اخبار داغ

آتشی که از بی تدبیری بر جان نخلستان ها می افتد؛

وقتی سود واقعی نصیب کشاورزان فینی نمی شود/لزوم حمایت بیشتر بیمه ها از باغداران

وقتی سود واقعی نصیب کشاورزان فینی نمی شود/لزوم حمایت بیشتر بیمه ها از باغداران
نخلداران منطقه فین بندرعباس می گویند: باد گرم موسمی معروف به «تش باد» سبب خشکیدگی خوشه خرما در نخلستان های منطقه فین استان هرمزگان شده و هر ساله خسارات زیادی به محصولات ما وارد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قاسم زاده، یکی از نخلدارن شهر فین بندرعباس در گفتگو با فرهنگ کده، اظهار کرد: در سال جاری علاوه بر مشکلات نخلداری به ویژه با توجه به خشکسالی و هزینه نهاده های کشاورزی یکی از آفت هایی که سبب خسارت جبران ناپذیری به باغداران منطقه شهر فین می شود  خشکیدگی خوشه خرما به علت تش باد (باد گرم موسمی) است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ کده,
این نخلدار منطقه فین افزود: تش باد یا آتش باد و لوار یکی از بادهای موسمی جنوب به ویژه استان هرمزگان است که از سمت جنوب غربی و از سوی صحرای عربستان به طرف استان هر ساله می وزد.
,
 
,
وی با بیان اینکه تش باد معمولا از اول خرداد آغاز و تا نیمه مرداد ادامه دارد، تصریح کرد: تش باد دشمن زنجیره خرما و به گویش مردم «شیرو»است ولی از زمان خشکسالی تاکنون شدت این باد بسیار زیاد است که گویی از آسمان آتش می بارد.
,
 
,
نخلدار هرمزگانی ادامه داد: تش باد یا همان بادهای موسمی خرمای نارس را خشک و غیر قابل استفاده می کند و سر شاخه های درختان میوه را می سوزاند و چشمه های کوچک آب را می خشکاند.
,

, ,
تش باد خسارات زیادی به محصولات کشاورزی وارد می کند
,
 
,
قاسم زاده با اشاره به اینکه تش باد غیر قابل کنترل است، گفت: درختان کوچک فقط  می توان با برگ درخت خرما پوشش داده شود و در حال حاضر آسیب کمی به درختان وارد کرده که موج اصلی هنگام رنگ زدن می وزد.
,
 
,
وی در ادامه افزود: تش باد هرساله به درختان خرما، انبه، مرکبات، گل های زینتی، موز و صیفی جات خسارت وارد می کند و درآمد کشاورزان را از بین می برد و در سال گذشته به بیش از 50 هکتار از باغات ما خسارت وارد کرد.
,
 
,
نخلدار منطقه فین با بیان اینکه خرید تضمینی و بالا بردن قیمت خرما یکی از انتظارات کشاورزان از مسئولان است، خاطر نشان کرد: انتظار از نمایندگان مجلس و جهاد کشاورزی این است که گرمازدگی را همانند سرمازدگی که درشمال و شمال غرب مصوبه شده و خسارت حاصل ار آن به کشاورزان پرداخت میشود، بدانند و باید برای مناطق جنوب هم این صدمات خسارت پرداخت شود.
,
 
,
جای خالی بیمه ها در حمایت از باغداران فینی
,
 
,
سالاری، یکی دیگر از نخلداران منطقه فین اظهار کرد: هر ساله تش باد خسارات زیادی به محصولات کشاورزی این منطقه وارد می کند و شدت گرما در این منطقه نسبت به سایر مناطق بیشتر است که باعث خشک شدن خوشه های خرما می شود.
,
 
,
این نخلدار هرمزگانی تنها راه مقابله با این پدیده را بیمه کردن محصولات کشاورزی دانست و گفت: هیچ راه دیگر برای مقابله با این باد آتشی وجود ندارد و فقط باید هر ساله کشاورزان نخیلات خود را بیمه کنند که برخی از کشاورزان توان پرداخت بیمه را ندارند و از طرفی درصد پرداخت بیمه بسیار ناچیز است که فقط اندکی از خسارات کشاورزان را پرداخت می کند.
,
 
,
سالاری افزود: محصول دسترنج یک ساله ما بر اثر گرمای شدید هر ساله از بین می رود و از طرفی تنها درآمد زندگی اهالی منطقه فین کشاورزی است و از مسئولان انتظار می رود مشکلات را درک کنند و جبران خسارتی را که با بیمه کردن محصولاتمان حق ما بوده کارشناسی کرده و پرداخت کنند تا باعث ورشکستگی ما نشود.
,

, ,
از هر اصله نخل فقط 15 هزار تومان درآمد دارم!
,
 
,
وی با بیان اینکه 200 اصله نخل خرما دارم اما سالیانه هر اصله فقط 15 هزار تومان درآمد دارد، تصریح کرد: هر ساله به علت مشکلاتی از جمله آفت طبیعی و نبود فروش و بازاریابی به گونه ای دچار خسارت می شوم.
,
 
,
این نخلدار هرمزگانی وجود دلالان را یکی دیگر از مشکلات کشاورزان استان هرمزگان دانست و گفت: دلالان خرما را به قیمت بسیار پایین از چنگ کشاورزان در می آورند و این ظلم به کشاورز است و از دولت انتظار می رود محصولات کشاورزان را پیش فروش کند.
,
 
,
ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی و فرآوری خرما خواسته نخل کاران
,
 
,
سالاری با اشاره به اینکه نبود صنایع بسته بندی، تبدیلی و فرآوری خرما مشکل عمده نخل کاران منطقه فین بندرعباس است که سال هاست با آن دست و پنجه نرم می کنیم، افزود: مجبوریم تولیدات محصولات کشاورزی خود را به قیمت پایین و قبل از برداشت به دلالان بفروشیم.
,
 
,
وی خاطر نشان کرد: در صورت احداث و راه اندازی کارخانه صنایع تبدیلی و بسته بندی خرما در شهر فین علاوه بر اشتغالزایی جوانان این شهر درآمد نخل کاران نیز افزایش پیدا می کند و بخشی از مشکلات آنها نیز برطرف می شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه