اخبار داغ

چرخ اقتصاد خانواده در دست های پرمهر مادرانه و پای همت زنان روستایی

چرخ اقتصاد خانواده در دست های پرمهر مادرانه و پای همت زنان روستایی
کار در مزرعه، کشاورزی ، خانه داری، پخت نان و بچه داری از کمترین وظایفی است که زنان روستایی ما به عهده دارند زنانی که کمترین ساعات خواب آنها شاید در شبانه روز به 6 ساعت اختصاص یافته باشد و اکثراً مشغول به فعالیت هایی هستند که آن ها را نیازهای ضروری و واجب زندگی در روستا می دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، کار در مزرعه، کشاورزی ، خانه داری، پخت نان و بچه داری از کمترین وظایفی است که زنان روستایی ما به عهده دارند زنانی که کمترین ساعات خواب آنها شاید در شبانه روز به 6 ساعت اختصاص یافته باشد و اکثراً مشغول به فعالیت هایی هستند که آن ها را نیازهای ضروری و واجب زندگی در روستا می دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,


ویل دورانت، مورخ نامدار جهانی می‌نویسد: «در اجتماعات ابتدایی، قسمت اعظم پیشرفت اقتصادی به دست زنان اتفاق افتاده است، نه به دست مردان. در آن هنگام که مردان قرن‌های متوالی فقط به شکار اشتغال داشتند؛ زنان به تدریج در روستاها زراعت را ترقی دادند؛ هزاران هنر خانگی را ایجاد کردند که هر یک از آنها پایه‌گذار صنایع بسیار بزرگی شدند.»

,
,


با توجه به این سخن می توان گفت که زنان روستایی با همت و تلاششان ستون خیمه خانواده های روستایی هستند زیرا چنانچه ستون خیمه پایدار باشد خیمه در روستا سرپا و مهاجرت به شهر اتفاق نخواهد افتاد.

,
,


با نگاهی اجمالی به وضعیت اقتصادی روستاها و نقش زنان در توسعه ی آن می توان اذغان کرد که یکی از موثر‌ترین راه‌ها برای تثبیت جمعیت روستاها و جلوگیری از حاشیه‌نشینی در شهرها، فراهم ساختن بستر مناسب برای اشتغال روستانشینان است به طوریکه باید برای کارآفرینی در محیط روستا آماده شوند و مهارت‌های لازم برای شروع و تداوم یک کسب و کار موفق را فرا بگیرند  و در این میان نباید از خاطر برد که بخش مهمی از نیروی کار روستاها را زنان تشکیل می‌دهند و زنان درست به اندازه مردان در پویایی اقتصادی روستاها نقش دارند.

,
,

 

,

, ,

 

,

صنعت نوغان داری (پرورش کرم ابریشم ) توسط بانوان روستایی

, صنعت نوغان داری (پرورش کرم ابریشم ) توسط بانوان روستایی,


صنعت نوغان داری یا پرورش کرم ابریشم توسط بانوی کُردستانی در روستای چور و ننه از توابع شهرستان مریوان و احیاء آن بعد از 25 سال از جمله اقداماتی بوده و است که توسط بانوان روستایی صورت گرفته و در این راستا برای 6 نفر دیگر از دختران شغل ایجاد کرده اند .

,
,


این سه بانوی موفق روستایی می گویند: نوغان داری یا پرورش کرم ابریشم و تولید فرآورده های ابریشمی از جمله فعالیتهایی جانبی است که در کنار فعالیتهای اصلی کشاورزان هر منطقه می تواند طی یک دوره کوتاه مدت ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی و بکارگیری بخشی از نیروی کار روستا، درآمد نسبتاً مناسبی را برای روستانشینان فراهم نماید.

,
,

 

,

, ,


توجه به صنایع دستی در جلوگیری از مهاجرت

,
, توجه به صنایع دستی در جلوگیری از مهاجرت,


یکی از راه‌هایی که می‌تواند سبب به رسمیت شناختن اشتغال زنان روستایی شود، توجه به صنایع دستی تولید‌شده از سوی آنان است. در این میان ایجاد بازارچه‌هایی برای عرضه این محصولات می‌تواند به عنوان راهکار مورد توجه قرار بگیرد  چرا که این امر در پیشگیری از مهاجرت فصلی روستاییان به شهرها نیز بسیار حایز اهمیت است.

,
,

 

,

سیمین میرزایی یکی از بانوان استادکار مریوانی است که به دلیل علاقه ی خاصی که به بافتن گیوه دارد با گرفتن 10 میلیون تومان وام از بسیج سازندگی برای سه نفر شغل ایجاد کرده است.

,


 
وی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: این شغل بیشتر در مناطق اورامانات رواج داشته و خانواده‌ها به عنوان یک اثر ملی و با ارزش به آن نگاه کرده‌اند و از تقدس خاصی برخوردار بوده است و همین امر سبب شده، که کلاش بافی به عنوان یک صنعت اشتغال‌زا در استان محسوب گردد و تا به امروز جایگاه خود را حفظ کند.

,
,
,


حال لازم است ، مسئولین برای رونق معیشتی و اقتصادی هر چه بیشتر زنان روستایی قدم بردارند تا بتوانند روستایی آباد را هم برای خود و هم برای فرزندانشان رقم بزنند.

,
,

 

,

, ,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه