اخبار داغ

نائب رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان استان زنجان:

مخالف راه اندازی کیوسک های صنایع دستی در مبادی ورودی شهر هستیم/ اقتصادی کردن شهر با اقامت گردشگر

مخالف راه اندازی کیوسک های صنایع دستی در مبادی ورودی شهر هستیم/ اقتصادی کردن شهر با اقامت گردشگر
نائب رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان استان زنجان گفت: به دلیل اقتصادی کردن گردشگری در شهر، مخالف راه اندازی کیوسک های صنایع دستی در مبادی ورودی شهر هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا،حوزه گردشگری همواره به عنوان یک حوزه درآمدزا مطرح بوده است و هر ساله حضور گردشگران در کشورهای مختلف منبع در آمدی برای آن کشورها محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا،,

اگر چه استفاده از همه ظرفیت‌ های موجود در حوزه گردشگری و صنایع دستی مورد تاکید مسئولان است اما کمتر به این ظرفیت مهم برای رشد و توسعه اقتصاد توجه شده است.

,

ایجاد بازارچه صنایع دستی به عنوان یکی از تجربه های موفق کشورهای اروپایی چند صباحی است از سوی دولت پیگیری می شود و قرار است بر اساس ظرفیت های موجود در هر استان ، تعدادی کیوسک فروش صنایع دستی در اختیار استان ها قرار گیرد در جلسه کارگروه گردشگری استان زنجان قرار شد 12 کیوسک نیز در شهر زنجان دایر شود.

,

اگر چه یکی از اقدامات سازمان میراث فرهنگی در حمایت از صنایع دستی تاکید بر خرید صنایع دستی از سوی سازمان ها و نهادها به عنوان هدایا برای مناسبت‌ ها بوده است، اما به نظر می رسد راه اندازی کیوسک های صنایع دستی می تواند میزان فروش صنایع دستی را افزایش دهد.

,

طراحی و معماری کیوسک André Vieira در پروژه PopCraft سال 2014 پرتغال به عنوان برنده معرفی شد. طراحی کیوسک باید برای به نمایش گذاشتن صنایع دستی مربوط به این کشور انجام می شد و باید طراحی قفسه و استند هایی مناسب را مد نظر می گرفتند.

,

 در ساخت کیوسک از چوب های محلی و بازیافتی به عنوان متریال استفاده کردند. طبق کانسپت، قطعات کیوسکی که طراحی می شد باید قابل حمل و جابه جایی و متناسب با شرایط هر نوع سایتی می بود.
این کیوسک شامل فضایی برای به نمایش گذاشتن اجناس و فضایی برای نشستن است. قطعات مدولار این کیوسک را می توان در شرایط و سایت های مختلف جا به جا کرد و چیدمان جدیدی برای آن به وجود آورد. در حال حاضر این کیوسک به هدف فروش و نمایش صنایع دستی ساخته می شود و در شهر های مختلفی از آن استفاده می کنند.

,
,

نخستین کیوسک‌های صنایع‌دستی کشور، چهارشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال گذشته  با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در زنجان افتتاح شد.

,

«زهرا احمدی‌پور») با حضور در فرهنگسرای زندگی واقع در پارک بانوان زنجان، ضمن دیدار با سمن‌های فعال در حوزه میراث‌فرهنگی، 16 کیوسک صنایع‌دستی واقع در این پارک را که برای اولین‌بار در سطح کشور رونمایی می‌شد، افتتاح کرد.

,

این 16 غرفه شامل محصولات صنایع‌دستی هم‌چون مس، سفال، سرامیک، رودوزی سنتی، تراش سنگ قیمتی، معرق، چاقو، نگارگری و ... است. این کیوسک‌ها در قالب بازارچه زندگی در راستای رونق حوزه صنایع‌دستی، توجه به ظرفیت‌های استان زنجان در این راستا و تقویت توانمندی‌های استان راه‌اندازی شده است.

,

جانشین اداره کل صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این زمینه معتقد است،طرح کیوسک های صنایع دستی موجب توسعه صنایع دستی و توسعه فضای کسب و کار می شود.

,

علیمحمدی با بیان اینکه یکی از دغدغه های سازمان میراث فرهنگی فروش صنایع دستی است،ادامه داد: رشد و توسعه بازارهای صنایع دستی باید جدی گرفته شود.

,

وی با اشاره به اینکه این کیوسک ها در کشورهای مختلف وجود دارد،افزود: این کیوسک ها فروشگاه های متحدالشکل و ثابت با ابعاد کوچک با هدف عرضه و فروش صنایع دستی محسوب می شوند.

,

این مسئول گفت: این کیوسک ها در مناطق نمونه گردشگری،مبادی ورودی و خروجی،فرودگاه ها،پایگاه ها و اماکن تاریخی، مناطق مرزی،آزاد و مسیر ویژه کاروان های راهیان نور تعبیه می شود.

,

علیمحمدی با اشاره به اینکه این طرح در اروپا اجرا شده است،ادامه داد: توسعه بسترهای عرضه و فروش صنایع دستی،فرهنگ سازی،بازاریابی مستمر و پایدار، ایجاد اشتغال های مولد، حذف واسطه ها و فراهم کردن زمینه کار برای تولید کنندگان از اهداف این طرح است.

,

مشاور مدیرکل  صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان  خاطرنشان کرد: این طراحی این کیوسک ها بر اساس مناطق بومی و بررسی سلایق و کالاهای قابل عرضه و شناسایی متقاضیان انجام می شود.

,

علیمحمدی با بیان اینکه تامین هزینه های این کیوسک ها از طریق بودجه عمومی دولت یا تسهیلات است،ادامه داد: هر کیوسک 10 میلیون تومان هزینه دارد و با درخواست ادارات استان ها تعداد کیوسک ها افزایش می یابد.

,

این مسئول با بیان اینکه 12 کیوسک برای سطح استان در نظر گرفته شده است،افزود: این کیوسک ها بیشتر در مناطق گازوانگ و کتله خور در نظر گرفته شده است.

,

نائب رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان استان زنجان نیز در این زمینه معتقد است،راه اندازی کیوسک های صنایع دستی در مبادی ورودی مطلوب نیست اما در مکان هایی که به عنوان جاذبه مطرح هستند،موجب جذب توریست و گردشگر می شود.

,

محمد رضا جرجیسی ادامه داد: در نوروز امسال هم نمایشگاهی در مبادی ورودی شهر زنجان برگزار نشد.

,

وی با بیان اینکه تلاش کردیم تا گردشگران به داخل شهر زنجان بیایند، افزود: ورود گردشگر به اقتصاد شهر کمک می کند.

,

این مسئول با اشاره به جایگاه 29 امی زنجان در زمینه گردشگری در سال گذشته، گفت: امسال به رتبه پنجمی رسیدیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه