اخبار داغ

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری ارومیه:

۱۲۰ دوچرخه برای استفاده مردم در شهر ارومیه فعال است/ نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلف برای فرهنگسازی میان مردم هستیم

۱۲۰ دوچرخه برای استفاده مردم در شهر ارومیه فعال است/ نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلف برای فرهنگسازی میان مردم هستیم
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری ارومیه گفت: هم اکنون تعداد ۱۲۰ عدد دوچرخه در سطح شهر فعال می باشد که این سازمان در نظر دارد تعداد آنها را به ۲۰۰ عدد افزایش دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  فواید شگفت انگیز دوچرخه سواری بر مغز و بدن اما معلوم شده این رکاب زدن، تمرینی عالی برای ذهن و روان تان نیز هست. مطالعات جدید گوناگونی نشان داده اند، دوچرخه سواری، ساختارهای مهم مغز را گسترش می دهد و بنابراین شما می توانید سریع تر فکر کنید، بیشتر به خاطر بسپارید و احساس شادابی بیشتری کنید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

این امر مسئولین را بر این داشته تا برای کاهش آلودکی هوا و کاهش ترافیک و همچنین سلامتی جسم و روح انسان ها طرح هوشمند دوچرخه را طراحی و اجرا کنند.

,

ولی در این بین مردم استقبال خوبی از این طرح نکردند، طرحی که میلیون ها تومان هزینه برداشته است.

,

به همین بهانه در زمینه ساماندهی طرح هوشمند دوچرخه با «سیروس ذاتی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری ارومیه به گفت و گو نشستیم که شرح آن در پی می آید.

,

* از دلایل استقبال نکردن مردم از طرح هوشمند دوچرخه چیست؟

, * از دلایل استقبال نکردن مردم از طرح هوشمند دوچرخه چیست؟,

هدف شهرداری ارومیه بنا به ضرورت و اهمیت موضوع آلودگی هوا ، سلامت شهروندان و عدم ترافیک در سطح شهر اقدام به راه اندازی سیستم اشتراک دوچرخه هوشمند نموده است.

,

این به این معنا است که منافع و مزیت های این طرح برکسی پوشیده نیست اما تاکنون تعداد ۶۷۵ عدد کارت اشتراک سیستم هوشمند اشتراک دوچرخه صادر و مورد استفاده شهر وندان قرار گرفته است.

,

در خصوص دلایل استقبال نکردن شهروندان از این طرح می توان گفت که این عدم استقبال می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از مهمترین دلایل آن نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل است و به این خاطر است که شهروندان ما هنوز اهمیت مسئله آلودگی هوا، خطرات آن و معضل ترافیک را جدی نگرفته اند .

,

البته نباید از نقش اجتماعی خودرو در روابط اجتماعی هم غافل شد یعنی خودرو در فرهنگ ایرانی تنها یک وسیله حمل و نقل نیست بلهابزار کسب منزلت اجتماعی محسوب می شود و این تفکر مانعی برای استفاده از دوچرخهبه عنوان وسیله حمل  و نقل می باشد.

,

البته در کنار این عوامل باید به مسیرهای این طرح هم اشاره کرد چون مسیرهای کنونی بیشتر بعد تفریحی دارند و این به خاطر این است که فاز تندرستی آن ابتدا افتتاح شد و هنوز فاز کاربردی آن که هسته مرکزی شهر را پوشش می دهد اجرا نشده است.

,

اوایل اجرای طرح علت عدم استقبال مردم را ضمانت چک و سفته و فرآیند طولانی ثبت نام میدانستیم و به همین خاطر مراحل را آسان کرده و برای ثبت نام تنها ارائه کارت ملی ضروری است.

,

* برنامه و اعتبار سال ۹۷ برای طرح هوشمند دوچرخه چیست؟

, * برنامه و اعتبار سال ۹۷ برای طرح هوشمند دوچرخه چیست؟,

برنامه آتی توسعه ایستگاه های دوچرخه در پارک ائللر باغی و پارک سلامت و پس ازاندازی خط یک تراموا در هسته مرکزی شهر به خصوص خیابان امام خواهد بود.

,

* مشکل تردد خودرو ها در مسیر دوچرخه چگونه قابل حل است؟

, * مشکل تردد خودرو ها در مسیر دوچرخه چگونه قابل حل است؟,

این مشکل واقعا یک مشکل فرهنگی است که بیشتر با فرهنگ سازی قابل حل است و فرهنگ سازی هم امری زمان بر است.

,

نهاد ها و سازمان های متعددی متولی امورات فرهنگی هستند که در این زمینه می توانند ما را یاری رسانند ولی در کنار این از اعمال قانون توسط پلیس محترم راهنمایی و رانندگی به عنوان یک اهرم کمکی برای حل این مشکل می توان استفاده کرد.

,

* هم اکنون چند دستگاه دوچرخه در سطح شهر فعال است و آیا آن سازمان طرحی برای افزایش این میزان دوچرخه دارد؟

, * هم اکنون چند دستگاه دوچرخه در سطح شهر فعال است و آیا آن سازمان طرحی برای افزایش این میزان دوچرخه دارد؟,

هم اکنون تعداد ۱۲۰ عدد دوچرخه در سطح شهر فعال می باشد که این سازمان در نظر دارد تعداد آنها را به ۲۰۰ عدد افزایش دهد.

,

* آیا زیر ساخت های شهر ارومیه برای اجرای این طرح کافی است؟

, * آیا زیر ساخت های شهر ارومیه برای اجرای این طرح کافی است؟,

اجرای این طرح با مطالعات مقدماتی و متعددی همراه بوده و مطالعه و ارزیابی زیر ساخت های یکی از جنبه های مهم این طرح بوده است و این طرح از زیرساخت های نسبتا مساعدی برای اجرا برخوردار بوده است هر چند این را نباید به منزله فراهم بودن تمام زیر ساخت ها در نظر گرفت چون همزمان با افزایش تعداد دوچرخه ها و افزایش آمار کاربران نیاز به توسعه زیر ساخت ها از جمله مسیرهای ویژه دوچرخه و افزایش تعداد ایستگاه ها مورد نیاز خواهد بود.

,

قاعدتا در اجرای هر طرح و پروژه ای یک سری مسائل و مشکلات وجود دارد ولی در کل زیر ساخت های دیگر را ایجاد خواهیم کرد.

,

* چگونه می توان فرهنگ دوچرخه سواری را در شهر ارومیه رواج دهیم؟

, * چگونه می توان فرهنگ دوچرخه سواری را در شهر ارومیه رواج دهیم؟,

کار فرهنگی کار بسیار سخت و پیچیده ای است چون به مسائل مربوط به اقتصاد، سیاست و اجتماع گره خورده است و عمده ترین مشکل ما در بخش حمل و نقل و ترافیک همین کار فرهنگی است.

,

این کار نیاز به هماهنگی و همکاری دستگاه های متعددی چون آموزش و پرورش، رسانه ها، پلیس راهور، صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد دارد.

,

برای اینکه دوچرخه سواری به رفتار و فرهنگ مردم تبدیل شود همچنان که قبلا گفته شد نیاز به زمان طولانی است چون باید نگرش مردم را نسبت به آن تغییر داد و برای تغییر نگرش باید ارزش های مردم را تغییر داد.

,

برای اینکه این موضوع تبدیل به ارزش شود باید ارزش های قبلی را پاک کرد و این مسیری سخت و دشوار است اما شدنی است. اگر ما قبل از اجرای این طرح فرهنگ سازی می کردیم قطعا بدون نتیجه می شد ولی اکنون که مردم ایستگاه ها با دوچرخه های سبز رنگ اش را می بینند که نشانی بر ارمغان سبزی و سلامت برای شهروندان است، بدون شک هر نوع فرهنگ سازی هم نتیجه خواهد رسید. ما موظف بودیم این امکانات را برای شهروندان فراهم کنیم و اکنون دست یاری به سوی مردم و سازمان های متولی فرهنگی دراز می کنیم که ما را در این امر مهم یاری برسانند.

,

همچنین باید از ظرفیت مطبوعات، رسانه های صوتی و تصویری و همچنین شبکه های مجازی، مدارس و حتی از ظزفیت های دینی و مذهبی برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری استفاده کرد. شایان ذکر است که شهرداری ارومیه طرح هوای پاک روز بدون خودرو را با هماهنگی قبلی به صورت رایگان اجرا کرده تا از ظرفیت سیستم هوشمند اشتراک دوچرخه استفاده کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه