اخبار داغ

افشای یک لابی عربی دیگر در واشنگتن

افشای یک لابی عربی دیگر در واشنگتن
شاهزادگان دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی با جیبی پر از دلار، تلاش می‌کنند با دستکاری در سیاست خارجی ایالات متحده و لابی‌گری، قطری‌ها را به دلیل داشتن روابط نزدیک با تهران مجازات کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیویورک تایمز، دو ولیعهد عربستان و امارات در دو سال اخیر، صدها میلیون دلار در ایالات متحده هزینه کرده‌اند. الیوت برویدی، از تامین کنندگان منابع مالی دونالد ترامپ اعلام کرده تاکنون نزدیک به یک میلیارد دلار از کشورهای عربی دریافت کرده است. آنها خواهان تغییر سیاست خارجی ایالات متحده و مجازات قطر هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این تاجر کالیفرنیایی تلاش کرده یک کمپین محرمانه برای تاثیرگذاری بر کاخ سفید و کنگره ایجاد کند و مبالغ هنگفتی نیز به عنوان هدیه به سیاستمداران آمریکایی اهدا کرده است. برویدی و شریک تجاری وی جورج نادر که یک تبعه لبنانی-آمریکایی است، با داشتن روابط نزدیک با دو شاهزاده عربستانی و اماراتی، روابطی پشت پرده با کاخ سفید دارند.

,

فعالیت‌های آنها رضایت دو شاهزاده عرب تبار را به همراه داشته و آنها می‌توانند پیام‌های خودرا مستقیما به گوش رئیس جمهوری ترامپ برسانند. مصاحبه با بیش از ۲۵ نفر و بررسی صدها صفحه ایمیل افشا شده میان این دو نفر شامل اسناد قراردادها و پیشنهادات توسط آسوشیتدپرس نشان می‌دهد برویدی و نادر تلاش زیادی کرده‌اند سیاست‌های ضدقطری را در بالاترین سطح دولت آمریکا پیش ببرند. آسوشیتدپرس پیشتر اعلام کرده بود برویدی و نادر به دنبال تصویب لایحه‌ای ضدقطری در کنگره ایالات متحده هستند.

,

آنها لابی محرمانه و پیچیده‌ای را آغاز کرده‌اند تا قطری‌ها را منزوی کرده و روابط دیرینه پنتاگون با کشورهای خلیج فارس را تحت تاثیر قرار دهند. کریس کلارک، از وکلای برویدی اعلام کرده گزارش آسوشیتدپرس براساس دروغ و اسناد جعلی از سوی مخالفان برویدی تهیه شده است. کلارک افزود: «این نکته روشن است که نادر از شهروندان آمریکایی است و هیچ دلیلی وجود ندارد که وی در خدمت منافع دولت‌های دیگر است.» در گزارش آسوشیتدپرس، دیدار مخفیانه این دو نفر با رئیس جمهوری آمریکا افشا شده است.

,

کمپین برویدی برای تغییر در سیاست‌های ایالات متحده در خاورمیانه آغاز شده و در عین حال، وی یکی از پول سازترین مردان برای حزب ترامپ بوده است. کاترین رویملر، وکیل نادر با این ایده مخالف است. یکی از رهبران سعودی تایید کرده که دولت کشورش مذاکراتی با نادر داشته، اما وی اعلام کرده که تاکنون قراردادی با نادر یا برویدی به امضا نرسیده است. نام برویدی و نادر تاکنون براساس قانون ثبت کارگزاران خارجی دولت ایالات متحده در این فهرست ثبت نشده است. این قانون با هدف مشخص شدن لابی‌گران در خدمت دولت‌های خارجی تهیه شده است.

,

حتی لابی‌گرانی که از کشورهای دیگر پولی دریافت نکرده‌اند نیز باید در این فهرست ثبت شوند. نقض این قانون تا ۱۰هزار دلار جریمه یا ۵ سال مجازات زندان دارد. برویدی اعلام کرده فعالیت‌های وی علیه قطر نیازی به ثبت ندارد، چرا که وی این اقدامات را بدون دخالت کشورهای دیگر و براساس خواسته‌های شخصی‌اش دنبال می‌کند. اما اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که آنها از ابتدا به دنبال انعقاد قرارداد بوده و دو کشور عربی به عنوان مشتریان شرکت برویدی که سیرکینوس ال ال سی نام دارد، ثبت شده‌اند. کلارک، وکیل برویدی در گفتگو با آسوشیتدپرس اظهار داشت: «سال‌هاست که وظیفه مشاوره و انجام کارهای حقوقی برویدی را بر عهده دارم. همه اقدامات وی براساس قانون به ویژه قانون فارا است.»

,

یادداشت‌های دو دیدار برویدی با ترامپ نشان می‌دهد که وی از طرف دو شاهزاده عرب با رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرده و به ترامپ اعلام کرده خواهان معامله با آن دو نفر است. در دسامبر سال گذشته آنها توانستند به موفقیت‌های چشمگیری در ایجاد فضایی ضدقطری در واشنگتن دست یابند. برویدی نیز توانست قراردادی ۳۶ میلیون دلاری برای جمع آوری اطلاعات با اماراتی‌ها منعقد کند. برویدی ۶۰ ساله و نادر ۵۹ ساله توانسته‌اند در این دوره کوتاه به موفقیت‌های بزرگی دست یابند. نادر یک لبنانی مهاجر است که در دهه ۱۹۸۰ میلادی راهی آمریکا شد و خود را به عنوان یک کارگزار مستقل و قدرتمند معرفی کرد. کمی بعد، وی مجله‌ای با نام میدل ایست اینسایت منتشر کرد.

,

در دهه ۱۹۹۰ میلادی، به بازیگری پشت صحنه تبدیل شد که ضیافت‌های شام را برای گروه‌های اسراییلی و عرب با سیاستمداران و قانونگذاران آمریکایی هماهنگ می‌کرد. در بهار سال ۲۰۰۳ میلادی، نادر در جمهوری چک دستگیر و به جرم ۱۰ مورد سواستفاده جنسی از اقلیت‌ها به یک سال زندان محکوم شد. وی در زندان پراگ محکومیت خود را پشت سر گذاشت و از این کشور اخراج شد. پس از پایان جنگ عراق و اشغال این کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی، نادر به پیمانکار نیروهای ائتلاف و دولت جدید عراق در بخش بازسازی کشور و تامین سلاح‌های نظامی تبدیل شد. او همکاری نزدیکی با یک پیمانکار نظامی خصوصی با مدیریت اریک پرینس داشت. وی در گذشته مدیریت شرکت بلک واتر را عهده دار بوده است.

,

بعدها نادر برای زندگی روانه امارات متحده عربی شد و به عنوان یکی از مشاوران شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات مشغول به کار شد. این روابط باعث شد تا در پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی، نام وی مورد توجه قرار گیرد. در کارزار انتخاباتی ترامپ، نادر و برویدی با هم آشنا شدند و نشانی‌های ایمیل رمزنگاری شده خود را ردوبدل کردند. دو هدف آنها، ایجاد کمپین ضدقطری و در گام بعد، انعقاد قراردادهای سودآور فروش تجهیزات نظامی برای دو کشور عربستان و امارات بود. برویدی خود را گوش رئیس جمهوری می‌دانست و نادر مدعی بود ولیعهدهای عرب تبار در دستان وی هستند. ۷ فوریه ۲۰۱۷ (۱۷ بهمن ۱۳۹۶) برویدی پیش نویس لایحه تحریم قطر به دلیل حمایت از گروه‌های تروریستی را به رییس کمیته روابط خارجی کنگره تقدیم کرد.

,

روز بعد نیز وی به رایزنی جهت انعقاد قرارداد با عربستان سعودی برای آموزش نیروهای عرب جهت جنگ در یمن پرداخت. این جنگ سه ساله، مرگ هزاران شهروند یمنی و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر را به دنبال داشته است. قحطی گسترده نیز به بزرگترین بحران انسانی دنیا تبدیل شده است.

,

آنها طرحی یک میلیارد دلاری برای تشکیل یک نیروی جنگی ۵هزار نفری مسلمان به دو شاهزاده عربستانی و اماراتی تحویل داده‌اند. این نیروها برای اقدامات اطلاعاتی امارات و محافظت از مرزهای دریایی و خشکی عربستان و اقدامات مقابله با گروه‌های تروریستی در این کشور به کار گرفته می‌شود. این لابی گران در مارس ۲۰۱۷ میلادی (فروردین ۱۳۹۶) با دریافت ۱۲ میلیون دلار پذیرفتند قطری‌ها را به دلیل روابط با ایران و حمایت از گروه‌های اسلام گرا نظیر اخوان المسلمین مجازات کنند چون ایران، رقیب منطقه‌ای عربستان است. برویدی و نادر برای اقناع آمریکایی‌ها جهت تحریم قطر و جابجایی پایگاه کلیدی نظامی ساخته شده در قطر به کشوری دیگر نیز تلاش‌های خود را آغاز کرده‌اند.

,

پایگاه هوایی «العدید» در نزدیکی دوحه، یکی از کلیدی‌ترین مراکز ارتش آمریکا با داشتن ۱۰هزار نیروی فعال در خاورمیانه محسوب می‌شود اما این جابجایی دور از انتظار خواهد بود. اکثر شهروندان آمریکایی، عربستانی‌ها را از عوامل حوادث ۱۱ سپتامبر می‌دانند. از ۱۹ فرد دخیل در آن حادثه، ۱۵ نفر سعودی تبار و دو نفر اماراتی بوده‌اند. واشنگتن، عربستان را عاملی در برابر توسعه نفوذ ایران در خاورمیانه می‌داند.

,

در اواخر ماه مارس گذشته ( اوایل فروردین) نادر دیداری مهم با محمد بن سلمان داشته و ابعاد قراردادهای چند میلیارد دلاری دو طرف مورد بررسی قرار گرفته است. سازوکار پرداخت پول لابی گری در واشنگتن از طریق کشور ثالث نیز مورد توجه بوده است. نادر، مدیران اتاق فکر آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی را ترغیب کرد یک کنفرانس ضدقطری برگزار کنند. این کنفرانس ۲۳ می‌(۲خرداد) در هتل فایرمدنت واشنگتن برگزار شد.

,

نادر و برویدی مدعی بودند این کنفرانس بدون حمایت دولت‌های عربی برپا شده است. دولتمردان آمریکایی تاکنون تلاش کرده‌اند در مورد این اختلاف نظرها، بی طرف باشند. هرچند قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری ترامپ با شیوخ ریاض کفه رقابت را به سوی عربستانی‌ها سنگین‌تر کرده است. با متهم شدن این دو نفر در پرونده دخالت روس‌ها در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی ایالات متحده، آینده این کمپین درهاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. چندی پیش نیز، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به خاورمیانه خواهان پایان یافتن این اختلافات شد. بدین ترتیب همچنان باید به انتظار اتفاقات آینده نشست. 

,

منبع: نفت خبر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه