اخبار داغ

گزارش/

پای لنگ صنعت پرورش شتر در هرمزگان/ ظرفیت بکر اقتصادی در آستانه نابودی

پای لنگ صنعت پرورش شتر در هرمزگان/ ظرفیت بکر اقتصادی در آستانه نابودی
با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی توسعه صنعت پرورش شتر در هرمزگان می تواند این استان را به مهمترین قطب کشور در حوزه اقتصادی تبدیل کرده و با ایجاد شرایط سرمایه گذاری های مناسب نقش مهمی را در ارز آوری ایفا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هرمز؛ اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت های داخلی واژه ای است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) برای چندمین سال متوالی در نامگذاری سال از آن استفاده می کنند چون با توجه به تحریم های اقتصادی دولت غربی علیه ایران، استفاده از صنایع داخلی یکی از مهمترین راه های رهایی کشور از شرایط بد اقتصادی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

پرورش دام و استفاده از منابع دامی موجود علاوه بر تامین نیازهای داخل، اشتغالزایی و رونق اقتصادی به دلیل داشتن مشتریان بسیار در کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند ارز فراوانی را به داخل مرزهای کشور سرازیر کند.

,

شرایط اقلیمی استان هرمزگان به ویژه شهرستان هایی همچون قشم، سیریک، جاسک و پارسیان به علت بیایاتی و نیمه خشک بودن  توانسته اند که زیستگاه مناسبی را برای صنعت پرورش شتر و شترپروری را فراهم کنند و بعنوان مهد پرورش شتر در استان شناخته شوند.

,

هرمزگان به علت برخورداری از مواهب طبیعی همچون مراتع مناسب و برگ های شیرین درختان حرا که در آب شور می رویند بهترین منیع غذایی برای دام محسوب می شوند، توانسته بیش از 21هزار نفر شتر را در شهرستان های مذکور پرورش دهد به گونه ای که تنها 50 درصد از این شترها در شهرستان های جاسک و سیریک قرار دارند.

,

, , ,

بی توجهی به صنعت شترپروری عامل حوادث جاده ای

, بی توجهی به صنعت شترپروری عامل حوادث جاده ای, بی توجهی به صنعت شترپروری عامل حوادث جاده ای,

اگر گذری به سال های گذشته داشته باشیم متوجه می شویم که انسان ها با پرورش شتر، محصولات آنها اعم از لبنیات، گوشت، پوست و کوهان را برای مصارف گوناگون حتی برای درمان بیماری ها و تولید محصولاتی چون کیف، کفش، زین و.. استفاده می کردند و با صادرات محصولات آنها نقش مهمی را در ارزآوری برای کشور ایفا می کردند.

,

گوشت این حیوان حاوی پروتئین های سالم، طبیعی، ارگانیک و سرشار از ویتامین‌های گروه B و برخی از عناصر معدنی مهم مانند آهن، فسفر و کلسیم است.

,

با گذشت سالها به علت عدم حمایت از شترداران،  خشک سالی های پی درپی و مشکل کمبود آب، نبودن طرح جامع ساماندهی، نداشتن مکان مناسب برای نگه داری ... و به تبع آنها مهاجرت و شهرنشینی این صنعت در هاله ای از ابهام قرار گرفته  و این سرمایه های عظیم در بیابان های شرق استان سرگردان هستند.

,

در سال های اخبر جولان شترهای بی ساربان در جاده های شرق استان سبب شد تا تلخ ترین حوادث جاده ای رخ دهد زیرا علاوه بر افزایش خطر تصادفات و تهدیدات مالی عده ای از هموطنان جان خود را از دست دادند و رخت عزا بر تن خانواده هایشان نشست.

,

 

,

 

,

, , ,

ظرفیت بکر اقتصادی در ورطه فراموشی

, ظرفیت بکر اقتصادی در ورطه فراموشی, ظرفیت بکر اقتصادی در ورطه فراموشی,

وجود پنج پیست شترسواری در مرکز و شرق هرمزگان در شهرستان های جاسک، سیریک، دهنو و بندرعباس موجب شده تا هر ساله  بسیاری از خانواده‌های هرمزگانی برای دیدن مسابقات به این مناطق روند و مسابقه هیجان انگیزی را از نزدیک مشاهده کنند.

,

با این تفاصیل اگر معقولانه و منطقی به صنعت شترپروری در هرمزگان نگاه بیندازیم درمی یابیم که یکی از مهمترین صنایع داخلی در این بخش از کشور در سایه بی مهری و کم توجهی مسئولان نه تنها جایگاه مناسب و درخور خود را نیافته بلکه در ورطه فراموشی و نابودی قرار گرفته است زیرا اگر در سال های اخیر  طرح جامعی برای شترداری و شترپروری تدوین و اجرا شده بود علاوه بر اثرات مثبتی در ایجاد اشتغال پایدار، افزایش صادرات و کاهش مهاجرت روستائیان به شهر می توانست بعنوان قطب پرورش و محصولات شتر شناخته شود.

,

 

,

 

,

 

,

, , ,

توسعه صنعت پرورش شتر در قشم

, توسعه صنعت پرورش شتر در قشم, توسعه صنعت پرورش شتر در قشم,

یزدان پناه، مدیر جهاد کشاورزی قشم بااشاره به نقش صنعت پرورش شتر در اقتصاد کشور گفت: به منظور افزایش تولید فرآورده های دامی و گوشت قرمزدر شهرستان قشم، طرح توسعه صنعت پرورش بز و شتر در سطح جزیره در حال اجرا می باشد.

,

یزدان پناه تاکید کرد: توسعه صنعت پرورش بز و شتر با توجه به علاقه بالای مردم قشم در خصوص نگهداری دام و همچنین جهت تشویق مردم بمنظور تغییر روند سنتی به صنعتی در این جزیره اجرا می شود.

,

با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی توسعه صنعت پرورش شتر در هرمزگان می تواند این استان را به مهمترین قطب کشور در حوزه اقتصادی و ورزشی تبدیل کند زیرا نه تنها این حیوان قابلیت های منحصر فردی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد چون با توجه به ارزش ویژه اقتصادی  نه تنها باعث رونق بازار گوشت، شیر،پشم  و اشتغالزایی  در داخل کشور بلکه به علت بازار بسیار خوب در کشورهای حاشیه خلیج فارس سودآورترین صنعت برای کشور است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه