درجه دوم سنتی‌بودن اقتصاد کشور است.

,

 

,

وی با اشاره به حمایت دولت از تولیدکنندگان ایرانی اظهار کرد: حمایت دولت از تولیدکنندگان محصولات ایرانی می‌تواند به دو شکل حمایت عام دولت که به معنای ایجاد محیط کسب‌وکار کم‌مانع و کم‌هزینه، تسهیل دیوان‌سالاری‌ها و فرآیند اخذ مجوزها، کاهش فساد و ثبات اقتصاد کلان (تورم، نرخ ارز، نرخ سود و ...) و حمایت خاص دولت که بیشتر بنگاه‌های با عملکرد تولیدی و صادراتی برجسته و بهره‌ور در رشته فعالیت‌های مزیت‌دار یا راهبردی مانند وضع معافیت‌های مالیاتی یا دیوارهای تعرفه‌ای موقت، اعطای یارانه سود تسهیلاتی یا یارانه فروش در نمایشگاه‌های خارجی و اعتبار صادراتی و امثالهم انجام شود.

,

 

,

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی گفت: به حداقل رساندن «هزینه تمام‌شده» نیز به معنای بهره‌وری، بهبود سطح فناوری و کیفیت، کم‌مانع بودن محیط کسب‌وکار، حذف قاچاق، کم‌هزینه بودن نظام فروش، توزیع و ناچیزبودن فساد اقتصادی است.

,

 

,

احمدی‌زاده با اشاره به اقدامات انجام شده در بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی، گفت: شناسایی سرمایه‌های انسانی نخبه و توانمند که می‌توانند هسته‌های مرکزی شکل‌گیری شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان باشند، حمایت از ایده‌های در قالب برگزاری جشنواره‌ها و رویددادها تا نخبگان و صاحبان ایده فرصت طرح ایده‌ها، اختراعات و محصولات خود را داشته باشند و شناسایی ایده‌های نوآورانه جهت حمایت در چهارچوب صندوق شکوفایی و ستادهای تخصصی ازجمله اقدامات بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی است.

,

 

,

وی بیان کرد: شناسایی نخبگان چه در داخل و چه خارج از کشور و ایجاد بسترهای حضور آن‌ها در کسب و کار دانش‌بنیان که هم‌اکنون بسیاری از استارت‌آپ‌های مؤفق کشور با محوریت همین نخبگان شکل گرفته است از دیگر اقدامات بنیاد ملی نخبگان استان بوده است.

,

 

,

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی را معدن ۴ طلای راهبردی می‌دانند که شامل زرشک، زعفران، عناب و انار است؛ تشکیل زنجیره ارزش این محصولات اعم از کاشت، داشت، برداشت، صادرات و ارتقای فناوری در این زنجیره خصوصا در برندینگ، بازاریابی، فرآوری، دریافت طرح‌ها و ایده‌ها در قالب طرح هم‌نت از برنامه‌های مهم معاونت علمی و فن‌آوری در استان در سال 1397 است که به زودی به استحضار مردم شریف استان خواهد رسید.

,

 

,

احمدی‌زاده تشکیل هسته‌های مسئله‌محور در قالب طرح جدید توانمندسازی مستعدان و نخبگان با نام طرح شهید احمدی‌روشن را از دیگر برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی برشمرد و گفت: این هسته‌ها با هدف حل مسئله‌های چالش برانگیز صنایع با استفاده از توان فکری نخبگان و تجربه فعالان صنایع با حمایت بنیاد نخبگان از دیگر طرح‌های بنیاد ملی نخبگان استان است.

,

 

,

وی اظهار کرد: معرفی محصولات دانش‌بنیان به ادارات دولتی جهت آشنایی مدیران با ظرفیت‌های ملی موجود و ترغیب آن‌ها به خرید این محصولات ساخت داخل از برنامه‌های دیگر معاونت علمی فناوری رئیس جمهور و بنیاد نخبگان در خراسان جنوبی است.

,

 

,

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی تأکید کرد: حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی که شعار سال است، برنامه‌ریزی در سه وجه یک مثلث را می‌طلبد؛ اول کار فرهنگی روی مردم که تعصب روی کالا و برندهای خود داشته باشند و حمایت از دستاوردهای جوانان خود کنند و همه دستگاه‌های تبلیغاتی رسانه‌ای فرهنگی باید روی این موضوع برنامه‌ریزی کنند.

,

 

,

احمدی‌زاده ادامه داد: بالاخره تولید یک محصول، کالای نخبگان است؛ آیا وقتی می‌گوییم کالا دستاورد یک نخبه یا مخترع کالا نیست، پس به این روش از فکر و اندیشه نخبگان و کارآفرینان خود حمایت می‌کنیم؟

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: وجه دوم حمایت دولت است که دولت‌ها با ریل‌گذاری و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری از این موضوع می‌توانند حمایت کنند.

,

 

,

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی تصریح کرد: وجه سوم تولیدکنندگان هستند که باید کیفیت و کمیت کالای خود را ارتقا دهند و با قیمت مناسب عرضه کنند؛ تولیدکنندگان باید با استانداردهای لازم، وجدان کاری، استفاده از علم، فن‌آوری، دانش و بهره‌وری بالا محصولات باکیفیت براساس استانداردهای لازم تولید کنند و به مردم تحویل دهند و در این صورت تضمین درازمدت برای بازار محصولات خود پیدا می‌کنند.

,

 

,

احمدی‌زاده گفت: علاوه بر این، دستگاه‌های اجرایی نیز به نوعی مصرف‌کنندگان بزرگ در کشور محسوب می‌شوند، بنابراین ضروری است مدیران این دستگاه‌ها در حمایت از کالاهای ایرانی همواره پیشگام باشند.

,

 

,

وی بیان کرد: مسئولان ضمن تأمین مایحتاج مورد نیاز دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها از کالاهای داخلی باید جلوی سیل واردات کالاهای مشابه و همین‌طور قاچاق به کشور را به معنای حقیقی کلمه سد کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه