اخبار داغ

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

قلیان 100 درصد اعتیاد آور است/استفاده 15 درصدی دخانیات در کشور

قلیان 100 درصد اعتیاد آور است/استفاده 15 درصدی دخانیات در کشور
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه قلیان 100 درصد اعتیادآور است ، گفت: قباحت آن بالاتر از تریاک و مشروبات الکلی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ سید وحید احمدی طباطبایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان امروز صبح به مناسبت "هفته ملی بدون دخانیات" در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به این که بیماری های قلبی و عروقی از جمله سکته های قلبی، یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان امروز می باشد، موضوع روز جهانی بدون دخانیات سال ۲۰۱۸ با عنوان دخانیات و بیماری قلبی با شعار" TOBACCO BREAKS HEARTS" از سوی سازمان جهانی بهداشت انتخاب شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی گفت: بر همین اساس، ۵ تا ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ به عنوان هفته ملی بدون دخانیات با شعار ملی " قلیان، سمی برای سلامت خانواده" در نظر گرفته شده است.

,

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: سرطان، بیماری های مزمن تنفسی،اعتیاد و فشارخون از جمله دغدغه های امروز جامعه و جهان به شمار می رود.

,

وی همچنین به 4 اصل از بیماریهای خطرناک سازمان بهداشت اشاره کرد و گفت: استفاده از دخانیات، تغذیه ناسالم، عدم تحرک بدنی، استفاده از مشروبات الکلی از جمله اصول مهم در  سازمان بهداشت به شمار می روند.

,

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: به صراحتا اعلام می کنم اگر بتوانیم از این 4 اصل پیشگیری نماییم 40 درصد سرطانها قابل کنترل می شوند.

,

احمدی طباطبایی عنوان کرد: بالای 20 درصد آقایان و 15 درصد خانم ها از دخانیات استفاده می کنند.

,

وی بیان داشت: این آمار در کل کشور 15 درصد و در کرمان 12 درصد اعلام شده است.

,

احمدی طباطبایی با بیان اینکه منظور از دخانیات استفاده از سیگار، ناس و قلیان می باشد ، ابراز داشت: متاسفانه برخی از افراد جامعه به صورت مستمر و برخی به صورت تفریحی از آن استفاده می نمایند.

,

وی با تاکید بر اینکه استفاده از قلیان نشانه یک اعتیاد است نه تفریح ، اذعان داشت: در جامعه ای که اپیدمی قلیان بوجود آید اعتیادش از سیگار بیشتر و جذابیتش زیاد است و حتی احتمال این است که کودکان نیز به سمت آن کشیده شوند.

,

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه قلیان 100 درصد اعتیادآور است ، خاطرنشان کرد: قباحت آن بالاتر از تریاک و مشروبات الکلی است.

,

احمدی طباطبایی عنوان کرد: کسی که قلیان می کشد مانند کسی است که گواهینامه رانندگی اش را دریافت کرده است منظور این است که مجوز اعتیادش را دریافت نموده است.

,

وی گفت: قلیان آلوده به آمفتامین است و به همین دلیل جذابیت آن بالاتر می رود و مصرف آن زیاد می شود و جزو دسته عادات محسوب می شود.

,

احمدی طباطبایی با بیان اینکه وابستگی روانی قلیان بیشتر از وابستگی جسمی آن می باشد، افزود: هر اعتیادی که وابستگی روانشناختی داشته باشد ترک آن بسیار سخت می شود.

,

وی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که افراد بالای 18 سال بیشتر به طرف دخانیات می روند و این نگران کننده است.

,

تهیه و تنظیم : مهین نامجو

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه