اخبار داغ

تحلیلی بر ناکارآمدی سیاست‌های گمرکی دولت؛

ورود 2 هزار و چهارصد تن لوازم آرایشی-بهداشتی فقط در یک ماه!

ورود 2 هزار و چهارصد تن لوازم آرایشی-بهداشتی فقط در یک ماه!
بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان‌های دولتی، میزان واردات واقعی لوازم آرایشی–بهداشتی در یک ماه اول سال 97 از مرز 2 هزار و چهارصد تن عبور کرده است که ارزش پولی این میزان چیزی در حدود 30 میلیون دلار خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قم فردا، آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی و همچنین سازمان مبارزه با قاچاق کالا نشان میدهد در یک ماه اول سال 97 بیش از 2 هزار و چهارصد تن لوازم آرایشی – بهداشتی در ایران مصرف شده است.

میزان مصرف لوازم آرایشی در ایران همیشه آمارهای بزرگی را به خود اختصاص داده است، اعمال تعرفه های سنگین گمرکی نیز نتوانسته این میزان را کاهش دهد.

هرچند که مسئولین در راستای کنترل واردات لوازم آرایشی سیاست‌های مختلفی را امتحان کرده اند اما بنظر میرسد سازمان های ذیربط برای حل این مسئله به روش جامعی دست نیافته‌اند.

بر اساس آمار گمرک در فروردین ماه سال جاری ۹۸۰ تن لوازم آرایشی و بهداشتی به ارزش بیش از ۱۱ میلیون دلار به ایران وارد شده است، از طرفی معاون سازمان مبارزه با قاچاق کالا پیش تر اعلام کرده بود 63 درصد لوازم آرایشی ایرانیان به صورت قاچاق تأمین می‌شود.

با این حساب میزان واردات واقعی لوازم آرایشی – بهداشتی در یک ماه اول سال 97 از مرز 2 هزار و چهارصد تن عبور کرده است، ارزش پولی این میزان نیز چیزی در حدود 30 میلیون دلار خواهد بود.

به طور معمول برای کنترل قیمت یک کالای وارداتی، تعرفه گمرکی مربوط به آن را تغییر می‌دهند اما باید به این موضوع دقت داشت که افزایش تعرفه واردات باعث گران شدن قیمت لوازم آرایشی و تشدید اختلاف قیمت این اقلام در داخل و خارج از کشور می‌شود که همین امر منجر به افزایش قاچاق لوازم آرایشی خواهد شد.

طبق مصوبه هیئت وزیران در تاریخ 20/12/1396 میزان افزایش تعرفه واردات لوازم آرایشی برای سال 97 بین 20 تا 30 درصد تعیین شد اما با این وجود در یک ماهه اول سال جاری شاهد ورود 2 هزار و چهارصد تن لوازم آرایشی-بهداشتی به کشور بودیم که بخش اعظم آن از طریق قاچاق صورت گرفته است.

در تصویر زیر میزان افزایش تعرفه برخی از اقلام آرایشی را مشاهده می کنید:




 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا، , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه